اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه مطلوب زیرساخت‌های خوزستان در حوزه حمل و نقل و مسکن

خبرگزاری فارس: استان خوزستان با 90 هزار واحد مسکن مهر، اجرای پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل گسترده، دارا بودن موقعیت ویژه جغرافیایی و دربرگرفتن بندر بزرگ تجاری امام خمینی(ره) افق توسعه روشنی در آینده بسیار نزدیک دارد.

توسعه مطلوب زیرساخت‌های خوزستان در حوزه حمل و نقل و مسکن

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبری فارس «توانا»، به استان خوزستان، این استان طی دو روز گذشته میزبان خبرنگاران رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری در حوزه حمل و نقل و مسکن بود.

طی این دو روز خبرنگاران از بخش‌های مختلف این استان در قالب پروژه‌های گسترده حمل و نقلی و پروژه‌های عظیم مسکن مهر بازدید کردند.

استادیوم 50 هزار نفری اهواز، مسکن مهر و پروژه‌های خودمالکی استان خوزستان، پروژه‌های مختلف جاده‌ای و آزادراهی شهرستان‌های مختلف این استان نظیر دزفول، شوش، بندر ماه‌شهر، بندر امام خمینی(ره) و اندیمشک و ساخت پل‌های متفاوت جاده‌ای در این استان در کنار پروژه‌های عظیم و موفق مسکن مهر، مواردی بود که نویدبخش توسعه و محرومیت‌زدایی استان خوزستان و مردم غیور این استان است.

توسعه زیرساخت‌ها و انواع پروژه‌های جاده‌ای، ریلی و بندری در کنار توسعه مسکن به عنوان نیاز اولیه انسان قطعاً ظرف چند سال آینده استان خوزستان به عنوان یکی از استان‌های برتر کشور معرفی می‌کند.

آنچه در زیر می‌خوانید خلاصه‌ای مهمترین پروژه‌های وزارت راه‌ و شهرسازی در این استان زرخیز است.

 

* شهر باستانی شوش با بیشترین راه‌های روستایی

بنابراین گزارش شهرستان شوش در استان خوزستان شهری باستانی است که سه رود کرخه، دز و شاوور در این سرزمین جاری هستند.

امروز راه‌های اصلی، فرعی و روستایی شوش بیش از یک هزار و 150 کیلومتر است که از شرق به شهرستان دزفول و از غرب به مرز بین‌المللی ایران و عراق در شمال به شهرستان اندیمشک و از جنوب به اهواز پیوند خورده است. این شهرستان 230 روستا دارد و 160 جاده روستایی در آن موجود است.

 

* اتصال استان‌های خوزستان و ایلام با تقاطع غیرهمسطح سه راهی دهلران

به گزارش فارس تقاطع غیرهمسطح دهلران ـ ایلام روی محور شوش ـ اندیمشک نصب شده است. بنا به گفته محسن یوسفی مدیر راه و ترابری اندیمشک دو دهنه، پل 25 متری با عرض 26 متر و 3 کیلومتر رمپ و رومپ از مشخصات این تقاطع غیرهمسطح است.

بنا به گفته یوسفی برای ساخت این تقاطع 37 میلیارد ریال هزینه شده است و اکنون آماده بهره‌برداری در ظرف سه روز آینده است.

مدت اجرای این پروژه سه سال بوده و نقطه اتصال استان‌های خوزستان و ایلام است.

بنا به گفته مدیرکل راه و ترابری اندیمشک در صورت تخصیص اعتبار مناسب این پروژه یک ساله به اتمام می‌رسید.

 

* احداث پل نهم اهواز توسط وزارت راه و شهرسازی

به گزارش فارس پس از تقاطع غیرهمسطح دهلران برای بازدید پل نهم اهواز به محل اجرای این پروژه رفتیم.

به گفته مسئولان اجرایی با ساخت و تکمیل این پل ارتباط آسان ملی‌راه و کیان‌پارس برقرار خواهد شد و پل نهم به صورت دو پل جداگانه و در کنار هم با طول 980 متر ساخته خواهد شد.

این پل به صورت تمام‌بتونی و پیش‌تنیده ساخته می‌شود که دهانه اصلی آن 151 متر طول دارد که بر روی قسمت اصلی رودخانه احداث می‌شود.

بنا به گفته مسئولان سازنده این اولین بار است که بر روی کارون پلی ساخته می‌شود که هیچ پایه‌ای در رودخانه ندارد.

در مسیر طرفین این پل تقاطع غیرهمسطحی نیز پیش‌بینی شده است که اتصال این پل را به طور کامل با جاده‌های ساحلی طرفین پل برقرار خواهد کرد.

بنابه گفته پیمانکار این پروژه در حال حاضر 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ برآورد ساخت کامل این مجموعه شامل احداث دو باند رفت و برگشت، دو عدد تقاطع غیرهمسطح و حدود 10 کیلومتر جاده‌های اصلی و رمپ و لپ‌های مسیر است که 30 میلیارد تومان هزینه دارد.

با احداث این پل تنها از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت ظرف سه سال سرمایه‌گذاری مستهلک می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صرفه‌جویی در کاهش زمان سفر و کاهش تصادفات از مزایای اجرای این پل است که طبق گفته مسئولان اجرایی پل صرفه‌جویی ایجادشده برابر با 303 میلیارد و 200 میلیون ریال است.

 

* افتتاح 1000 واحد مسکن مهر تا پایان سال در دزفول

بنابر این گزارش پس از سه راهی دهلران و پل نهم اهواز، شهرستان دزفول میزبان خبرنگاران بود.

توسعه مسکن مهر دزفول طبق برنامه 5 هزار و 14 واحد است که شامل یک هزار و 34 واحد خودمالکی و 3 هزار واحد تفاهمنامه سه جانبه است و بقیه مسکن مهر 99 ساله از محل تعاونی‌ها است.

بنا به گفته مسئولان مسکن و شهرسازی دزفول در سه سایت مسکن مهر دارد؛ سایت مهرشهر 2 هزار و 924 واحد است که از طریق تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرا می‌شود؛ عملیات ساخت این سایت از بهمن‌ماه 89 آغاز شد که طبق گفته مسئولان مسکن و شهرسازی این شهرستان هم‌اکنون در مراحل نازک‌کاری و نماکاری است و نیمه اول سال 91 با مشارکت مردم افتتاح می‌شود.

همچنین سایت کوی آزادگان با 296 واحد و ساخت کوپیته با 800 واحد و کوی اندیشه دزفول با 54 واحد از دیگر سایت‌های مسکن دزفول هستند.

طبق گفته مسئولان تا پایان سال با مسکن شهرهای زیر 25 هزار نفر بیش از 1000 واحد مسکن در شهرستان دزفول افتتاح خواهد شد.

 

* اتمام تقاطع سد دز تا پایان مرداد 91

به گزارش فارس سد دز یادآور حماسه شیردلان این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس است. در این راستا وزارت راه و شهرسازی نیز در این منطقه اجرای پروژه‌های خاصی را مدنظر دارد که تقاطع سد دز یکی از این پروژه‌ها است.

بنا به گفته مسئولان اجرایی در ساخت تقاطع سد دز و بتون‌های پیش‌ساخته با قدرت تحمل وزن 42 تن به کار گرفته شده است. کمربندی شرقی اندیمشک ـ اهواز در کریدور شمال ـ جنوب محل تلاقی محور سد دز و جاده اصلی و خیابان رشیدی ورودی اندیمشک است.

در راستای ایمن‌سازی این تقاطع زیرگذر و روگذری از محور اصلی طراحی شده است که طبق گفته پیمانکار تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ عمده کار اجرای این تقاطع اجرای شمع‌ها بوده است که نصب شده است.

بنابه گفته یوسفی رئیس اداره راه و ترابری اندیمشک در احداث این تقاطع با احتساب ایجاد باندهای کندرو 30 میلیارد ریال هزینه شده است.

بنا به گفته مسئولان این پروژه از مرداد 90 آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا مرداد 91 به پایان برسد.

 

* اتصال آزادراه خلیج فارس به کریدور شمال ـ‌ جنوب با تکمیل آزادراه پل زال ـ اندیمشک

بنا بر این گزارش آزادراه خلیج فارس، از اهواز به بندر امام خمینی از دیگر پروژه‌هایی است که در آغاز روز دوم سفر میزبان خبرنگاران بود.

ابراهیم شیرین‌جانی رئیس راه و ترابری ماه‌شهر و امیدیه و بندر امام خمینی(ره) درباره این آزادراه می‌گوید: آزادراه خلیج فارس از بندر امام(ره) تا اهواز و در ادامه به تهران و شمال کشور (بندر انزلی) متصل می‌شود که در ادامه کریدور تهران ـ خرم‌آباد، خرم‌آباد ـ‌ پل‌زال، پل‌زال ـ اندیمشک است.

وی ادامه داد: 40 کیلومتر آزادراه پل‌زال ـ اندیمشک تکمیل شود، تأثیر به سزایی در توسعه حمل و نقل این کریدور غربی کشور خواهد داشت.

بنا به گفته شیرین‌جانی طول آزادراه خلیج فارس از اهواز به بندر امام(ره) با احتساب رمپ‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح در ابتدا و انتها 100 کیلومتر است.

وی یادآور شد: طول تمام پل‌های این آزادراه 900 متر بوده و دارای دو باند 13.5 متری با احتساب حریم 120 متری است.

بنابراین گزارش این آزادراه با همکاری وزارت راه، بنیادمسکن و بانک تجارت در سال 87 ساخته شد و در حال حاضر تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد.

پس از آزادراه خرم‌آباد ـ پل‌زال 44 کیلومتر آزادراه پل‌زال ـ اندیمشک وجود دارد که ساخت آن هم‌اکنون با پیشرفت 50 درصد مواجه است.

این مسیر آزادراهی یکی از کریدورهای شمال به جنوب کشور است که در صورت اجرا از تهران تا بندر امام خمینی(ره) مسیر آزادراهی وجود خواهد داشت.

بنا به گفته رئیس اداره راه و ترابری بندر امام(ره) روزانه 2 هزار و 500 تانکر عراقی و 15 هزار خودروی سنگین و غیرسنگین در این آزادراه تردد دارند.

 

* اتمام چهار خطه سربندر ـ آبادان منتظر سهم وزارت نفت

بنا بر این گزارش پس از آزادراه خلیج فارس پروژه چهارخطه سربندر ـ آبادان میزبان خبرنگاران بود.

بنابر این گزارش 28.5 کیلومتر از این مسیر چهار خطه در سال 88 به بهره‌برداری رسید که توسط قرارگاه خاتم ساخته شد.

بنا به گفته مسئولان اجرایی این پروژه چهار خطه سربندر ـ آبادان 70 کیلومتر است که 28.5 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است؛ برای ساخت این محور مبلغ قرارداد 25 میلیارد تومان بود که قرار بود توسط وزارت راه و شرکت نفت تأمین مالی شود، اما با وجود آنکه وزارت راه سهم 100 درصدی خود را در این پروژه پرداخته است، بنا بر ادعای مسئولان اجرایی، وزارت نفت سهم خود را در این پروژه پرداخت نکرده است.

از بندر امام خمینی(ره) تا سه راهی شادگان به طول 28.5 کیلومتر این پروژه اجرا شده است، بنا به گفته مسئولان وزارت راه ظاهراً وزارت نفت بابت پروژه‌های مشارکتی جاده‌ای تاکنون رقمی از سهم خود را نپرداخته است و طبق گفته مسئولان تا سال گذشته یک هزار و 900 میلیارد تومان بابت اجرای پروژه‌های جاده‌ای به وزارت راه بدهکار بوده است.

 

* چهار خطه شدن تمامی محورهای منتهی به ماه‌شهر ظرف چهار سال آینده

به گزارش فارس، بنا به گفته مسئولان اجرایی پروژه چهار خطه محور ماه‌شهر ـ‌ هندیجان به طول 40 کیلومتر تاکنون حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ از خروجی ماه‌شهر تا 5 کیلومتر بعد زیرسازی و تا 2.5 کیلومتر بعد آسفالت در حال انجام است، ضمن آنکه 15 کیلومتر مابقی این محور نیز در حال زیرسازی است.

بنا به گفته مسئولان این پروژه 10 کیلومتر ابتدایی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد، همچنین ظرف 4 سال آینده تمامی راه‌های متصل به ماه‌شهر چهارخطه خواهد شد که شامل ماه‌شهر ـ هندیجان، آزادراه خلیج فارس، محور ماه‌شهر ـ امیدیه و محور ماه‌شهر ـ آبادان است.

همچنین بنا به گفته مسئولان راه و ترابری این شهرستان، کمربندی ماه‌شهر به طول 28 کیلومتر با هزینه 76 میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتم در حال ساخت است.

به گزارش فارس، استان خوزستان با تمام پروژه‌های بزرگ و کوچک خود و قرار گرفتن در کنار خلیج همیشه فارس، یکی از استان‌های استراتژیک کشور است که گام به گام به سمت توسعه هر چه بیشتر پیش می‌رود و این نمود کامل جمله «ما می‌توانیم» و خوداتکایی به تخصص داخل است.

گزارش از سعید مؤذنی

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول