اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فومن:

تاج‌بری درختان چنار فومن کارشناسی شده نیست

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فومن گفت: پاییز زمان مناسبی برای تاج‌بری درختان چنار فومن نبود و این کار بدون کارشناسی صورت گرفت و موجب خشکانیده شدن درختان می‌شود.

تاج‌بری درختان چنار فومن کارشناسی شده نیست

علی‌نقی صدیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن در آستانه هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه منابع طبیعی از دیرباز به صورت تجدیدشونده به ما امانت رسیده است اظهار داشت: در دنیای امروزه و ماشینی نیازمند توجه بیشتر مسئولان به حفظ و حراست از منابع طبیعی هستیم.            

وی افزود: منابع طبیعی و آبخیزداری فومن همگام با سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزی‌داری کشور حرکت می‌کند و امسال در راستای حفظ، حراست و توسعه جنگل‌ها احیای جنگل‌کاری، نهال‌کاری عرصه‌های بسیاری از مناطق بالادست شهرک تاریخی ماسوله به انجام رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه در فومن بالغ بر 3 هزار هکتار از عرصه‌ها زیرپوشش طرح‌های جنگل‌کاری قرار گرفته است ابراز داشت: در این مناطق بیش از 250 نفر از دامداران و خانوارهای جنگل‌نشین ساماندهی و بالغ 20 هزار واحد دامی گاو و گوسفند و بز خارج شدند.

وی عملیات احیای مراتع را در جلوگیری از فرسایش خاک مؤثر دانست و گفت: در اجرای عملیات احیای مراتع منابع طبیعی فومن کپه‌کاری، بذرپاشی، کودپاشی و همچنین جاگذاری لوله‌های پلی‌اتیلن برای جلوگیری از پخش روان آب حاصله از نزولات آسمانی و نصب آبشخور در سطحی معادل 13 هزار از مراتع موجود در این شهرستان را زیرپوشش دارد.

صدیقی متذکر شد: در احیای مراتع با گشت‌های مراقبت نیروهای حفاظتی در قالب یگان حفاظت از ورود و خروج به موقع دام به مراتع در فصول چرای دام اقدام کردیم و با متخلفان مرتکب به جرایم منابع طبیعی برخورد قانونی صورت گرفت.

به گفته وی امسال بالغ بر 40 نفر از متخلفان به عرصه‌های منابع طبیعی در فومن به دادگاه معرفی و حکم قضایی نیز صادر شده است.

وی درصد تخلفات منابع طبیعی در سال جاری را به نسبت سال گذشته کمتر دانست و اذعان داشت: با توجه به آگاهی مردم نسبت به ارزش منابع طبیعی و تشکیل کلاس‌های آموزش ترویجی در طول سال و همچنین برخورد قاطع دستگاه‌های قضایی با مجرمان درصد تخلفات منابع طبیعی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فومن تخریب منابع طبیعی توسط گردشگران را جبران‌ناپذیر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فومن شهری توریستی و قطب گردشگری استان است و در ایام تعطیل مسافران بسیاری برای دیدن مناطق تاریخی و طبیعی به این شهر سفر می‌کنند اما با از بین بردن نهال‌ها، درختان و برافروختن آتش در مناطق جنگلی موجب از بین رفتن زیبایی‌های خدادادی و تخریب آن می‌شوند.

وی نابودی جنگل‌ها و مراتع را موجب نابودی زندگی انسان‌ها و اقتصاد مملکت دانست و با انتقاد از نامناسب بودن زمان تاج‌بری درختان چنار فومن ابراز داشت: شهرداری فومن اقدام به تاج‌بری درختان این شهر کرده و تاج‌بری تعداد بسیاری از این درختان در فصل پاییز انجام شده است.

صدیقی با اشاره به اینکه در فصل پاییز به دلیل اینکه درختان هنوز در حال رویش هستند تاج‌بری در این فصل زمان مناسبی نیست یادآور شد: این کار موجب بیماری درختان می‌شود و محل قطع درخت دچار آسیب شده و به تدریج این بیماری به تمام اجزای درخت سرایت می‌کند و نهایتا موجب خشک شدن آن می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه زمان مناسب تاج‌بری درختان فصل زمستان است اذعان داشت: در این فصل درختان به خواب زمستانی فرو می‌روند و در مکاتبات این موضوع به شهرداری فومن متذکر شدیم اما تاج‌بری درختان چنار فومن در زمان کارشناسی نشده صورت گرفت.

این مسئول افزود: در هفته منابع طبیعی به تأسی از بزرگان دین برای شکوفایی و نهضت سبز فضای طبیعی خود به یاد هر شهید نهالی غرس کنیم تا زمینه تلطیف هوای خوب و بستر مناسب برای جلوگیری از فرسایش خاک را فراهم آوریم.

وی نواخته شدن زنگ سبز در مدارس شهر فومن، برگزاری همایش استانی تجلیل از دهیاران و شوراهای نمونه شهر، نهال‌کاری با حضور مسئولان و دانش‌آموزان در مناطق از پیش تعیین شده، اعزام کارمندان منابع طبیعی به مدارس شهرستان برای سخنرانی و تنویر افکار عمومی را از مهم‌ترین برنامه‌های هفته منابع طبیعی در فومن عنوان کرد.

به گزارش فارس فومن دارای 75 هزار هکتار عرصه ملی است و ذخیره‌گاه جنگلی گونه‌های فندق در مناطق صفا‌گشته و میلرزان و سرخدار در قلعه‌رودخان در حوزه این شهرستان قرار دارند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول