اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/خراسان جنوبی نگین کویر ایران/

عرب: بازدید از مقبره تورانشاه سرایان افزایش یافت

خبرگزاری فارس: مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان از افزایش بازدید مسافران از مقبره تورانشاه سرایان خبر داد.

عرب: بازدید از مقبره تورانشاه سرایان افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد عرب در بازدید از مقبره تورانشاه سرایان اظهار داشت: این بنا در حاشیه جنوبی شهر سرایان واقع شده و در منطقه‌ای قرار گرفته که پیرامون آن را قبرهایی فرا گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه این بنا دارای نقشه هشت ضلعی بوده و ورودی آن در ضلع شمال شرقی قرار گرفته، ادامه داد: ورودی دارای طاقی است و بعد از سردر ورودی بلافاصله فضای داخلی آرامگاه یا گنبد خانه قرار دارد که دارای نقشه هشت ضلعی بوده و هر ضلع آن دارای طاقی با قوس جناغی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان به آب انبار سفلی اشاره کرد و گفت: این اثر در قسمت پایین شهر و در مجاورت کاروانسرا ساخته شده تا کاروانیان از آن استفاده کنند و آب آن هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای چهل پله است.

عرب با بیان اینکه این آب انبار در سال 1078 هجری قمری ساخته شده و در ورودی آن سنگ لوحی است که ذکر یاد امام حسین (ع) و لعن بر یزید آمده است، گفت: از جمله دیگر آب انبارها آب انبار علیا حاج حسن، آهنگران و میرزا عبدل‌الرسول است که متعلق به دوره‌های صفویه و بعد از آن است.

وی در معرفی آب انبار کمال شهر آیسک تاکید کرد: این بنا شامل سر در ورودی، پلکان، پاشیر، مخزن، گنبد مخزن و استخر بوده و ورودی بنا سردری است با طاق جناغی و پس از سردر، چلکان بنا قرار دارد که مستقیما به پاشیر منتهی می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان متذکر شد: پوشش پلکان با قوس جناغی به شیوه آهنگ بوده و فضای پاشیر فضایی است چهار ضلعی منظم که به وسیله پوشش چهار ترک مسقف شده است.

این مسئول در پایان اذعان داشت: این اثر در روزهای گذشته پذیرای مسافران زیادی بود.

انتهای پیام/ن۳۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول