اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) اعلام کرد

الزام طلاب به پژوهش در ارتباط با دروس حوزوی

خبرگزاری فارس: معاون پژوهش جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) بر الزام طلاب برای پژوهش در ارتباط با دروس ارائه شده تاکید کرد.

الزام طلاب به پژوهش در ارتباط با دروس حوزوی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطاهر اخلاقی،در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران به تشریح برنامه‌های پژوهشی این معاونت در سال تحصیلی جاری پرداخت و گفت: بر اساس برنامه‌های تعیین شده از سوی این معاونت، طلاب جامعه‌ علمیه امیرالمؤمنین(ع) در تمامی پایه‌های تحصیلی موظف به نگارش حداقل یک تحقیق در طول سال تحصیلی جدید هستند.

معاون پژوهش جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) در تشریح برنامه‌های پژوهشی این معاونت، عنوان کرد: معاونت پژوهش جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) متناسب با سطح تحصیلی طلاب گرامی برنامه پژوهشی خویش را در سه مرحله سامان داده است. مرحله اول که در واقع برای آشنا ساختن طلاب پایه اول با مقدمات پژوهش و نویسندگی است به امر خلاصه‌ نویسی اختصاص یافته است، بر اساس این برنامه، طلاب پایه اول ملزم هستند زیر نظر اساتید گرامی به خلاصه ‌نویسی درس عقاید بپردازند. هدف از این برنامه آشنا کردن طلاب با شیوه‌ی خلاصه نویسی و قواعد نگارشی، نهادینه شدن مطالب درسی، ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان طلاب و بسترسازی برای تحقیق و پژوهش در سطوح تحصیلی بالاتر می‌باشد.

استاد جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع)، در تبیین برنامه‌های پژوهشی مرحله دوم که برای طلاب پایه‌های دوم و سوم در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در این مرحله هدف اولیه آشناسازی طلاب عزیز با شیوه‌­ی گردآوری اطلاعات از منابع معتبر و نحوه‌ ارجاع‌دهی(پاورقی، کتابنامه، نقل قول مستقیم و ...) است که این هدف با جمع آوری مطالب متناسب از منابع مختلف پیرامون یک موضوع خاص از سوی طلبه، محقق گشته و به تدریج روحیه­‌ی پژوهش­گری در طلبه شکل می­‌گیرد.

معاون پژوهش جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در توضیح مرحله سوم برنامه پژوهشی خود افزود: در این مرحله در نظر گرفته شده است که طلاب سطح یک و دو، علاوه بر یادگیریِ گردآوری صحیح اطلاعات بایستی با طراحی تحقیق و به طور کلی با ساختار مقالات علمی و پژوهشی آشنا گردند بطوری که بعد از فراگیری، طلاب گرامی قادر به نگارش مقالات علمی - پژوهشی باشند.

استاد جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به حضور پر رنگ طلاب این مدرسه در جشنواره علامه حلی(ره) اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری بحمدالله طلاب ما در جشنواره حضور بسیار فعالی داشتند که در مجموع، نزدیک به 170 اثر در جشنواره علامه حلی شرکت داده شد و به لحاظ کیفی نیز از مجموع 17 اثر ارسالی به قم 4 اثر از میان طلاب این مدرسه بوده است که نمایانگر فعال بودن طلاب در عرصه پژوهش و تحقیق است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اخلاقی در پایان، ضمن مهم دانستن تحقیق و پژوهش در عصر حاضر بیان داشت: با توجه به گسترش علوم و تخصصی شدن آن، رسیدن به قله‌های علمی و تولید دانش دینی، بدون بهره‌گیری از توان پژوهشی طلاب حوزوی ممکن نیست. نگاه حاشیه­‌ای به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه، آسیب بسیار جدی و خطرناکی است که در صورت غفلت مسئولان، حتی ممکن است درخت پرثمر و تنومند حوزه‌های علمیه را از رشد انداخته و یا آن را بخشکاند. طلاب با خواندن دروس متداول حوزه بدون بالا بردن توانمندی های پژوهشی خویش، توان حضور در مجامع علمی دنیا را ندارند. طلبه­‌ای می‌تواند امروزه به دین خدمت کند و سخن اصلی دین را به گوش مخاطبانش برساند که ضمن فراگیری دروس عمیق حوزوی، در عرصه پژوهش نیز موفق بوده و توان انتقال معارف اصیل اسلامی را در قالب کتاب و مقاله‌های علمی - پژوهشی داشته باشد.

انتهای پیام/ش20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول