اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت

کاهش 11 درصدی مصرف برق خانگی در نهبندان

خبرگزاری فارس: مدیر توزیع نیروی برق نهبندان از کاهش 11.4 درصدی مصرف برق خانگی این شهرستان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

کاهش 11 درصدی مصرف برق خانگی در نهبندان

محمدرضا عبدی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در نهبندان افزود: منابع ملی از جمله برق از منابعی است که باید توسط آحاد مردم بهینه مصرف شود تا آیندگان و نسل‌های آتی نیز از این نعمت بی‌نصیب نمانند.

 

*فارس: از تاریخچه برق شهرستان نهبندان بگویید؟

عبدی: تاریخچه برق این شهرستان به سال 50 می‌گردد که برای نخستین بار برق قسمتی از شهر توسط دو مولد دوتیس 50 و 100 کیلوواتی تأمین شده است پس از آن با اضافه شدن دو مولد استورگ 300 کیلوواتی و راه‌اندازی نیروگاه دیزلی در سال 75 نقاط دیگری از نهبندان تأمین برق شد.

همچنین به همین ترتیب با اضافه شدن یک مولد بلاکستون با قدرت 200 کیلو وات در سال 61، نصب دو مولد (ام.و.ام) 1000 و 500 کیلو واتی در سال‌های 64 و 65، راه‌اندازی یک مولد ماک یک‌ هزار و 500 کیلو واتی در سال 67، راه‌اندازی مولد ماک یک ‌هزار و 500 کیلوواتی در سال 70 و راه‌اندازی یک مولد ماک یک ‌هزار و 500 کیلوواتی دیگر در سال 72 نقاط دیگری از شهرستان نیز برق‌دار شدند.

احداث خطوط فوق توزیع برق از بیرجند و احداث پست 132کیلو ولت در سال 79 نقطه عطفی در تاریخ صنعت برق شهرستان به شمار می‌آید و بدین ترتیب شهرستان نهبندان به شبکه سراسری وصل شد.

 

*فارس: روند مصرف برق خانگی شهرستان بعد از هدفمندی یارانه‌ها چگونه بوده است؟

عبدی: مصرف برق خانگی این شهرستان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به میزان 11.4 درصد کاهش یافته است و در ارتباط با مصرف برق باید بگوییم که مردم در اوج ساعات مصرف برق به ویژه سر شب از وسایل برقی مصرفی بالا استفاده نکنند.

*فارس: تعداد مشترکان مدیریت توزیع برق نهبندان چه تعداد هستند؟

عبدی: در حال حاضر تعداد مشترکان برق شهرستان اعم از مشترکان خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و تجاری تعداد 18 هزار نفر هستند.

*فارس: تعداد روستاهای برق‌دار شده نهبندان چقدر است؟

عبدی: تاکنون 212 روستای این شهرستان از نعمت برق برخوردار شدند که از این تعداد 113 روستا بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار بودند.

حدود 40 روستای دیگر نهبندان فاقد نعمت برق هستند که از این تعداد 34 روستا زیر 10 خانوار و چهار روستای بین 10 تا 20 خانوار شرایط برق‌رسانی را دارند.

 

*فارس: چه تعداد از چاه‌های کشاورزی نهبندان برق‌رسانی شدند؟

عبدی: تاکنون تعداد 342 حلقه چاه کشاورزی شهرستان برق‌دار و شبکه برق به آنها نزدیک‌سازی شده است و به جز پروژه‌های سال‌جاری تاکنون 110 کیلومتر نزدیک‌سازی شبکه‌های برق به چاه‌های کشاورزی انجام شده است.

امسال از محل اعتبارات طرح توسعه نهبندان مبلغ 400 میلیون تومان فقط برای نزدیک‌سازی و تقویت شبکه‌های برق به 24 حلقه چاه کشاورزی به این مدیریت اختصاص یافته است.

 

*فارس: اعتبارات تملک و دارایی‌های امسال مدیریت توزیع برق نهبندان چقدر است؟

عبدی: در سال‌جاری مبلغ 565 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های استان به این مدیریت اختصاص یافته که این میزان اعتبار در غالب هفت پروژه تعریف و هزینه می‌شود.

این هفت پروژه شامل تأمین برق مسکن مهر نهبندان، تأمین برق شهرک‌های روستایی و برق‌دار شدن تعداد پنج روستا با بهره‌مندی 612 خانوار است.

برای این هفت پروژه میزان 5 هزار و 120 متر شبکه 20 کیلوولتی، 6 هزار و 640 متر شبکه فشار ضعیف و نصب 10 ترانس با قدرت 525 کیلوولت آمپر انجام می‌شود.

 

*فارس: در سال‌جاری چه تعداد روستا برق‌دار شدند؟

عبدی: طی سال‌جاری تعداد 11 روستای شهرستان برق‌رسانی شدند که تمامی این روستاها زیر 20 خانوار بودند و با برق‌رسانی به این روستاها تعداد 56 خانوار از نعمت برق برخوردار شدند.

برای برق‌رسانی به این 11 روستا میزان 20 هزار متر شبکه فشار متوسط، یک‌ هزار و 340 متر شبکه فشار ضعیف و 11 عدد ترانس نصب شده است.

هم‌چنین اعتبار هزینه شده به منظور برق‌رسانی به این تعداد روستا مبلغی بیش از 665 میلیون تومان بوده است.

 

*فارس: چه تعداد پروژه در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود؟

عبدی: در دهه فجر امسال تعداد 14 پروژه با اعتباری بیش از 661 میلیون تومان توسط این مدیریت آماده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

برای این 14 طرح یک‌هزار و 667 متر شبکه 20 کیلوولتی، 5 هزار و 854 متر شبکه فشار ضعیف و 14 ترانس نصب شده است و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تعداد 409 خانوار از نعمت برق برخوردار می‌شوند.

 

*فارس: در ارتباط با پروژه‌های تامین برق از طریق انرژی خورشیدی بگویید؟

عبدی: برای روستاهایی که از نعمت برق برخوردار نیستند و از شبکه‌های توزیع برق بیشتر از پنج کیلومتر فاصله دارند در دستور کار قرار دارند تا از طریق انرژی خورشیدی تأمین برق شوند.

این مدیریت تاکنون علاوه بر پروژه‌هایی که از محل اعتبارات تملک، طرح توسعه و سایر منابع، اجرایی و مورد افتتاح قرار داده توانسته تعداد 61 طرح را از منابع داخلی تعریف و به سرانجام رساند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول