اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نظر آمریکا برای ما مهم نیست

خبرگزاری فارس: ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب: برای ما مهم نیست که آمریکا در مورد ما چگونه می اندیشد ، برای ما مهمتر دنیای سوم و کشورهای اسلامی است که منتظرند ببینند جمهوری اسلامی به چه شکلی خواهد بود .

نظر آمریکا برای ما مهم نیست

رخدادهای 28اسفند 1357

با پیروزی انقلاب اسلامی و خواسته برخی از اکراد برای خودمختاری آتشی زیر خاکستر شعله می کشید که با آغاز درگیری های مسلحانه شعله های این آتش در سرتا سر کردستان به وضوح دیده شد . از ساعت 7بعد از ظهر دیروز درگیری های مسلحانه در سنندج آغاز شد . با حمله گروهی از اهالی مسلح در سنندج به ستاد انقلاب و ستاد لشگر ۲۸ کردستان زد و خورد خونینی به راه افتاد. امروز یگان های ارتش ملی اسلامی ایران به نشانه ابراز همبستگی با انقلاب اسلامی و نمایاندن وحدت و یکپارچگی ارتش با مردم پس از برگزاری رژه در خیابان های تهران در میدان آزادی گرد آمدند . آیت الله طالقانی در این تجمع گفت : در پادگان ها بیشتر از تعالیم نظامی باید آموزش های دینی و ملی به مورد اجرا درآید تا افراد ارتش اعم از افسر ، درجه دار و سرباز با شناختی آگاهانه در جریان مسائل مملکتی باشد و اطاعت کورکورانه نداشته باشند.

ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب با انتشار بیانیه ای اسامی و محل دفن 300شهید انقلاب را فاش کرد . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : « هرچند افکار عمومی جهانی برای ما مهم است ولی با این حال برای ما مهم نیست که آمریکا در مورد ما چگونه می اندیشد ، برای ما مهمتر دنیای سوم و کشورهای اسلامی است که منتظرند ببینند جمهوری اسلامی به چه شکلی خواهد بود»

ادعای دولت افغانستان مبنی بر حمله نظامی ایران به این کشور از دیگر اخبار مهم امروز بود . دولت 11ماهه نور محمد تره کی در روزهای گذشته به قتل عام و سرکوب گسترده مسلمانان این کشور پرداخته و قیام مردم این کشور را به عوامل بیگانه از جمله ایران منتسب می کند . افغانستان با به قدرت رسیدن نورمحمد تره کی از عوامل شوروی در منطقه محسوب می شود .

با نزدیک شدن به رفراندوم تعیین نوع نظام آینده رهبران انقلاب به تبیین جمهوری اسلامی پرداخته اند . آیت الله بهشتی از جمله این افراد است . وی طی سخنانی که روزنامه ها امروز آن را منتشر کردند گفت : « جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانه اکثریت ملت به قدرت می رسد . این یکی از اساسی ترین پایه های جمهوری اسلامی است .»

آشوب در کردستان و پیام امام

از  روز گذشته گروهی ازافراد مسلح در سنندج به ستاد انقلاب و ستاد لشگر ۲۸ کردستان حمله کردند و زد و خورد خونینی به راه افتاد. این درگیری ساعت هفت بعد از ظهر شروع شد و به علت مقاومت ستاد انقلاب و ستاد لشگر ۲۸ کردستان، جوانی کشته شد و سه نفر زخمی شدند.

ساعت هشت بعد از ظهر شدت درگیری و حمله گروه‌های مسلح در سنندج به ستاد لشگر ۲۸ کردستان، اوج گرفت و در نتیجه ستاد لشگر ۲۸ کردستان به تصرف ضد انقلاب در آمد.

ساعت نه دیشب نیز این عده ابتدا به پادگان ژاندرمری و ساعت ۱۰ به پادگان لشگر ۲۸ کردستان یورش بردند. پادگان ژاندرمری پس از ساعتی مقاومت به تصرف حمله کنندگان درآمد، ولی پادگان ستاد لشگر کردستان، در برابر آن‌ها مقاومت کرد.(1)

دولت افغانستان قیام مردم این کشور را به ایران منتسب کرده و مدعی شده است ایران با وارد کردن نیروی نظامی به افغانستان تجاوز کرده است . از سوی دیگر گروهی از افغانی های مقیم تهران پریشیب به اقامتگاه سفیر افغانستان در شمال تهران حمله کرده و پرچم این کشور را از بالای خانه به زیر کشیدند .

نبرد خونین در سنندج ادامه دارد

علیرغم صدور اعلامیه ترک مخاصمه از سوی رهبران مذهبی کردستان برخوردهای خونین بین گروه های مسلح و نظامیان پادگان لشکر 28کردستان ادامه دارد .

گزارش های رسیده از سنندج حاکی است درگیری مسلحانه در تمامی ساعات بشدت ادامه داشته و حاصل این برخورد بیش از 60کشته و 200مجروح بوده است . (2)

اعلامیه مفتی‌زاده درباره ترک مخاصمه سنندج

متعاقب این درگیری ها شیخ احمد مفتی زاده برای ترک مخاصمه در کردستان بیانیه ای صادر کرد .  در بخشی از این بیانیه که از رادیو نیز پخش شد آمده است : در مورد واقعه‌ای که هم اکنون در سنندج جریان دارد بالاتفاق رأی خود را مبنی بر ترک مخاصمه و خودداری از حمله به پادگان‌ها اعلام می‌داریم ، بنابراین قطعاً تأکید می‌کنیم که همه برادران از اطراف پادگان سنندج دور شوند و کاری نکنند که مسأله فعلی ما به صورت پیچیده درآید.(3)

پیام امام به مناسبت حوادث کردستان

به مناسبت حوادث دیروز و امروز کردستان رهبر انقلاب پیام مهمی را خطاب به مردم این خطه صادر کردند .

در پیام امام خمینی آمده است : « شنیده شده که عده‎ای وضع کردستان عزیز را مغشوش کرده‎اند و نمی‎خواهند بگذارند مسلمانان آسایش داشته باشند و برخلاف اسلام عمل می‎کنند. این عده به ارتش، که اکنون به سوی ملت مسلمان برگشته و از آن تبعیت می‎کنند، حمله می‎برند و آنها را مورد توهین قرار می‎دهند. این قبیل کارها برخلاف اسلام و مصالح مردم مسلمان است. مردم کردستان و سایر نقاط باید بدانند که هرگونه حمله به ارتش و ژاندارمری از نظر ما مردود است. و ما با برادران اهل سنت خود هیچ اختلافی نداریم، همه اهل ملت واحد و قرآن واحد هستیم. ارتش و ژاندارمری و پلیس نیز باید بدانند که از این به بعد آنها حافظ مصالح و استقلال مردم مسلمانند، و اگر کسی به آنها حمله کند از مردم مسلمان نیست و از عمال اجانب است. و باید نیروهای مسلح با قدرت از منافع و مصالح ملت مسلمان دفاع کنند و هرگونه حمله‎ای را به خود و به نوامیس مردم با قدرت دفع نمایند.»(4)

ایشان همچنین در پیامی خطاب به یک خانم که همسر و فرزندش در آشوب های اخیر کردستان به شهادت رسیده اند تسلیت گفت . شهید محمد رحمانپور که بارها توسط ساواک شکنجه شده بود، به همراه فرزند 23 ساله خود به شهادت رسید.(5)

رژه هزاران نظامی در برابر امام

امروز شهرستان قم شاهد تظاهرات وسیع هزاران سرباز ، نیروهای شهربانی، ارتش و ژاندارمری و رژه این نیروها در برابر امام بود .

سربازان در حالی که سلاح های خود را با گلهای سرخ و سفید آراسته بودند در صفوف فشرده خیابانها و کوچه های قم را زیرپاگذاشته و به دیدار امام رفتند .

