اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دماوند؛ بام ایران/8

دماوند؛ سرزمین فرزانگان

خبرگزاری فارس: چگونگی تشرف مردمان دماوند به دین مبین اسلامی و تشیع خواندنی است.

دماوند؛ سرزمین فرزانگان

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، دین مردمان دماوند از نیمه نخست قرن دوم هجری از زردشت به اسلام تغییر یافت و در این ایام خلفای عرب حاکمانی سنی مذهب را به این دیار گسیل می‏داشتند تا از طریق زور و اجبار تسنن را در آن گسترش دهند؛ اما ورود علویان به این مناطق به قبول مذهب تشیع توسط مردمان این دیار انجامید و مقاومت‏های حکومتی از کمترین تاثیر در این روند رو به رشد برخوردار بود.

بدین ترتیب دین زردشت جای خود را به مذهب تشیع داد و در زمان حکومت مرعشی بر مناطق کوهستانی شمال به سال 760 هجری این دین شکل و ظاهری رسمی‏تر به خود گرفت تا اینکه "ملک کیومرث" در سال 808 هجری به حکومت رویان رسید.

پس از مدتی رویان توسط "امیر تیمور" مورد هجمه قرار گرفت و اما نتوانستند "ملک‏ کیومرث" را از قلعه خارج سازند؛ پس از گذشت مدتی و با به کارگیری نیرنگی از سوی دو نفر از امیر زادگان، حاکم رویان از قلعه خارج و دستگیر شد.

پس از این دستگیری، ملک‏ کیومرث را نزد "اسکندر شیخی" آوردند و کیومرث شرح واقعه را به اسکندر گفت و موجبات آزادی خود را فراهم ساخت.

ملک‏کیومرث با همراهانش مجددا به رویان بازگشت و آنجا را در اختیار گرفت و با این اقتدار به مناطقی مانند ری، بسطام، سمنان، دماوند و قومس حمله برد.

کیومرث از قدرت خود برای پیشبرد دین تشیع در میان مردم استفاده کرد که این تلاش‏ها بدون نتیجه نماند و از جمله آثار وی بنا بر برخی روایات در راستای ترویج مذهب تشیع ساخت ضریح زیبای "امامزاده سلطان مطهر (ع)" بومهن است. 

*آثار تاریخی دماوند

آثار و ابنیه‏های تاریخی بسیاری در شهرستان دماوند به چشم می‏خورد که البته با تاریخی که از این دیار می‏شناسیم وجود بقایای عهد کهن امری غیرعادی نیست که در این گزارش تنها اشارتی بر آنها کرده و می‏گذریم؛ چراکه هر یک از این آثار در دل خود سخن‏های بسیار و پیشینه‏ای کهن دارند که در آینده‏ای نه چندان دور مفصل به یکایک آنها می‏پردازیم.

شهرستان دماوند از سویی با داشتن جلوه‏هایی اکوتوریسمی بارزی مانند چشمه اعلا، غار رودافشان، دریاچه تار و دشت مشا و از طرفی با در اختیار داشتن آثاری تاریخی نظیر شیخ شبلی، امامزاده هاشم، قلعه عسکر، مسجد عتیق، مسجد جامع، امامزادگان عبدالله و عبیدالله و امامزاده شمس‏الدین محمد به یکی مناطق ویژه گردشگری استان تهران و کشور مدل شده است که در حال حاضر این داشته‏های ارزشمند سود چندانی را به سوی این دیار روانه نمی‏سازد.

* فرزانگان کهن سرزمین

فرزانگان بسیاری نیز از گذشته‏های بسیار دور در این سرزمین می‏زیسته‏اند که از آن میان می‏توان به عالم آگاه "ابو محمد سلیمان بن مهران دماوندی (اعمش دماوندی)"، "امیر غیاث‏الدین محمد بن امیر یوسف شکرابستی" صاحب کتاب "المشارق"، "حسین نورس دماوندی" شاعر و خوشنویس شوریده حال قرون 11 و 12 هجری، "سیدابراهیم دماوندی" نگارنده کتاب "البیع مبسوط"، "عبد‏الرحیم بن محمد یونس دماوندی" نویسنده اثر "شرحی بر سخنان امام علی(ع)"، حسین شریعتمداری مبارز دوران انقلاب و مدیرمسئول روزنامه کیهان و حبیب‏الله عسگر اولادی از یاران امام راحل (ره) در عرصه‏های مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی اشاره کرد.

به علت کثرت این علما تنها به نام تعدادی از آنها اشاره می‏شود.

عبد‏الجبار غالب بن علی بن غالب ابومسلم الدنباوندی، شرف‏الدین محمد بن یحیی بن محمد دماوندی، خواجه محمد بن خواجه جلال‏الدین دماوندی، مهین‏الدین بن عبدالرحیم قاضی دماوندی، محمد بن علی بن احمد سیف، درویش‏علی دماوندی، محمد بن تقی بن محمد قاسم دماوندی، عیسی بن میرزا خان، اسماعیل دماوندی، محمد مقیم بن استاد ابراهیم دماوندی، علی بن فتح‏الله دماوندی، یوسف دماوندی و جعفر دماوندی و ... همگی ستارگانی بودند که در آسمان علم، هنر و ادبیات دماوند و ایران‏ زمین درخشیده‏اند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول