اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آثار دینی رتبه نخست چاپ کتاب را در کشور دارا هستند

خبرگزاری فارس: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تلاش همه دست‌اندرکاران و ناشران به ویژه ناشران قم، آثار دینی رتبه نخست چاپ کتاب را در کشور به دست آورده‌اند.

آثار دینی رتبه نخست چاپ کتاب را در کشور دارا هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، بهمن دری پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره ناشران استان قم که در تالار شهید آوینی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: تقارن سالگرد آغاز ولایت امام زمان(عج) با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی نکات برجسته‌ای را مشخص می‌سازد که یکی از آنها امید به برآورده شدن آرزوی اصلی این انقلاب یعنی ختم شدن نظام اسلامی به انقلاب مهدوی است.

وی افزود: قم به‌عنوان یک استان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نیست زیرا نگاه ما به قم ملی و دینی بوده و مبتنی بر هویت فرهنگ دینی مردم ایران است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه ملی و فراملی به قم اتفاقات خوبی را برای این استان رقم زده است گفت: این امر موجب افزایش کمی و کیفی کتاب در قم شده به طوری که چاپ آثار دینی در سطح کشور 20 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: هرچند در حال حاضر آثار دینی رتبه اول چاپ کتاب در کشور را دارا هستند اما نباید گرفتار آمار و ارقام در این زمینه شد بلکه اولویت با کیفیت و حمایت از ناشرانی است که دغدغه اصلی آنها فرهنگ و دین است.

دری با اعلام اینکه ناشران دینی مورد حمایت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهند داشت افزود: بخشی از بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت فرهنگی این وزارتخانه بر اساس نگاه ملی به قم تعلق می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این معاونت با تغییر بانک عامل، حمایت‌های بسیار خوبی از ناشران استان قم داشته و در یک حرکت انقلابی بیش از 74 ناشر این استان را زیر‌پوشش پرداخت یارانه قرار داده است ضمن اینکه این اقدام هماهنگ موجب تسریع در روند دریافت این یارانه‌ها و پرهیز از مراجعه حضوری و جداگانه هر یک از ناشران شده است و علاوه بر این، میزان یارانه در نظر گرفته شده برای استان قم قابل مقایسه با سایر شهرها نیست.

وی با اشاره به وجود بحث تهاجم فرهنگی در همه ادیان آسمانی خاطرنشان کرد: قم می‌تواند تمام کمبودها را در این زمینه جبران کند بنابراین اگر هدف دستیابی به هنر متعالی باشد باید در همه رشته‌ها به فرهنگ مکتوب توجه کنیم زیرا کتاب بن‌مایه بسیاری از هنرهای دیگر است.

دری با تاکید بر افزایش کیفی کتاب‌ها به منظور تاثیرگذاری بیشتر در مخاطبین گفت: شناخت قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) که جانمایه فرهنگ دینی مردم ایران هستند در این میان دارای اهمیت ویژه‌ای است ضمن اینکه توجه به این موارد سبب ارتقا و اعتلای فرهنگی کشور خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از برخی مباحث مطرح شده در سطح کشور در زمینه توجه به فرهنگ ایران باستان افزود: نمی‌توان صرفا به فرهنگ گذشته توجه کرد زیرا اگر خواهان ارتقا مباحث فرهنگی نظیر حجاب و عفاف باشیم باید فضای نقادی را در کشور احیا کنیم و ناشران نیز باید این مسئله را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه برخی کتاب‌ها برای انتشار نیازمند حمایت‌های جدی دولتی هستند گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای حمایت از این‌گونه آثار موجب شد که بیش از 160 عنوان کتاب به چاپ برسند.

دری از تمام ناشران استان قم خواست فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و نسبت به اصلاح فرهنگی کشور تلاش کنند و ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره بر روی این مسئله تاکید دارند که برای اصلاح فرهنگ عمومی جامعه باید به کتاب روی آورد بنابراین تقویت کتابخانه‌های عمومی قم باید مدنظر مسئولین قرار گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوسانات ارز در کشور به‌عنوان یکی از مشکلات حوزه چاپ و نشر کتاب اشاره کرد و گفت: مسئولان فرهنگی تلاش می‌کنند که این امر به چاپ کتاب ضربه‌ای وارد نسازد هرچند برخی سخنان و اظهارنظرها سبب ایجاد بار روانی و التهاب در بازار می‌شود.

وی اظهار کرد: حمایت بدون نظارت نمی‌تواند ما را به سمت نقطه مطلوب هدایت کند و حتی پس از رسیدن به آن نیز حفظ جایگاه اصلی به مراتب مشکل‌تری از دستیابی به آن است.

دری، رسالت نویسندگان و محققان را در ترویج فرهنگ دینی بسیار سنگین دانست و افزود: طرح معرفی کتاب‌های مفید که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بوده است آغاز شده و به زودی ده عنوان دیگر از این کتاب‌ها نیز رونمایی خواهند شد که سه جلد از آنها توسط ناشران قم به چاپ رسیده‌اند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح موجب نایاب شدن کتاب‌های مدنظر شده است زیرا بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی این آثار را معرفی کرده و مخاطبین نیز آنها را تهیه می‌کنند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول