اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه:

استقلال وکلا از قوه قضائیه عقیده‌ای نادرست است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه گفت: استقلال وکلا از قوه قضائیه دیدگاه نادرستی بوده و در دنیا نیز مورد پسند قرار نگرفته است.

استقلال وکلا از قوه قضائیه عقیده‌ای نادرست است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالرضا مؤمنی ظهر امروز در همایش قانون و اخلاق وکالت و کارشناسی با اشاره به موضوع وکالت اظهار داشت: معیارهای وکالت اسلامی در قرآن و شرع مقدس بسیار مشخص است که موجب راهنمایی وکلا در زمینه شغل خود می‌شود.
وی با اشاره به نظریه‌پردازی امور انسانی در جامعه ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی جامعه ما از لحاظ عینی از قبیل هسته‌ای و علمی بسیار پیشرفت کرده اما در زمینه نظریه‌پردازی در امور انسانی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ است.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه با اشاره به علت نرسیدن جایگاه واقعی کشورمان در زمینه امور انسانی تصریح کرد: مسائل علوم انسانی به راحتی در شرع و دین مقدس ما در دسترس ما قرار گرفته و مؤمنان ما به آسانی به آن دست پیدا کرده و راه خود را پیدا می‌کنند.
وی افزود: غرب برای رسیدن به امور انسانی خود باید سال‌های سال تلاش کرده و مسیرهای مختلفی را تجربه کرده تا در نهایت به یک روش صحیح برسد.
مؤمنی تاکید کرد: ما باید وکالتی را تبیین کنیم که منطبق با عبادت و بندگی الهی باشد و سعادت اخروی خود را نیز بر سعادت دنیوی خود ترجیح دهیم.
وی از جایگاه وکالت در جامعه سخن گفت و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی دانشکده‌های مختلف حقوق در کشور تشکیل و فارغ‌التحصیلان بسیاری را به جامعه تقدیم کرد.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق به دلیل کمبود شغل در جامعه است.
وی افزود: مسئله حقوق یک موضوع کاربردی و عملی است که به نظر می‌رسد چند نهاد مختلف در کشور متصدی امر وکالت شده که با یکدیگر هماهنگی ندارند در نتیجه ما نیز در این میان تکلیف خود را در موضوع وکالت نمی‌دانیم و هنوز در این مورد به نتیجه نیز نرسیده‌ایم.
مؤمنی تاکید کرد: نیاز است مسئله وکلا مورد بررسی قرار گرفته و نظریه‌ای نیز ارائه شود.
وی از برپایی یک همایش در زمینه وکالت سخن گفت و بیان داشت: به زودی در تیرماه سال آینده با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد و مؤسسات واقع در شهر مقدس قم، همایش بزرگی با موضوع وکالت برگزار شده و مسائل مهمی نیز در آنجا مطرح می‌شود.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه کارشناس را جانشین یک قاضی در دادگاه خواند و تصریح کرد: قضات دادگاه‌ها به صورت معمول نظریات کارشناسان را قبول کرده و مبنای رای خود قرار می‌دهند.
وی افزود: کارشناس یک جایگاه بسیار مهم در جامعه دارد و باید سنگینی و سختی مسئولیت را بر دوش خود احساس کند.
مؤمنی با اشاره به تاریخچه وکالت بیان داشت: تا سال 1333 مجموعه وکلا بخشی از وزارت عدلیه آن زمان را تشکیل داده بود و سال 1331 نیز لایحه‌ای به نام استقلال کانون وکلا در آن دوره به دلیل وجود شرایط آن زمان صادر شد.
وی تاکید کرد: با توجه به جو سیاسی آن زمان یک هدف خیر پشت این لایحه قرار داشت که وکلا توان مقابله با سخت‌گیری‌های آن دوره را داشته باشند.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه ادامه داد: در این زمان باید مشاهده کنیم که با توجه به این لایحه آیا ما در این سال‌ها به نتیجه‌ای رسیده‌ایم.
وی افزود: در سال 1376 تعداد پرونده‌های دادگستری افرایش پیدا کرده و به حدود 8میلیون پرونده در سال رسید.
مؤمنی یکی از دلایل اطاله دادرسی در آن زمان را عدم وجود وکیل در پرونده‌ها عنوان کرد و گفت: به دلیل کمبود وکیل در کشور قانونی به نام قانون پروانه اخذ وکالت در سال 1376 تنظیم شد که کانون‌ها را ملزم به اخذ آزمون وکالت به صورت سالانه کرده است.
وی تصریح کرد: از سال 76 تا سال 79 افزایش چشم‌گیری در تعداد وکلا پیدا نشد و افراد فارغ‌التحصیل زیادی پشت درب‌های بسته این آزمون قرار گرفتند.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه اضافه کرد: با توجه به شرایط پیش آمده قوه قضائیه تصمیم گرفت در قالب برنامه سوم توسعه در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب شده و نخستین آزمون وکالت نیز در سال 1381 برگزار شد.
وی تعداد تمام وکلا در پایان سال 1379 در کشور را 4هزار و 300 نفر اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر نیز با وجود تشکیل این مرکز، تعداد وکلا و کارشناسان کشور به ترتیب 15هزار نفر و 8هزار نفر رسیده است.
مؤمنی تاکید کرد: تاسیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه در پذیرش بیشتر وکیل در کانون وکلا تأثیر مستقیمی داشته است.
وی با اشاره به متدین بودن وکلا در این جلسه تاکید کرد: امروزه وکالت در ایران یک شغل اشرافی و دور از دسترس نیست.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه از ادغام دو نهاد وکالت در کشور سخن گفت و اظهار داشت: موضوع ادغام مدنظر قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و کانون‌های وکلای دادگستری است.
وی گفت: تنها مشکلی که در زمینه ادغام وجود دارد نحوه نظارت بر تشکیلات جدید برای وکلا است.
مؤمنی از یک دیدگاه نادرست در زمینه ادغام سخن گفت و تصریح کرد: این دیدگاه ناصحیح که بعضی از آقایان ذکر کردند این است که وکلا باید مستقل از قوه قضائیه باشند که این عقیده به هیچ عنوان در دنیا وجود ندارد.
وی ادامه داد: به نظر می‌آید آن چیزی که در زمینه وکالت باید مستقل باشد ماهیت کار او است به نحوی که امر و نهی در پرونده دریافتی او نباشد.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه تاکید کرد: وکلا باید تن به نظام‌ها و ارزش‌های موجود در جامعه دهند و عبودیت ما به آزادی ما و در نتیجه به معنای تعالیم و رشد ما است.  
وی افزود: ما باید بپذیریم که جامعه ما نقش نظارت بر وکیل داشته و حرکات و رفتار این قشر در موضوع عدالت اثرگذار است.
مؤمنی گفت: وکلای ما باید خود را با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه منطبق کند.
وی بیان داشت: طرح پیشنهادی مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه به صورت لایحه به دولت ارائه شده و بعد از بررسی‌های انجام شده و به مجلس شورای اسلامی داده می‌شود.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه با اشاره به ادغام کارشناسان اظهار داشت: با توجه به صلاح‌دید رئیس جمهور و برای ایجاد رقابت میان این دو نهاد کارشناسان قوه قضائیه و دادگستری با یکدیگر ادغام نمی‌شوند.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول