اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان صنایع دستی خواستار شد

استفاده از صنعتگران خوزستانی در بازسازی بقاع متبرکه

خبرگزاری فارس: یک عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان صنایع و هنرهای دستی اهواز، استفاده از صنعتگران خوزستانی را در بازسازی اماکن متبرکه و بقاع خوزستان خواستار شد.

استفاده از صنعتگران خوزستانی در بازسازی بقاع متبرکه
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پژمان کریمی ظهر امروز در گردهمایی بررسی مشکلات صنایع دستی خوزستان با اشاره به برنامه بازسازی و ترمیم اماکن متبرکه و بقاع توسط اداره اوقاف گفت: هنرمندان خوزستانی قابلیت‌های زیادی در رشته‌های مختلف هنری دارند، این در حالیست که در بازسازی بقاع استان از این ظرفیت استفاده نمی‌شود و این کار به هنرمندان غیربومی سپرده می‌شود.
وی افزود: مسئولان لااقل اگر قراردادی با اصفهانی‌ها منعقد می‌کنند، می‌توانند امتیازاتی برای هنرمندان بومی قائل شوند و پیمانکاران غیربومی خود را مکلف کنند برای اجرا از نیروهای خوزستانی استفاده کنند.
کریمی تاکید کرد: هنرمندان خوزستانی اگر بیشتر از اصفهانی‌ها قابلیت نداشته باشند کمتر از آنها هم نیستند. خوزستانی‌های بسیاری هم‌اکنون در خارج از کشور کارهای هنری در خور توجهی ارائه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: برخلاف تفاهمنامه میراث فرهنگی و شهرداری برای استفاده فرهنگی از خانه‌های تاریخی، در حال حاضر بسیاری از عمارت‌های تاریخی اهواز از جمله امارت معین‌التجار در حال تخریب هستند، در حالی که می‌توانستند محل مناسبی برای استقرار هنرمندان و صنعتگران باشند. در این صورت علاوه بر حفظ بنای تاریخی کاربری فرهنگی آن نیز حفظ می‌شود.
این صنعتگر اهوازی با انتقاد از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تعامل با انجمن‌های صنفی صنعتگران و هنرمندان اظهار داشت: در چند سال اخیر تشکل‌ها و انجمن صنفی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و این انجمن نیز تقریبا غیرفعال شده است. معاونت صنایع دستی به جای حمایت از صنعتگران با توزیع ناعادلانه امکانات سبب مشکل و ناراحتی در بین هنرمندان شده است.
به گفته وی، با وجودی که فروش تولیدات صنایع دستی از معضلات صنعتگران است، اما دلیل عدم حمایت، تمام فروشگاه‌های صنایع دستی اهواز تعطیل و تنها یک فروشگاه صنایع دستی فعال است که تولیدات تمام کشور را عرضه می‌کند.
کریمی افزود:‌ هم‌اکنون تولیدکنندگان مجبور هستند به آموزش رو بیاورند. در حالی که تعداد زیادی کارشناس و متخصص صنایع دستی وجود دارند اما از آنها هیچگونه استفاده‌ای نمی‌شود.
وی همچنین نسبت به لیست مربیان و نحوه پرداخت حقوق آنها انتقاد کرد و گفت: دستمزد تعدادی از مربیان پرداخت نشده یا بسیار کمتر از میزان واقعی است و حق بیمه نیز برای آنها پرداخت نشده است.
 
*صنایع دستی چین جایگزین خوزستان
عضو هیئت مدیره بازارچه صنایع دستی اهواز نیز در این نشست، گفت: با وجود مصوبه هیئت دولت مبنی بر خرید تولیدات صنایع دستی استان توسط سازمان‌های دولتی،‌ کالاهای وارداتی جای تولیدات داخل را گرفته است.
مهدی امیرپرست حل مشکل بیمه صنعتگران و تغییر وضعیت آنها را خواستار شد و گفت:‌ تعداد محدودی از هنرمندان که در مرکز آموزش مشغول هستند هر چند ماه یک بار حدود 15 روز سابقه بیمه دریافت می‌کنند که به این ترتیب هر کدام باید حدود 100 سال کار کنند تا موفق به بازنشستگی شوند.
وی افزود: حداقل زمانی که یک هنرمند در خوزستان موفق به پرداخت حق بیمه می‌شود (آنهم بعد از گذراندن آزمون و با داشتن سابقه 15 ساله)‌، ‌شش ماه است این در حالیست که در استان‌های دیگر ظرف دو ماه مشکل بیمه صنتعگران حل می‌شود.
این تولیدکننده صنایع دستی با اشاره به حمایت نشدن تولید کنندگان صنایع دستی استان گفت: آخرین نمایشگاه در سال 86 برگزار شده و نمایشگاه سال 88 نیز بدون حمایت و کمک میراث فرهنگی استان برگزار شد. نمایشگاه‌های صنایع دستی توسط ارشاد برگزار می‌شود.
 
*نفت جای صنایع دستی را می‌گیرد
هدی کتوئی زاده یکی از صنعتگران حاضر در این نشست تعیین محل دائمی برای معرفی و استقرار صنایع دستی استان را خواستار شد و افزود: رشته صنایع دستی از رشته‌های هنرستان برداشته شده است و این رشته‌ها نیاز به معرفی دارند.
وی افزود: به اعتقاد برخی مسئولان، در این استان و با وجود نفت کسی به صنایع دستی اهمیت نمی‌دهد.
این هنرمند ادامه داد: دو سال است که آب بازارچه دائمی صنایع دستی قطع شده و مجبوریم بشکه‌های 20 لیتری را چند طبقه حمل کنیم.
مرجان‌السادات مرعشی یکی دیگر از صنعتگران نیز در این نشست گفت:‌ بازارچه دائمی صنایع دستی اهواز برای 32 نفر کفایت می‌کند این در حالیست که بیش از یک هزار هنرمند در بخش صنایع دستی فعال هستند.
وی افزود: امکانات مختص تعدادی از نورچشمی‌هاست و امکانات به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

*20 درصد تشکل‌های خوزستان محقق شد
رئیس تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اداره کل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت:‌ با وجود ماده 131 قانون کار، تشکل‌ها جایگاه قانونی و واقعی خود را به دست نیاورده‌اند.
هوشنگ شیرمردی افزود: تشکل‌های خوزستانی از برترین‌های کشور هستند با این حال در حد 20 درصد ظرفیت آنها محقق شده است.
وی در مورد معایب تشکل‌های صنفی خوزستان گفت: هیئت مدیره برخی این تشکل‌ها بعد از انتخاب شدن به جای طی مسیر قانونی با جریاناتی لابی می‌کنند و به جای پیگیری قانونی حقوق خود آن را درخواست می‌کنند. همچنین هیئت مدیره ارتباط خود را با اداره کار قطع می‌کنند و به نمایندگان مجلس برای حل مشکلاتشان متوسل می‌شوند.
شیرمردی تصریح کرد: در صورت آگاهی تشکل‌ها از حقوق قانونی خود مسئولان امکان سنگ‌اندازی در مسیر تشکل‌ها را ندارند.
به گفته وی، صنایع دستی استان در انجمن عالی استان‌ها و کانون عالی نماینده‌ای ندارند.
 
*خرید تولیدات غیربومی‌ ممنوع
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مصوبه شورای اشتغال استان گفت: بر این اساس سازمان‌های دولتی مکلف شده‌اند که تولیدات استان را خریداری کنند و از تولیدات غیربومی استفاده نکنند این در حالیست که برخی ادارات تخلف می‌کنند.
ناصر سودانی افزود: حضور در بازارهای خارجی با اولویت عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا از برنامه‌های صنایع دستی استان است.
نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات صنایع دستی و تولیدکنندگان این بخش در حالی برگزار شد که دو تن از داوطلبان نامزدی نمایندگی نهمین دوره مجلس (ناصر سودانی و هوشنگ شیرمردی) نیز در آن حضور داشتند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول