اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افتخاری دیگر برای مهد نام‌داران و دلیران

اصفهان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران زمین

خبرگزاری فارس: با برگزاری آیین افتتاح دبیر خانه، اصفهان به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران زمین معرفی شد تا دیار پهلوانان نامدار به شایستگی پرچمدار ورزش باستانی در سطح کشور شود.

اصفهان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران زمین

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چندی پیش با تصمیم فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران زمین انتخاب شد و در ادامه نیز مقرر شد دبیرخانه دائمی آن در اصفهان مستقر شود.

چهارشنبه شب نیز مراسم افتتاحیه دبیرخانه دائمی در محل سرای ورزشکاران اصفهان با حضور معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان، مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان و معاونان وی، مشاور استاندار در امور ورزش، رئیس هیئت باستانی و جمعی از ورزشکاران باستانی استان اصفهان و شهرهای دیگر برگزار شد.

در این آیین معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به قدمت چند هزار ساله ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: این ورزش که به ثبت یونسکو نیز رسیده است همراه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و عنایت ویژه ایشان همراه بود.

حبیب‌الله تحویل‌پور در این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این‌رو شورای فرهنگ عمومی با تصویب آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی 13 دستگاه کشوری و استانی را برای ترویج فرهنگ پهلوانی به این مأموریت گماشت.

وی با اشاره به اهمیت این رشته ورزشی تأکید کرد: امیدواریم در سطح استانی نیز با حمایت استاندار این شورا تشکیل شده و فعالیتش را آغاز کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان به نام‌گذاری روز 17 شوال به نام روز فرهنگ پهلوانی اشاره کرد و گفت: قرار دادن دروس فرهنگ پهلوانی در سرفصل دروس دانشگاه تربیت‌بدنی گام مؤثری برای علمی کردن این رشته ورزشی است.

وی ادامه داد: از طرف فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نامه‌ای خطاب به شهرداری اصفهان ارسال شد که در آن نامه پیشنهاد شده بود اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای معرفی شود، پیش از این نیز اصفهان عنوان پایتختی فرهنگی جهان اسلام در سال 2006، پایتختی فرهنگ و تمدن و پایتختی صنایع دستی کشور را در اختیار داشته و انتخاب اخیر چهارمین پایتختی اصفهان است.

*ظرفیت مطلوبی برای گسترش رشته باستانی وجود دارد

در ادامه این مراسم معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان ورزش زورخانه‌ای را نماد تمدن ایرانی و دارای سابقه چهار هزار ساله دانست و عنوان کرد: ظرفیت خوبی برای گسترش این رشته در سطح بین‌المللی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اخیراً حرکت‌های مطلوبی در سطح بین‌المللی برای ترویج ورزش پهلوانی صورت گرفته است، ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را تلفیقی از هنر و ورزش دانست و افزود: ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای میراث فرهنگی ماست، از این‌رو شهرداری وظیفه دارد در راستای توسعه این رشته قدم بردارد.

وی افزود: برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در کشورهای دیگر و هفته‌های فرهنگی کشورهای دیگر در اصفهان، بهترین موقعیت برای ترویج این رشته است.

*ورزشکاران باید خصلت پهلوانی داشته باشند

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: باید هرگاه از ورزشکاران اصفهانی سخن به میان می‌آید، آنها به واقع لیاقت پهلوانی را داشته باشند.

رشید خدابخش عنوان پایتختی فرهنگی را افتخار دیگری برای ورزش اصفهان دانست و گفت: اینکه شهر اصفهان براساس شایستگی به حق به عنوان پایتخت این رشته عنوان می‌شود، جنبه ارزشمند و زیبایی است اما باید این شکل زیبا به محتوای قابل اعتبار و خصلت تبدیل شود.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول