اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در نشست خبری اعلام شد

نیم درصد بودجه قرآنی سال 90 تخصیص یافت/ نصف بودجه صرف تربیت حافظان می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از تخصیص کامل نیم درصد بودجه قرآنی سال 1390 در سوم اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: این بودجه شب گذشته تحویل شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

نیم درصد بودجه قرآنی سال 90 تخصیص یافت/ نصف بودجه صرف تربیت حافظان می‌شود

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، ظهر امروز نشست خبری حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

مهم‌ترین خبری که از سوی وی در این نشست منتشر شد؛ تخصیص قطعی نیم درصد بودجه قرآنی سال 1390 بود.

به گفته محمدی، میزان قطعی این بودجه دو هزار و 180 میلیارد ریال، معادل 218 میلیارد تومان است و به صورت 100 در صدی در چند مرحله تخصیص خواهد یافت و با توجه به ظرفیت جذب موجود در دستگاه‌های استفاده کننده از این بودجه به آنها پرداخت خواهد شد.

محمدی محل تمرکز این بودجه را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و در رابطه با هزینه‌کرد این بودجه نیز گفت: 18 کلان برنامه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور برای هزینه‌کرد این بودجه در 3 محور آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش‌های قرآنی در نظر گرفته شده است که به ترتیب به هر یک 49، 39 و 12 درصد اختصاص می‌یابد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با تأکید بر این نکته که هزینه‌کرد این بودجه، نیازمند ضوابط، ساز و کارهای مدبرانه و برنامه‌ریزی دقیق است، گفت: چنانچه نظارت مناسبی بر هزینه‌کرد بودجه صورت نگیرد و در محلی غیر از برنامه‌های قرآنی هزینه شود؛ دارای عوارض بدی خواهد بود.

وی مسئولیت نظارت و ارزیابی بر نحوه هزینه‌کرد بودجه را متوجه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد.

*نیمی از بودجه نیم درصد در طرح ملی حفظ‌ قرآن کریم هزینه خواهد شد

محمدی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم پس از تأکید رهبر معظم انقلاب بر تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم گفت: این ستاد اکنون به ریاست دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شده است و تمام دستگاه‌های فعال در حوزه حفظ قرآن کریم در آن عضویت دارند.

وی هدف از تشکیل این ستاد را برنامه‌ریزی، تولید منابع و تعیین سهم تربیت حافظ برای هر یک از دستگاه‌ها دانست و گفت: دو شورا با نام شورای علمی و شورای رسانه‌ای و سه ستاد اجرایی مربوط به حفظ قرآن مربوط به اجرای طرح دربین دانشجویان، دانش آموزان و سایر اقشار مردم ذیل این ستاد تشکیل شده است.

محمدی با اشاره به اینکه نیمی از بودجه نیم درصد قرآنی در طرح ملی حفظ متمرکز خواهد شد، گفت: بسیاری از 18 کلان برنامه موجود در برنامه‌های قرآنی کشور با رویکرد حفظ، تعریف و این بودجه به آن اختصاص خواهد یافت.

وی بودجه اختصاص یافته به طرح حفظ قرآن در آموزش و پرورش که ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان به اجرا گذارده خواهد شد را در حدود 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

* اصرار بر افزایش میزان بودجه مهم‌ترین دلیل تأخیر در تخصیص آن

محمدی یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در تخصیص بودجه نیم درصد قرآنی را اصرار بر افزایش آن از هزار و 380 میلیارد ریال به دو هزار و 180 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این بودجه در سال آینده نیز قابلیت ارتقاء را دارد.

* رشد 8 برابری بودجه قرآنی وزارت ارشاد در دولت‌های نهم و دهم

محمدی در ادامه به اسناد موجود در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: بودجه این مرکز پیش از دولت نهم 5 هزار و 600 میلیارد ریال بوده که در سال 88 به 80 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی این رشد در بودجه را مربوط به کلیه دستگاه‌های قرآنی کشور دانست و گفت: در طی فعالیت دولت‌های نهم و دهم توجه خوبی به مباحث دینی و قرآنی صورت گرفته است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، تصویب نیم درصد بودجه قرآنی را در طول فعالیت‌های قرآنی از صدر اسلام تاکنون بی‌نظیر دانست و گفت: کمیت و نظم در برنامه‌ریزی این بودجه مثال‌ زدنی است و الگوی بسیار خوبی برای سایر کشورها خواهد بود.

* 7 اولویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 91 اعلام شد

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور استقرار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، راه‌اندازی پایگاه جامع دانش قرآنی، اجرای اولین دوره ارزیابی فعالیت‌های دستگاه‌های قرآنی کشور، استقرار سامانه اطلاعاتی و افکارسنجی نخبگان و فعالان قرآنی و فرهنگی کشور، اجرای پیمایش‌های ملی سنجش شاخص‌های فرهنگ قرآنی در جامعه، حمایت از پایان‌نامه و نشریات تخصصی در حوزه قرآن و راه‌اندازی و تقویت سامانه‌های اطلاع‌رسانی شورا را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های این شورا برای سال 91 عنوان کرد.

*نخبگان قرآنی از کلیه مزایای سایر نخبگان کشور بهره‌مند می‌شوند

محمدی از بهره‌مندی نخبگان قرآنی از کلیه مزایای در نظر گرفته شده برای سایر نخبگان کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با استناد به اراده موجود در دولتمردان برای احیای امر دین و قرآن در جامعه گفت: آنچه شایسته قرآن و قرآنیان است باید در حوزه نخبگانی آن در نظر گرفته شود.

وی در پایان از تدوین آئین‌نامه اجرایی حمایت از نخبگان قرآنی خبر داد و گفت: طی یک تا دو سال آینده که اینجانب در خدمت جامعه قرآنی خواهم بود این کار به انجام خواهد رسید.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول