اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و کارگردان برتر خوزستانی:

رنگ اصلی‌ترین رکن در تعزیه است

خبرگزاری فارس: نویسنده برتر خوزستانی گفت: استفاده صحیح از رنگ و نور در تعزیه اصلی‌ترین رکن این نوع نمایش به شمار می‌آید.

رنگ اصلی‌ترین رکن در تعزیه است
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، ابوالقاسم غلامحیدر صبح امروز در بازبینی نهایی تئاتر «از دعوت تا شهادت» در روستای مهدی‌آباد اظهار کرد: استفاده صحیح از نور و رنگ می‌تواند بیشترین ارتباط را با بیننده تعزیه برقرار کند و در این‌باره باید تلاش زیادی کرد.
وی با اشاره به خاصیت رنگ‌ها در تعزیه افزود: در تعزیه برخی از رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های مقدس معرفی می‌شود و برخی از رنگ‌ها به عنوان نماد اشقیا است و به نحوه استفاده از این رنگ‌ها باید دقت فراوان کرد تا بیننده در نحوه برقراری ارتباط با نقش‌ها دچار سرگردانی نشود.
وی با تفکیک این رنگ‌ها خاطر‌نشان کرد: رنگ‌هایی مانند سفید، سبز و آبی رنگ‌های مقدس در تعزیه به شمار می‌آیند و به این دلیل باید کارگردان تعزیه و تئاتر‌هایی از این دست در نحوه استفاده از این رنگ‌ها دقت بسیار زیادی به کار برد.
این نویسنده برتر خوزستانی درباره دقت در استفاده از این رنگ‌ها تاکید کرد: مثلا رنگی مانند آبی در تعزیه و نمایش‌هایی از این دست مختص حضرت علی‌اکبر(ع) است و باید دقت کرد که این رنگ به افراد دیگری تعلق نگیرد.
غلامحیدر با تاکید بر اینکه روستای مهدی‌آباد استعداد بسیار خوبی برای تمرین و اجرای تئاتر دارد، خاطر‌نشان کرد: روستای مهدی‌آباد به دلیل دارا بودن جوانانی با استعداد شرایط بسیار مستعدی برای سرمایه‌گذاری در این‌باره دارد و باید به این روستا توجهی بیشتر شود.
وی افزود: تئاتر «از دعوت تا شهادت» 20 سال پیش در شوشتر اجرا شده است و در شرایط کنونی نیز پس از 20 سال در روستای مهدی‌آباد در حال اجراست و به این دلیل می‌تواند تداعی‌کننده خاطرات ویژه‌ای درباره نخستین اجرای تئاتر شوشتر در اذهان مردم این شهرستان باشد.
انتهای پیام/ج30/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول