اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تاکید کرد

طراحی مفاهیم قرآنی متناسب با گفتمان فکری مردم

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: مفاهیم قرآنی باید متناسب با گفتمان فکری اقشار مختلف جامعه نقش‌بندی، مدیریت و طراحی شود.

طراحی مفاهیم قرآنی متناسب با گفتمان فکری مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه امین رستم‌زاده شامگاه سه‌شنبه در جمع فعالان قرآنی دانشجویی کانون‌های فرهنگی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان اظهار داشت: باید جایگاه و اهمیت قرآن عالمانه و کارشناسانه از سوی متولیان فرهنگی احصا و استخراج شده و به مردم به همراه پیشینه اعتقادی که در آداب و رسوم ایرانیان جای گرفته است به صورت کاملا شفاف، اصولی و عملی معرفی و ترویج شود که این مهم بسیار ارزشمند و کارکرد اثرگذاری در اعتقادات مردم دارد.

وی افزود: مردم هر کشوری الگوهای معنوی و اعتقادی مقدس خود را در مراسم و آیین‌های خود به عنوان پیشخوان قرار داده و با عظمت آن آغازکننده رسوم بومی و ملی خود بوده و به گرامیداشت آن می‌پردازند.

این مسئول با بیان اینکه جایگاه قرآن در آیین‌های سنتی و  فرهنگی اصیل جامعه عالمانه ترویج و نهادینه شود تصریح کرد: این گنجینه ارزشمند معنوی و متعالی مستلزم توجهی ظریف و در عین حال والا است تا بتوان جامعه را از برکات آن به نحو احسن برخوردار کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار داشت: هر جامعه و مردمی با فرهنگ و ارزش‌های معنوی خود جامعه را پیش برده و سعی می‌کند برای دنیا حرف جدیدی داشته باشد و آن را به عنوان الگوی توسعه بومی و ملی برای کشورها ارائه کند.

به گفته این مسئول دنیا هنوز نتوانسته به چنین منبع قابل اتکا و واقعی دست یابد و مسلمانان می‌توانند در این خلأ اساسی مدبرانه و علمی آموزه‌های قرآن را به عنوان یک الگوی جهانی معرفی کنند و بی‌شک کشور ایران بهترین ظرفیت را برای این مهم داراست.

وی افزود: قرآن و آیات کلام وحی در حالات و موقعیت‌های مختلف در آیین فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای، متعالی و ارزشمندی داشته است.

رستم‌زاده اضافه کرد: با ظهور اسلام در ایران و حضور آن در زندگی مردم، بسیاری از رسم‌های ایرانی، رنگ و بوی قرآنی به خود گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: قرآن به عنوان جامع‌ترین، کامل‌ترین و محتوایی‌ترین کتاب بشریت که راهبردی‌ترین استراتژی‌ها را برای بشریت و امورات اخروی و دنیوی دارد، جهت‌دهنده و اصلاح‌کننده همه رفتارها، آیین‌ها و سنت‌های انسانی است و در اغلب آیین‌ها و رسومات ایرانیان اهمیت و حضور و جایگاه بی‌بدیلی دارد.

وی ادامه داد: با مطالعه در فرهنگ و سنت‌های مردم ایران درمی‌یابیم که به خاطر علاقه فراوان ایرانیان به قرآن کریم، بسیاری از آیین‌های ایرانی با حضور قرآن انجام پذیرفته و می‌پذیرد این حضور به شکل‌های گوناگونی بوده و در بعضی آیین‌ها حضور نسخه‌ای از قرآن در آن مراسم، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و در برخی دیگر از مراسم‌ها تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم یا گشودن، نگریستن، تدقق و تامل به قرآن جزو رسوم اصلی محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به آیین‌های نوروزی تصریح کرد: هر قدر ردپای معنویت فرهنگ‌ها پررنگ‌تر باشد بر غنای آن افزوده می‌شود لذا باید منابع این معنویت را در ارزش‌های اصیل بومی خود جست‌وجو کرد که قرآن بهترین جوشش زلال این چنین برکاتی برای فرهنگ امروز و آینده ماست تا محتوای آن غنی از آموزه‌هایی باشد که آیندگان ما بتوانند علاوه بر احساس غرور بیشتر آن را به عنوان الگوی جهانی با پیشینه‌ای بالا برای دنیا به عنوان یک مدل ارائه دهند.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول