اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال جاری صورت گرفت

مرمت و احیای آثار تاریخی کردستان

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت،احیا و استحکام‌بخشی تعداد 200 شی تاریخی سفالی، فلزی و عاجی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

مرمت و احیای آثار تاریخی کردستان

امیر الهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در سال گذشته تعداد 28 شی تاریخی مرمت و احیاء شد و این تعداد در سال جاری به 200 مورد افزایش یافت که در مقایسه با سال گذشته رشد 7 برابری را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آثار تاریخی مرمت شده شامل 45 قطعه سفالی، 20 قطعه مفرغی، 2 قطعه نقره‌ای، 8 قطعه آهنی، 120 قطعه عاجی و 7 قطعه شیشه‌ای است.

به گفته الهی بازسازی سنگ محراب مسجد روستای باشماق سقز و مرمت و استحکام‌بخشی یک اثر موزه‌ای و تزئینات وابسته به معماری گچبری نمای شمال شرقی خانه کرد نیز از جمله آثار مرمت شده امسال است که همگی آنها توسط کارشناسان این اداره کل مورد مرمت، احیا و استحکام‌بخشی قرار گرفته‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی کردستان گفت: این آثار در سایت‌های مختلف تاریخی و قدیمی سراسر استان کردستان از جمله قلعه زیویه، تپه زاگرس سنندج، مجموعه اشیای داخل مخزن موزه باستان‌شناسی و ... جمع‌آوری و مورد مرمت و احیا قرار گرفته‌اند.

الهی افزود: در بحث پژوهش 4 مورد اشیای تاریخی عاج، فلز، سفال و سنگ بوده‌اند که مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته و توسط کارشناسان در کارگاه و آزمایشگاه، کار مرمت و احیا بر روی آنها انجام گرفته است.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول