اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان جنوبی نگین کویر ایران

عرب: قلعه قلاع نگینی در بین آثار تاریخی سرایان است

خبرگزاری فارس: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان با اشاره به افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان از آثار تاریخی این شهرستان گفت: قلعه قلاع نگینی در بین آثار تاریخی سرایان است.

عرب: قلعه قلاع نگینی در بین آثار تاریخی سرایان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمد عرب در بازدید از مسجد جامع سه قلعه اظهار داشت: این بنا در داخل محدوده بافت قدیمی شهر سه قلعه قرار گرفته و به عنوان شاخص‌ترین بنای تاریخی شهر به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بنا شامل ایوان و شبستان است و سایر قسمت‌های آن دچار تغییر فراوان شده‌اند به طوری که ایوان بنا در ضلع جنوب غربی صحن واقع شده و دارای طاقی جناغی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان به قلعه قلاع سرایان اشاره کرد و گفت: این اثر تاریخی در فاصله 4.5 کیلومتری شهر سرایان و 1.5 کیلومتری شمال شرق مزرعه همبو بر فراز کوهی مخروطی شکل و مشرف به شهرستان سرایان واقع شده است.

عرب اضافه کرد: قلعه دارای بخش‌های گوناگونی از جمله بارو ، برج‌ها و فضای داخلی است و نقشه و طراحی معماری بنا با تبعیت از وضعیت طبیعی محل قرارگیری آن اجرا شده به گونه‌ای که با توجه به شیوه محل و نیز وضعیت طبیعی در نقاط بارو از استحکامات دفاعی بیشتری استفاده شده و در بعضی نقاط به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز کمتری به استحکامات بوده است.

وی در معرفی برج حصار سه قلعه یادآور شد: برج حصار سه قلعه که مربوط به دوره صفویه است در جنوب شهر سه قلعه قرار دارد و دارای نقشه مدور بوده و حداقل دارای چهار طبقه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان اذعان داشت: در حال حاضر سه طبقه همکف، اول و دوم این برج دارای پوشش بوده و بالاترین طبقه بدون سقف است و در نقاط مختلف بدنه برج روزنه‌هایی دیده می‌شود که به عنوان تیرکش کاربرد داشته است.

انتهای پیام/ن۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول