اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با استفاده از روش دستکاری ژنتیکی ماده‌زایی صورت می‌گیرد

تولید تاسماهی ایرانی تمام ماده در انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری

خبرگزاری فارس: دانشیار پژوهشی انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان رشت از تولید تاسماهیان ایرانی تمام ماده با استفاده از روش دستکاری ژنتیکی ماده‌زایی خبر داد.

تولید تاسماهی ایرانی تمام ماده در انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، محمد پورکاظمی عصر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: این تحقیق با هدف دستیابی به بیوتکنیک تولید تاسماهی ایرانی تمام ماده و همچنین تعیین مناسب‌ترین دما و زمان شوک‌دهی پس از لقاح اجرا شده تا پرورش دهندگان ماهیان خاویاری به منظور تولید خاویار از بچه ماهیان تمام ماده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مولدان تاسماهی ایرانی از صیدگاه‌های ماهیان خاویاری گیلان صید شدند و به مجتمع شهید بهشتی انتقال یافتند، افزود: استحصال اسپرم و تخمک طبق روش‌های متداول انجام شده و برای جداسازی مایع سمینال و رقیق‌سازی اسپرم، به مدت 20 دقیقه با سرعت 6 هزار دور در دقیقه سانتریفیوژ شدند.

پورکاظمی به اندازه‌گیری مدت زمان تحرک اسپرم اشاره کرد و بیان داشت: ارزیابی‌های مولکولی نشان داده که با این روش می‌توان نحوه توارث اللها از والدین به فرزندان را به خوبی پی برد اما برای گونه‌های تتراپلوئید تاسماهی ایرانی دشواری‌های ویژه‌ای در شمارش و تفکیک اللها وجود دارد ضمن اینکه پرایمراهای دیسومیک مناسب‌تر است.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت دستکاری ژنتیکی و تخصصی بودن آزمایش‌های اثبات ماهیان تمام ماده به روش مولکولی، ترویج این تکنیک تنها در مراکز پژوهشی با برخورداری از کادر تخصصی و تجهیزات فنی توصیه می‌شود.

استادیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در این جلسه به بررسی احتمال رخداد بیماری نکروز عصبی ویروسی در بچه ماهیان پرورش یافته در پروژه‌های جدید پرورش ماهی در قفس در دریای خزر اشاره کرد و گفت: بیماری نکروز عصبی ویروسی به عنوان یک بیماری ویروسی خطرناک و جهان‌گستر یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ماهیان دریایی است و بیشتر در بچه ماهیان، ماهیان جوان و بالغ رخ داده و خسارت‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

سید جلیل ذریه زهرا با بیان اینکه بیماری مذکور از تمام نقاط جهان به غیر از قاره آفریقا گزارش شده است، افزود: بیماری نکروز عصبی ویروسی می‌تواند در مناطق دریایی گرمسیری و معتدل در میان ماهیان گرم‌آبی، سردآبی، زینتی و دریایی شیوع یابد.

به گفته وی، تا کنون ابتلای بیش از 40 گونه از ماهیان دریایی پرورشی و وحشی به این بیماری نو پدید گزارش شده است.

ذریه زهرا، منطقه مدیترانه را به عنوان بزرگ‌ترین معضل بهداشتی در بیماری نکروز عصبی ویروسی عنوان کرد و اذعان داشت: این بیماری در مالزی به عنوان بزرگ‌ترین مانع در امر توسعه آبزی‌پروری شناخته شده است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول