اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/خراسان جنوبی نگین کویر ایران/

بازدید کم‌سابقه مسافران نوروزی از مسجد جامع فردوس

خبرگزاری فارس: مسجد جامع شهرستان فردوس از جمله آثار تاریخی این شهرستان است که در ایام نوروز امسال مورد توجه کم‌سابقه مسافران نوروزی قرار گرفته است.

بازدید کم‌سابقه مسافران نوروزی از مسجد جامع فردوس

به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس، با فرارسیدن سال نو و آغاز سفرهای نوروزی روزانه بیش از 100 هزار نفر مسافر از شهرستان فردوس عبور می‌کنند.

حجم بالایی از مسافران نوروزی از آثار تاریخی شهرستان فردوس نظیر مسجد جامع قدیم، مسجد کوشک، مدرسه علیا، مدرسه حبیبیه و مجموعه شهر تاریخی تون بازدید می‌کنند.

مسجدجامع قدیم شهرستان فردوس در مرکز شهر تون واقع بوده و امروزه در قسمت جنوب شرقی بافت شهر فردوس جای دارد.

مسجدجامع تون از مساجد دو ایوانی است که زلزله‌ای در اوایل قرن 10 هجری بنای اصلی آن را ویران و تنها شبستان‌های زمستانی و تابستانی در اضلاع شمالی و جنوبی این مسجد برجای می‌ماند.

شبستان‌هایی که به موازات یکدیگر در دو ضلع شمالی و جنوبی قرار دارند با ستون‌های قطور دو در دو اجرا شده و توسط صفه‌هایی به داخل حیاط راه پیدا می‌کنند.

در ضلع شرقی بنا رواق‌هایی در مجاورت صحن وجود دارد که به استناد کتیبه‌ای که هم اکنون در مسجد نصب شده است در دوره قاجار شبستان‌ زمستانی با داشتن صد ستون به آن الحاق می‌شود.ضلع ایوان قبله اصیل‌ترین ضلع به لحاظ سابقه تاریخی است که با مقایسه آجرنما و نوع اجرای طاق و تویزه ایوان آن، با ایوان و نقشه مسجد جامع زوزن قابل مقایسه است.

مسجد جامع فردوس یک مسجد دوایوانی سبک خراسانی است که بنای آن مربوط به قرون پنجم و ششم هجری قمری است.

انتهای پیام/خ۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول