محمد اشرفنیا امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز احداث عملیات مترو را با هم آغاز کرده است و تبریز در مقایسه با دو کلانشهر دیگر عقب نمانده است.
وی ادامه داد: هزینه احداث قطار شهری به صورت برابر بین دولت و شهرداری تقسیم میشود و با توجه به اینکه هزینه احداث قطار شهری بالا است و همین امر باعث کندی روند احداث قطار شهری است.
600 میلیارد ریال هزینه هر کیلومتر قطار شهری
اشرفنیا ادامه داد: احداث هر کیلومتر قطار شهری در کلانشهرها شامل تامین تجهیزات، ریلگذاری، برقرسانی، سیگنالینگ، تهیه واگن و... 600 میلیارد ریال هزینه دارد و شهرداری تبریز نیز در تملک ایستگاهها تلاش چشمگیری انجام میدهد.
وی خاطرنشان کرد: فقط تملک ایستگاه میدان ساعت، 400 میلیارد ریال هزینه داشته است که شهرداری این مبلغ را برای تملک این مکان پرداخته است.
عقد قرارداد خرید 215 واگن قطار شهری تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی ادامه داد: قرارداد خرید واگن قطار شهری با شرکت چینی منعقد شده که 215 واگن متعلق به پروژه قطار شهری تبریز است.
وی گفت: قرار نیست تمام واگنها در کشور چین ساخته شود، بعد از ساخت چند واگن که به تبریز انتقال خواهد شد، مابقی در تبریز ساخته خواهد شد.
اشرفنیا ادامه داد: فاز نخست خط یک از ائلگلی تا فلکه دانشگاه تا پایان سال 91 مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
آغاز حفاری خط 2 قطار شهری تبریز
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: قرارداد احداث خط دو قطار شهری از قراملک تا دانشگاه آزاد اسلامی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده و مطالعات اولیه انجام شده و به زودی حفاری این خط نیز توسط پیمانکار آغاز خواهد شد.
وی مبلغ اولیه این خط را 12 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.
خط سوم قطار شهری فرودگاه بینالمللی تبریز تا شهرک طالقانی
اشرفنیا همچنین در مورد خط 3 قطار شهری نیز توضیحاتی داد و گفت: خط سوم قطار شهری از فرودگاه بینالمللی تبریز آغاز شده و تا شهرک طالقانی ادامه خواهد داشت.
وی افزود: قرار است خط سوم قطار شهری بصورت BOT و به طول 11 کیلومتر اجرا شود و تفاهمنامه اجرا بین شورای شهر و استانداری آذربایجانشرقی امضا شده است.
انتهای پیام/ح20/چ3000