سربازان ، درجه داران و افسران در حالیکه فریاد می زدند «ما همه سرباز تو ایم خمینی ، گوش به فرمان توئیم خمینی» از برابر امام رژه رفتند . (6)

شیاطین در کمین نشسته اند

امروز گروهی از نمایندگان عشایر لرستان در قم به حضور امام خمینی رسیدند و آمادگی خود را برای فداکاری در اجرای انقلاب مقدس اسلامی اعلام داشتند .

در این دیدار رهبر انقلاب ضمن اعلام این که دشمنان در کمین نشسته اند خطاب به عشایر گفتند : « شیاطین در کمین نشسته‎اند می‎خواهند مسائل را باز به حال اول برگردانند؛ می‎خواهند ما را باز اسیر کنند، می‎خواهند آن دیکتاتوریها و قلدریها را برگردانند، می‎خواهند مخازن ما را ببرند. منتها تاکنون به فرم شاهنشاهی [بود] و ممکن است بعدها به یک فرم دیگر. » (7)

دستور امام برای احیای کشاورزی

امام خمینی امروز نمایندگان اتاق کشاورزی ایران را در قم به حضور پذیرفتند.

رهبر انقلاب پس از استماع پیشنهادات و نظریات آنان برای احیای کشاورزی و کشاورزان جهت دست یابی به خودکفایی در امر تولیدات کشاورزی کشاورزان را جهت ادامه بردباری و استقامت هر چه بیشتر ارشاد و راهنمایی کردند .

امام خمینی خواسته کشاورزان را جهت مشارکت روحانیت در امور اتاق کشاورزی و نیز بهره گیری منظم این اتاق از رادیو و تلویزیون جهت پیشبرد هرچه بیشتر هدف های آن مورد تائید قرار دادند . (8)

دیدار امام با خانواده شهید نجات اللهی

رهبر انقلاب امروز پدر ، مادر ، برادر و خواهر استاد کامران نجات اللهی را در قم به حضور پذیرفتند .

در این دیدار امام خمینی برای استاد شهید طلب آمرزش کرده و برای خانواده نجات اللهی نیز که یک چنین استاد ارجمند را در راه عظمت اسلام و آزادی قربانی داده اند آرزوی موفقیت کردند . (9)

آیت الله طالقانی : ارتشی ها نباید اطاعت کورکورانه داشته باشند

امروز یگان های ارتش ملی اسلامی ایران به نشانه ابراز همبستگی با انقلاب اسلامی و نمایاندن وحدت و یکپارچگی ارتش با مردم پس از برگزاری رژه در خیابان های تهران در میدان آزادی گرد آمدند .

 (10)

همزمان با تهران نیز هزاران نفر از ارتشی ها در شهرستان ها راهپیمایی کرده و حمایت خود را از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی اعلام کردند . (11)

آیت الله طالقانی که به صورت ناشناس و بدون برنامه ریزی قبلی در اجتماع ارتشی ها در میدان آزادی تهران حاضر شده بود گفت : ارتشی ها نباید اطاعت کورکورانه داشته باشند ، این اطاعت کورکورانه بود که ارتش را در مقابل ملت مسلمان ایران قرار داد .

ایشان ادامه دادند : در پادگان ها بیشتر از تعالیم نظامی باید آموزش های دینی و ملی به مورد اجرا درآید تا افراد ارتش اعم از افسر ، درجه دار و سرباز با شناختی آگاهانه در جریان مسائل مملکتی باشد و اطاعت کورکورانه نداشته باشند.(12)

اساسی ترین پایه های جمهوری اسلامی

آیت الله بهشتی در بحثی پیرامون جمهوری اسلامی با تبیین پایه های اساسی جمهوری اسلامی گفت : جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانه اکثریت ملت به قدرت می رسد . این یکی از اساسی ترین پایه های جمهوری اسلامی است .

آیت الله بهشتی گفت : وقتی مردم یک کشور اکثریت مردم کشور مسلمانند این مسلمانان اگر فردی را با رای آزاد برای زمامداری انتخاب کردند خود بخود از این زمامدار می خواهند که این زمامدار این حکومت این نظام خودش را در اداره مملکت نسبت به مقررات و تعالیم اسلام ملتزم و متعهد بداند . متعهد باشد که جامعه و کشور را بر اساس تعالیم سعادت بخش اسلام اداره کند . (13)

اعتراف ریاضی به خروج 450میلیون ارز

عبدالله ریاضی رئیس سابق مجلس شورای ملی پس از دستگیری اعتراف کرد که 450میلیون  ارز در زمان شاه سابق از ایران خارج کرده است .وی گفت : به جز این پول هیچ ثروتی در ایران یا خارج ندارد .

گفتنی است ریاضی که هم اکنون در زندان قصر بازداشت است پریشب در حالی که در خانه یکی از آشنایان خود واقع در آپارتمان های سامان در بلوار الیزابت مخفی شده بود دستگیر شد .

پاسداران انقلاب که رد پای ریاضی را در یک جستجوی وسیع برای یافتن وی پیدا کرده بودند اطلاع یافتند که وی در خانه ای در آپارتمان سامان مخفی است . (14)

ارسال هزاران نامه برای آزادی هویدا

امیرانتظام سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ یکی از خبرنگاران که از امیر انتظام پرسید : یکی از نخست وزیران پیشین فرانسه در نامه ای که برای بازرگان ارسال کرده است وکالت خود را برای دفاع از هویدا در دادگاه انقلاب درخواست کرده است دولت در این زمینه چه موضعی خواهد داشت ؟  پاسخ گفت : تاکنون چندین هزار نامه و بخصوص در مورد شخص آقای هویدا دریافت کرده ایم 4نفر از نخست وزیران سابق انگلیس نیز در حمایت از هویدا و به منظور تخفیف در رایی که برای ایشان صادر خواهد شد نامه هایی ارسال داشته اند تمام این نامه ها به دادگاه انقلاب منعکس می شود ولی تصمیم نهایی مربوط به خود دادگاه است و دولت اصل عدم مداخله در امور قضایی را رعایت خواهد کرد . (15) 

رهبر انقلاب :مردم کردستان و سایر نقاط باید بدانند که هرگونه حمله به ارتش و ژاندارمری از نظر ما مردود است. و ما با برادران اهل سنت خود هیچ اختلافی نداریم، همه اهل ملت واحد و قرآن واحد هستیم. ارتش و ژاندارمری و پلیس نیز باید بدانند که از این به بعد آنها حافظ مصالح و استقلال مردم مسلمانند، و اگر کسی به آنها حمله کند از مردم مسلمان نیست و از عمال اجانب است.

افشای محل دفن 300شهید انقلاب

ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب با انتشار بیانیه ای اسامی و محل دفن 300شهید انقلاب را فاش کرد .

در بیانیه یزدی آمده است : بطوریکه اطلاع دارید رژیم منحوس پهلوی در راه سرکوبی جنبش انقلابی خلق مسلمان ایران به انواع و اقسام اعمال ضد انسانی دست یازیده است . از آن جمله است کشتار آزادی خواهان و انقلابیون زیر شکنجه یا دربرابر جوخه اعدام ، یا در معابر ، مساجد و دانشگاه ها. مزید بر آن رژیم سابق حتی از تسلیم اجساد قربانیان ظلم و ستم شاهانه به خانواده های آنان نیز بیم و هراس داشته و حتی کم ترین اطلاعات را در این موارد از خانواده های شهدا مخفی نگاه می داشت .

یزدی ادامه داد : اینک که انقلاب اسلامی ایران پیروزی را لمس می کند ، در پی کوشش برای دست یابی به اسناد ساواک لیست و محل دفن افرادی که از سال 49به بعد به دست جلادان رژیم سابق و مامورین ساواک کشته شده اند بدست آمده است .

بر اساس بیانیه معاون نخست وزیر علاوه بر لیست موجود 3لیست دیگر نیز موجود است که هنوز اطلاعات درباره آنها کامل نشده است که عبارتند از : 1- لیست قبوری که محل و تاریخ دفن آنها معلوم است اما هویت آنها هنوز شناسایی نشده است دوم لیست زنان و مردانی که تحت عنوان ناشناس در تهران و یا شهرستانها با ذکر تاریخ و محل دفن ذکر شده است و سوم لیست کسانی که به صور مختلف توسط ماموران انتظامی و یا ساواک کشته شده اند ولی از محل دفن آنها هنوز اطلاعاتی بدست نیامده است . (16)

نظر آمریکا برای ما مهم نیست

ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت :  برای ما مهم نیست که آمریکا در مورد ما چگونه می اندیشد ، برای ما مهمتر دنیای سوم و کشورهای اسلامی است که منتظرند ببینند جمهوری اسلامی به چه شکلی خواهد بود . (17)

رادیو کابل : نیروهای مسلح ایرانی وارد هرات شده اند

دولت افغانستان ایران را متهم کرد که برای تجاوز به خاک آن کشور 7هزار سرباز در مرزهای خود در نزدیکی هرات مستقر کرده است .

رادیو افغانستان  گفت که ایران به بهانه اخراج افغانی هایی که به صورت غیرقانونی از مرز عبور می کنند سربازان خود را که ملبس به لباس محلی هستند از مرز گذرانده و به شهرستان هرات وارد کرده است و به کمک کنسولگری ایران در آن ایالت مستقر شده اند .(18)

گفتنی است دولت نورمحمد تره کی که متمایل به شوروی است 11ماه است که قدرت را در افغانستان به دست گرفته و به شدت مسلمانان این کشور را سرکوب می کند .  دولت افغانستان قیام مردم این کشور را به ایران منتسب کرده و مدعی شده است ایران با وارد کردن نیروی نظامی به افغانستان تجاوز کرده است . از سوی دیگر گروهی از افغانی های مقیم تهران پریشیب به اقامتگاه سفیر افغانستان در شمال تهران حمله کرده و پرچم این کشور را از بالای خانه به زیر کشیدند . (19)

تاکنون چندین هزار نامه و بخصوص در مورد شخص آقای هویدا دریافت کرده ایم 4نفر از نخست وزیران سابق انگلیس نیز در حمایت از هویدا و به منظور تخفیف در رایی که برای ایشان صادر خواهد شد نامه هایی ارسال داشته اند تمام این نامه ها به دادگاه انقلاب منعکس می شود ولی تصمیم نهایی مربوط به خود دادگاه است و دولت اصل عدم مداخله در امور قضایی را رعایت خواهد کرد .

آیت الله شریعتمداری : به جمهوری اسلامی رای میدهم

آیت الله شریعتمداری در پاسخ به نامه یکی از اهالی قم اعلام کرد در رفراندوم آینده به جمهوری اسلامی رای خواهد داد . وی پیش از این چندین بار اعلام کرده است در کلیات هیچ اختلافی با رهبر انقلاب ندارد و اگر اختلافی هم در جزئیات وجود داشته باشد با گفتگو حل خواهد شد . (20)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 2

2- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 2

3- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 2

4- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 384

5- صحبفه امام ، جلد 6، صفحه 385

6- کیهان ، 29اسفند 1357، صفحه 3

7- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 389

8- اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 2

9- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 8

10- کیهان ، 29اسفند 1357، صفحه2

11- اطلاعات، 29اسفند 1357، صفحه 3

12- اطلاعات ، 29اسفند 1357، صفحه 8

13- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 8

14- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 7

15- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 7

16- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 1

17- اطلاعات، 28اسفند 1357، صفحه 8

18- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 2

19- اطلاعات ، 27اسفند 1357، صفحه 8

20- اطلاعات ، 28اسفند 1357، صفحه 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول