اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم خبر داد

تخصیص 9 هزار متر زمین برای احداث کتابخانه مرکزی در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم از اختصاص 9 هزار متر زمین برای احداث کتابخانه مرکزی در شهر قم خبر داد.

تخصیص 9 هزار متر زمین برای احداث کتابخانه مرکزی در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی فریدونی پیش از ظهر امروز در سومین کارگاه تهیه و تدوین برنامه راهبردی ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها در هتل خورشید قم با اشاره به عناصر تاثیرگذار در توسعه جوامع اظهار داشت: جوامع انسانی با تکیه بر دو موضوع علم و نیروی انسانی به توسعه می‌رسند که کتاب و کتابخوانی در ایجاد این دو عنصر سهم ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به جایگاه قم از نظر فرهنگی و مذهبی در جهان گفت: شهر قم پایگاه مهم فرهنگی کشور و یکی از مراکزی است که می‌تواند در روند فکری جهان اسلام تاثیرگذار باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: با توجه به ضریب نفوذ این شهر از نظر فرهنگی، مسئله کتابخوانی نیز مانند دیگر مسائل فرهنگی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه کتاب و کتابخوانی در استان قم انجام شده که این اقدامات در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

فریدونی افزود: در استان قم در حال حاضر به سمتی می‌رویم که تحول عمیقی در عرصه فرهنگی با تکیه بر نقش کتاب و کتابخوانی ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر دو کتابخانه استاندارد در قم در حال احداث است که یکی از این کتابخانه‌ها در یکی از مناطق محروم شهر احداث می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: ایجاد کتابخانه در منطقه محروم هم به توسعه عدالت اجتماعی کمک می‌کند و هم چهره مناطق محروم را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: با شروع کار احداث کتابخانه در مناطق محروم شهر قم مردم این مناطق نسبت به توجه مسئولین به خود امیدوار شده و مطمئنا احداث این کتابخانه‌ها تاثیر فرهنگی خود را بر این مناطق خواهد گذاشت.

فریدونی گفت: در استان قم در مورد احداث کتابخانه‌های عمومی همدلی بسیار خوبی میان مسئولین استانی وجود دارد و تمام مسئولین به اهمیت پرداختن به این عرصه و سرمایه‌گذاری در آن واقف هستند.

وی متذکر شد: نکته‌ای که گاهی برای کارهای فرهنگی در استان قم ایجاد مشکل می‌کند، عدم تفکیک میان حوزه خدمات فرهنگی عمومی و تخصصی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم اذعان داشت: در شهر قم به دلیل جایگاه علمی که این شهر در جهان اسلام دارد، حوزه خدمات فرهنگی تخصصی بسیار قدرتمند عمل می‌کند و این سبب ایجاد یک نوع رقابت میان خدمات فرهنگی عمومی و تخصصی و در نتیجه نوعی بی‌توجهی به خدمات فرهنگی عمومی شده است.

وی اضافه کرد: با ایجاد تفکیک میان حوزه فرهنگی تخصصی و عمومی می‌توان مسئولان را برای اهمیت خدمات فرهنگی عمومی توجیه کرد.

فریدونی عنوان داشت: به دلیل جغرافیای عظیم فرهنگی شهر قم و وجود رقبای فرهنگی، به دست آوردن بودجه و امکانات فرهنگی در این شهر بسیار مشکل‌تر از نقاط دیگر است.

وی افزود: البته مشکل بزرگ دیگر در شهر قم فقدان زمین برای احداث پروژه‌های عظیم فرهنگی است که سبب شده این پروژه‌ها با تاخیر روبه‌رو شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم ادامه داد: از طرفی در محوطه‌‌های مرکزی و فرهنگی شهر قم احداث پروژه‌ به دلیل کمبود زمین با مشکلات زیادی روبه‌رو است و از طرف دیگر پروژه‌هایی که در مناطق دوردست احداث می‌شوند، مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند.

وی گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی شهر قم معضل وجود یک زمین مناسب به صورت یک مشکل بزرگ خود را نشان می‌داد که با رایزنی‌های فراوان این مشکل امروز برطرف شده است.

فریدونی یادآور شد: در خیابان امام خمینی(ره) یک زمین که انبار سابق شرکت نفت بود به متراژ 21 هزار متر برای احداث یک‌سری از طرح‌های فرهنگی در نظر گرفته شده که 9 هزار متر آن برای احداث کتابخانه مرکزی شهر قم تخصیص داده شده است.

وی اظهار کرد: پروژه کتابخانه مرکزی شهر قم یکی از پروژه‌های عظیم فرهنگی است که در جریان سفر مقام معظم رهبری به قم مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: در جریان این سفر ابتدا 5 میلیارد تومان برای احداث این کتابخانه تخصیص داده شد و سپس 1.5 میلیارد تومان به این بودجه اضافه شد.

وی با بیان اینکه در استان قم 58 کتابخانه عمومی با 724 هزار جلد کتاب به صورت نهادی و مشارکتی اداره می‌شوند خاطرنشان کرد: تاکنون در استان قم بیش از یک میلیون کتاب امانت داده شده است که این آمار نسبت به استان‌های دیگر قابل توجه است.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول