اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان

قلعه باستانی نارنج‌قلعه اصفهان، آتشگاه پارتیان و ساسانیان

خبرگزاری فارس: نارین‌قلعه یا نارنج‌قلعه، قلعه‌ای باستانی در شهر نایین استان اصفهان است که با توجه به نوع مصالح و سبک بنا می‌تواند مربوط به دوران پارتیان یا دوران ساسانیان باشد و به احتمال قوی آتشگاه محسوب می‌شده است.

قلعه باستانی نارنج‌قلعه اصفهان، آتشگاه پارتیان و ساسانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این قلعه پس از مناره مسجد جامع نایین بلندترین قسمتی است که از بقایای یک قلعه قدیمی برجای مانده و به طور کامل از خشت خام بنا شده که در میان بافت قدیم شهر به طور کامل نمایان است.

درباره کارکرد نارین‌قلعه که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای شهر نایین است، اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گمان می‌رود این قلعه همراه با فضای اطراف آن مرکز اداری نظامی شهر بوده است.

ابواسحاق اصطخری جغرافیدان و نقشه‌کش قرن چهرم هجری قمری در کتاب خود از وجود 5 هزار قلعه در شهرها و کوه‌های پارس خبر داده‌ و در آن به آتشکده‌ای اشاره می‌کند که در بالای قلعه‌نارین وجود داشته‌ است، بنابراین احتمال می‌رود این قلعه در قبل از اسلام محل نگه‌داری آتش بوده است.

در برخی متون این بنا را عمارتی حاکم نشین دانسته‌اند و برخی با توجه به بناهای مشابه و خندق اطرافش آن را دژی نظامی معرفی کرده‌اند، اما به هر حال این عمارت زیبا در کنار مکان‌های تاریخی و مذهبی متعدد دیگر از جمله مسجد جامع، مصلی، بازار، تکایا، کارگاه‌های عبابافی و موارد دیگر سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به شهرستان نائین در استان اصفهان و در حاشیه کویر می‌کشاند.

ارتفاع این قلعه از سطح زمین 40 متر است که از آن به عنوان دژ کهن یا کهن‌دژ شهر استفاده می‌شده و جنگ امیر مبارزالدین محمد آل مظفر و ملک‌اشرف چوپانی نیز در این قلعه روی داد.

در کتاب تاریخ نایین آمده است که طول خشت‌های این بنا نیم ذرع، عرض آن یک چهارم ذرع و وزن آن هفت الی هشت من است.

بنا به گفته آندره گدار مورخ ساختمان قلعه خیلی پیش از اسلام و شاید در دوره اشکانیان ساخته شده و دورادور قلعه نیز دیوارهای بلندی داشته که امروز تنها قسمتی از آن باقی مانده است.

حمدالله مستوفی مورخ، نویسنده و شاعر قرن هشتم هجری قمری دور این قلعه را 4 هزار گام ذکر کرده و بنابر گفته معاونت معرفی و آموزش اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان مقدسی جغرافی‌دان در قرن سوم از این بنا به عنوان یک اثر قبل از اسلام نام برده است.

به گزارش فارس، قلعه‌ رستم‌ بافران‌ و قلعه‌ نیستانک‌ در نائین‌، قلعه‌ فارفاآن‌ در اصفهان‌، قلعه‌ ترشک در دهکده‌ مرق‌اصفهان‌، قلعه‌ دیو و قلعه‌ جلالی‌ در شهرستان‌ کاشان‌، قلعه‌ نوسنگی در شهرستان‌ سمیرم‌، قلعه‌ بزی‌ در لنجان‌ و موارد دیگر از جمله دیگر قلعه‌های تاریخی استان اصفهان است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/غ30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول