اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد

"الجنادریه" از لباس‌های ۱۳ هزار دلاری تا گدایی ۱۸ میلیون دلاری شورای سبز

خبرگزاری فارس: در حالی که جشنواره الجنادریه در عربستان،‌ جشنواره‌ای فرهنگی است، دعوت از مخالفان نظام جمهوری اسلامی در خارج برای حضور در جشنواره امسال نه تنها آن را از ماهیت فرهنگی‌اش خارج کرده بلکه ثابت می‌کند که عربستان خصومت خود با ایران را علنا آشکار کرده است.

"الجنادریه" از لباس‌های ۱۳ هزار دلاری تا گدایی ۱۸ میلیون دلاری شورای سبز

به گزارش فارس، طی روزهای گذشته در خبرها داشتیم که جشنواره الجنادریه پذیرای مخالفان خارج نشین ایران بوده و در این جشنواره سران آل‌سعود از جمله "عبد الله عبدالعزیز آل‌سعود"، پادشاه عربستان به مخالفان نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور قول‌ کمک‌های مالی کلان جهت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را داده است.

اما جشنواره الجنادریه چیست، در کجا برگزار می‌شود، هدف برگزار کنندگان این جشنواره چیست و سوالات بسیاری دیگر که در این مطلب تلاش می‌شود،‌ به آنها پاسخ داده شود.

ماهیت جشنواره الجنادریه

جشنواره الجنادریه، جشنواره‌ای فرهنگی، تاریخی و باستانی است که خاندان آل‌سعود از زمان به قدرت رسیدن در عربستان چند سالی است که آن را به راه انداخته‌اند.

برگزار کنندگان این جشنواره آنگونه که خود می‌گویند، هدف از برگزاری جشنواره الجنادریه گشودن پنجره‌ای به تاریخ و میراث شبه جزیره العرب یا همان کشور عربستان سعودی است.

بر این اساس باید جشنواره الجنادریه را جشنواره‌ای تلقی کرد که تلاش دارد فرهنگ و ادبیات و تاریخ و هنر عربستان و آنچه اجداد و نیاکانشان برای آنها برجای گذاشته است، را به جوانان این کشور و نسل‌های جدید ارائه دهد و آنها را با این فرهنگ بیش از پیش آشنا کند.

برگزار کنندگان جشنواره ادعا می‌کنند، در طول برگزاری جشنواره آنها تلاش می‌کنند با بیان حکایات و داستان‌هایی از جوانمردی‌ و شجاعت‌ اعراب قدیم شبه جزیره العرب این فرهنگ را به نسل‌های بعدی و جوانان عربستان انتقال دهند.

تاریخچه برگزاری جشنواره الجنادریه

تاریخ برگزاری جشنواره الجنادریه به سال 1985 میلادی بازمی‌گردد که از آن سال تاکنون هر ساله بین ماه‌های شوال و ذی القعده هر سال هجری قمری در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگانی از داخل و خارج عربستان را جذب خود می‌کند.

این جشنواره با نظارت گارد ملی سعودی یا به عبارت بهتر زیر نظر "عبد الله بن عبد العزیز"، پادشاه عربستان برگزار می‌شود.

برنامه‌های جشنواره برگزاری رقص‌های محلی، مسابقات شتر سواری، مسابقات اسب سواری، سرودن اشعار ملی و مردمی، برگزاری بازارچه‌های مردمی، ارائه هنرها و بازی‌های ملی و مردمی، نمایش میراث مردمی مناطق مختلف عربستان، پوشش‌ها و لباس‌ها اقوام و قبایل مختلف عربستان، برگزاری نمایشگاه کتاب، ارائه تصاویر و اسناد و مسابقات معلولان را دربرمی‌گیرد.  

در واقع برنامه‌های جشنواره در دو بعد دنبال می‌شود، اول: بعدی که به برگزاری جشن‌های مردمی و ارائه هنرها و حرفه‌های سنتی محدود می‌شود و دوم: فعالیت‌های فکری که برگزاری همایش‌ها و نشست‌های فرهنگی را دربرمی‌گیرد که از جمله مهمترین بخش‌های جشنواره الجنادریه به شمار می‌آید.

به همین دلیل ترتیب دادن و برگزاری این جشنواره هم وقت بسیاری را طلب می‌کند و هم هزینه کلانی را بر دوش ملت عربستان سعودی می‌گذارد، بگونه‌ای که در خبرها درج شده بود، هزینه هر یک دست لباسی که امسال بر تن هنرمندان در این جشنواره بود، به 13 هزار دلار بالغ شد.

گفته شده، در هر دست از این لباس‌ها حدود یک کیلو و نیم طلا بکار برده شده و هزینه هر دست لباس بچه‌گانه 10 هزار دلار برای برگزارکنندگان آن دربرداشته است. 

جشنواره سیاسی امسال

امسال بیست و ششمین جشنواره الجنادریه بسان سال‌های گذشته در ریاض برگزار شد و شاهزاده "متعب بن عبد العزیز"، رئیس گارد ملی عربستان مسئولیت آن را عهده‌دار بود.

اما از نکات مهم جشنواره امسال حضور برخی از چهره‌های معارض جمهوری اسلامی ایران خارج نشین در این جشنواره بود؛ سوالی که اینجا مطرح است، اینکه چرا در جشنواره‌ای که پایه و اساس و بنای آن فرهنگی عنوان شده، باید چهره‌های سیاسی و معارض یک نظام حضور داشته باشند،‌ آن هم با توجه به شرایط حساسی که منطقه و کشورهای منطقه با آن مواجه هستند.  

بیداری اسلامی منطقه و به خطر افتادن موقعیت آل‌سعود

در واقع از زمان آغاز بیداری اسلامی در منطقه که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران امور خاورمیانه و بین الملل از جمله رهاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است، خاندان سعود خطر بزرگی را از بابت جمهوری اسلامی ایران احساس می‌کند.

موفقیت‌های روز افزون جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌های علمی ، فرهنگی ، نظامی و اقتصادی تقویت نفوذ و اقتدار بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین المللی را به همراه داشت و این هیچ‌گاه خوشایند رژیم سعودی و هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین المللی آن مانند رژیم‌های دیکتاتور منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی و آمریکا نبوده است.

این درحالی است که باید توجه داشت دو همسایه این کشور یعنی بحرین و یمن شاهد بیداری اسلامی بوده و این برای آل‌سعود بسیار نگران کننده است، چون صرف نظر از اینکه دو متحد بسیار نزدیک خود یعنی آل‌خلیفه در بحرین و علی عبد الله صالح را در یمن از دست می‌دهد،‌ این بیم وجود دارد که موج بیداری اسلامی به عربستان برسد و با وزیدن انقلاب و رهایی در این کشور دیگر جایی برای آل‌سعود در عربستان باقی نگذارد.

اعتراض‌های داخلی و هراس ریاض از دامنه گسترش آن

این بیم برای آل‌سعود هم اکنون به کابوس تبدیل شده است، چراکه مناطق شرقی عربستان مانند القطیف و العوامیه و الصفوی که اکثر جمعیت آن را شیعیان مورد تبعیض و ظلم واقع شده تشکیل می‌دهند، فعالیت مردمی و مسالمت‌آمیز را برای دستیابی به حقوق برحق خود از سال گذشته آغاز کرده‌اند.

برپایی هر هفته تظاهرات در این مناطق و سرکوب خشونت‌آمیز آنها که تاکنون به شهادت رساندن 8 نفر از اهالی منطقه القطیف و العوامیه را توسط رژیم سعودی به دنبال داشته، در کنار موج گسترده بازداشت‌ها همه و همه از دل‌ نگرانی‌های آل‌سعود از داخل این کشور خبر می‌دهد.

در این میان رژیم عربستان سعودی به جای روی آوردن به سیاست‌هایی که به نوعی خواسته‌های مردم کشوری را برآورده سازد که 65 درصد آنها از داشتن خانه و سرپناه محروم و 22 درصد آنها زیر خط فقر مطلق بسرمی‌برند، به حدی که از سیر کردن شکم خود نیز عاجز هستند، دو سیاست را درپیش گرفته است،‌ از یک سو سرکوب اعتراض‌ها مسالمت آمیز و برحق و از سوی دیگر تلاش برای ایران هراسی و  اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه.

خصومت دیرینه آل‌سعود با جمهوری اسلامی

اینکه عربستان سعودی دست به چنین اقداماتی علیه جمهوری اسلامی بزند، اقدام جدیدی نیست، بلکه خصومت با ایران همواره از جمله خصوصیات و ویژگی‌های آل‌سعود بوده و پرونده این رژیم مملو از این دشمنی‌هاست که نمونه آخر آن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و دامن زدن به پروژه ایران هراسی است.

بنابراین تبدیل جشنواره فرهنگی الجنادریه به جشنواره‌ای سیاسی و دعوت از چهره‌های معارض رژیم در آن اقدامی نیست که بابت آن متعجب یا شگفت زده شد، بلکه این موضوع از یک سو تاکیدی بیش از پیش بر خصومت عربستان سعودی با جمهوری اسلامی و از سوی دیگر بر ملا شدن ماهیت واقعی معارضان جمهوری اسلامی در خارج از کشور است که حاضر شده‌اند، علیه کشور خود با وهابی‌ همدست شوند و کمک‌هایی را از آنها دریافت کنند.

در عین حال این اقدام رژیم سعودی تاکیدی بر این نکته است که خصومت آل‌سعود وارد فاز جدیدی شده است،‌ اگر تاکنون خصومت‌ها و اقدامات رژیم سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران در خفا بوده و پشت پرده صورت می‌گرفته هم اکنون علنی و آشکار شده و این خصومت نه تنها ایران که به طور کلی محور مقاومت در منطقه از جمله سوریه را دربرمی‌گیرد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است  ماحصل  دیدارهای این عضو  گروه موسوم به شورای هاهنگی سبز  با مقامات سعودی ، دریافت مبلغ 18 میلیون دلار بوده که البته در قبال این مبلغ ، وی وعده داده که طی روزهای آینده ، حرکتی جدی از سوی جریان متبوعش در داخل ایران انجام شود که قابل بهره برداری جدی سعودی ها در تحولات منطقه ای باشد.

علاوه بر این کمک سنگین مالی ، وعده دیگری که این فرد مدعی نمایندگی میرحسین موسوی از سعودی ها گرفته ، گسترده شدن فعالیت بخش فارسی شبکه «العربیه» است تا گروهی از عناصر رسانه ای ابسته به جریان موسوم به سبز که از ایران خارج شده و یا در حال خارج شدن هستند ، بتوانند تحت پوشش این شبکه فعالیت نموده و به لحاظ مالی تامین باشند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول