اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام پارلمانی روس:

وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در عربستان به مراتب بدتر از سوریه است

خبرگزاری فارس: مقام بلندپایه دومای دولتی روسیه هدف عربستان از ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه سوریه به مجمع عمومی سازمان ملل را تلاش برای سرنگونی رژیم حاکم بر دمشق دانسته که وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در آن به مراتب بدتر از سوریه است.

وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در عربستان به مراتب بدتر از سوریه است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا»، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به سوریه که هفته گذشته روسیه و چین آن را وتو کردند، بار دیگر احیاء شد. عربستان سعودی این سند را نه به 15 عضو شورای امنیت، بلکه 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد داد. روسیه با این ابتکارعمل عربستان سعودی کاملا مخالفت کرده است.

دیپلمات‌های روسی بر این عقیده هستند که سند پیشنهادی مقامات ریاض همچنان «غیرمتوازن» است. "گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در صفحه تویتر خود نوشته است: ما نمی‌توانیم از پیشنهاد بررسی اوضاع سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل، بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که محتوای آن همچنان نامتوازن است، حمایت کنیم.

"کنستانتین کاساچوف" معاون اول کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه علت مخالفت مقامات مسکو با سند ارائه شده توسط عربستان سعودی را اینگونه توضیح داده است که این پیش‌نویس از لحاظ حل و فصل مناقشه کنونی در سوریه ارزش افزوده شده‌ای پیدا نکرده است.

کاساچوف به خبرنگار این روزنامه گفت: در واقع این تلاشی برای افزایش اعمال فشار بر دولت سوریه است و در نهایت امر یا مقامات دمشق را مجبور به برکناری کرده و یا شرایط حقوقی را برای دخالت خارجی در امور داخلی سوریه فراهم می‌سازد. این خط‌مشی است که در حال حاضر از یک سو غرب که از مواضع سوریه در حل و فصل مناقشه خاورمیانه، در خصوص مسائل مربوط به ایران و بطور کلی ادعای مقامات دمشق در این خصوص که نقش مستقلی در منطقه ایفاء می‌کند، عصبانی هستند و از سوی دیگر همسایگان سوریه، از جمله عربستان سعودی که دولت‌های سنی قدرت را در اختیار دارند، تلاش می‌کنند تا آن را به اجرا در آورند.

به عقیده این مقام پارلمانی روس، وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در عربستان سعودی به مراتب بدتر از سوریه با وجود تمام کاستی‌ها در نظام سیاسی آن است. در این رابطه برخورد مقامات ریاض که خود احزاب سیاسی را از هر نوع مباحثه در زمینه مسائل سیاسی عربستان سعودی منع می‌کنند، بسیار عجیب است.

کاساچوف گفت: واضح است که هدف عربستان سعودی از این ابتکارعمل صرفا با هدف سرنگونی رژیم "بشار اسد" صورت گرفته است. روسیه با این تلاش مخالف است، نه بخاطر اینکه ما از اسد حمایت می‌کنیم، بلکه بخاطر آن که از حق مطلق مردم سوریه برای اتخاذ چنین تصمیمی حمایت می‌کنیم که معتقدیم این آنها هستند که در صورت تمایل بطور مستقل و نه تحت فشارهای خارجی، باید دست به چنین اقدامی بزنند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول