اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده جامعة‌المصطفی در افغانستان:

خلأ وجود علمای افاغنه در این کشور مشهود است

خبرگزاری فارس: نماینده جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه در کشور افغانستان گفت: با وجود عرصه‌های زیاد برای فعالیت علما و فضلا در افغانستان، خلأ وجود علمای افاغنه در این کشور مشهود است.

خلأ وجود علمای افاغنه در این کشور مشهود است

حجت‌الاسلام مصطفی محامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: حضور علما و دانش‌آموختگان حوزوی در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی افغانستان بسیار پربرکت و حاوی اثرات مثبت زیادی بوده است اما با توجه به نیاز جامعه این حضور کافی نیست.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به جامعه اسلامی و دیندار افغانستان افزود: با توجه به نیاز جامعه اسلامی افغانستان و باز بودن عرصه‌ها و همچنین آمادگی زمینه‌های حضور علما و دانش‌آموختگان حوزوی در جامعه، جای فضلا و علما در این اجتماع خالی است.

وی در ارتباط با مدارس علمیه اظهار داشت: طبق آمار موجود بیش از 200 مدرسه علمیه و در حدود 12 هزار طلبه در افغانستان وجود دارد که با توجه به اینکه برای آموزش و تدریس آنها نیاز به تعداد زیادی مدرس است، ‌تاکنون تنها تعداد 160 نفر برای این‌کار به افغانستان اعزام شده‌اند.

محامی با تأکید بر نیاز جامعه افغانستان به وجود علمای آشنا به مباحث روز دنیا گفت: با توجه به فضای معنوی و نیاز جامعه اسلامی افغانستان به وجود علما و روحانیون آشنا به مباحث و نیازهای روز جامعه، علمی افغانستان هنوز نتوانسته‌اند به‌ طور کامل این خلا را پر کنند.

نماینده جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه در کشور افغانستان در ارائه گزارش مختصری از نمایندگی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در افغانستان اظهار داشت: در فصل جدید جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در افغانستان که از سال 1388 آغاز شد، تغییرات و پیشرفت‌هایی در آن به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس سفری که ریاست جامعةالمصطفی (ص) العالمیه به افغانستان داشتند، تفاهمنامه‌هایی امضا و مجوزهایی اخذ شدند که اقدامات مثبتی در راستای آن تفاهمنامه‌‌ها و مجوزهای صادر شده آغاز شد.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه در ارتباط با برخی از اقدامات انجام شده در جامعةالمصطفی (ص) العالمیه افغانستان اظهار داشت: شروع فعالیت در بخش حوزوی و پذیرش منظم سالیانه، شناسایی و طبقه‌بندی مدارس علمیه، اعزام اساتید و مدرس، طرح ساماندهی اساتید بومی افغانستان و بسیاری اقدامات دیگر از جمله فعالیت‌های انجام شده در فصل جدید این جامعه است.

محامی با اشاره به فراهم ‌بودن زمینه‌ها برای انجام تغییرات ثبت در راستای اعتلای حوزه‌ها و مدارس علمیه افغانستان گفت: برنامه‌ریزی و طرح استراتژی برای تقویت، حفظ و گسترش حوزه‌های علمیه، تلاش در راستای حفظ استقلال حوزه‌های و مدارس علمیه و همچنین سعی در راستای افزایش کارآمدی و توانمندی طلاب و روحانیون از جمله اقدامات مورد نیاز برای اعتلای حوزه‌ها در افغانستان محسوب می‌شوند.

نماینده جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه در افغانستان ضمن اشاره مجدد به نیاز کشور افغانستان به حضور علما در این کشور اظهار داشت: رفتن از محلی که تحصیل در آن‌جا انجام شده‌ است امری سخت و همراه با مشقاتی است اما با توجه به هدف جامعه روحانیت که همانا گسترش اسلام ناب محمدی و فرهنگ اهل بیت است، تحمل سختی‌ها آسان و شیرین می‌شود. 

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول