اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس قم

پژوهشی در دفاع مقدس منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب « پژوهشی در دفاع مقدس» توسط انتشارات هدی و با حمایت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان قم منتشر شد.

پژوهشی در دفاع مقدس منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم جنگ ایران و عراق یکی از مهمترین رخدادهای نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود، این جنگ در بحرانی­ترین کانون جهان یعنی خاورمیانه به وقوع پیوست و به مدت هشت سال طول کشید.
این جنگ حاوی نکات درس­آموز بسیاری برای نسل جوان و حتی دیگر جوامع اسلامی است که اکنون با شکل‌گیری انقلاب­های منطقه در مسیر رویارویی با استکبار غرب در گام­های آغاز بسر می­برند.
مهم‌ترین زمینه­های بروز مخاصمه بین ایران و عراق را می‌توان حس جاه­طلبی حاکمان عراق، به ویژه ادعای مالکیت اروند­رود و شهرهای خوزستان و ادعای مالکیت اعراب بر جزایر سه­گانه دانست، اما بی­شک از مهم‌ترین دلایل آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورمان، احساس خطر صدام از صدور انقلاب اسلامی و دخالت­های سابقه­دار بیگانگان، از انگلیس و روس گرفته تا آمریکا و اسرائیل است.
بدون تردید نسل جوان این مرز و بوم نیازمند آن است که در ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران شناختی عمیق پیدا کند و پرسش در رابطه با جنگ، حق طبیعی همه کسانی است که دل در گرو این آب و خاک دارند.
اهمیت جنگ ایران و عراق و دفاع جانانه ملت ایران در مقابل 36 کشور که عراق را در این جنگ یاری می­کردند، ضرورت بررسی ابعاد مختلف این جنگ را روشن می‌سازد، لیکن به رقم تلاش­هایی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است، هنوز سئوالات و ابهامات بسیاری وجود دارد که باید به آنها پاسخ گفت.
در قسمتی از مقدمه کتاب« پژوهشی در دفاع مقدس» که به قلم محمدرضا و غلامحسین ابرقویی نگاشته شده است، آمده است: در این پژوهش سعی شده با جلب رضایت الهی، ادای دین نسبت به کسانی که در راستای دفاع از میهن عزیز گام برداشته و جان خود را که عزیزترین داشته­شان است، نثار کردند و به طور خلاصه مطالبی برای آشنایی با دفاع مقدس و نحوه دفاع نیروهای جمهوری اسلامی ایران در برابر متجاوزان ارائه شود.
در ادامه این مقدمه آمده است: در فصل­های پیش‌رو ابتدا علل تعارض بین واحدهای سیاسی این دو کشور با نگاهی به جغرافیای دو کشور ایران و عراق قبل از شروع جنگ، سوابق تاریخی مناقشات ارضی بین دو کشور، وضعیت ایران و عراق قبل از شروع جنگ، چگونگی آغاز تجاوز، عکس­العمل ایران در مقابل حمله ارتش تا بن دندان مسلح عراق و در نهایت با بررسی دستاوردهای دفاع مقدس به بررسی نتایج جنگ پرداخته خواهد شد.
در نخستین فصل این کتاب که توسط گروهی از نویسندگان در هشت فصل به رشته تحریر درآمده، علل تعرض عراق به جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است.
در دومین فصل این کتاب سوابق مناقشات ارضی بین این دو کشور در شرایط مختلف تاریخی گنجانده شده است.
فصل سوم این کتاب به بررسی شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران و عراق در زمان آغاز جنگ و فصل چهارم نیز به پیشینه تجاوز و چگونگی آغاز حمله سراسری می­پردازد.
در فصل چهارم این کتاب برنامه­های دفاعی ایران در جنگ تحمیلی مورد بررسی واقع شده است و متن 10 قطعنامه سازمان ملل در جریان این جنگ آورده شده است.
فصل هفتم کتاب «پژوهشی در دفاع مقدس» به بررسی دستاوردهای داخلی و بین­المللی دفاع مقدس برای ملت ایران پرداخته است.
کتاب «پژوهشی در دفاع مقدس» با شمارگان 2 هزار جلد و در 170 صفحه به همت محمدرضا و غلامحسین ابرقویی توسط انتشارات هدی چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول