اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف تبیین اندیشه‌های مدیریتی اسلام

کتاب «مدیریت در اسلام» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «مدیریت در اسلام» به منظور تبیین اندیشه‌های مدیریتی اسلام به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

کتاب «مدیریت در اسلام» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم شرایط مختلف زمانی و مکانی و نیازهای گوناگون انسان در عصر جدید سبب گسترش روزافزون سازمان‌ها و نهادهایی شده است که می‌توان گفت در تمام شئون زندگی انسان از زندگی تا مرگ تاثیرگذار هستند.

بدیهی است سازمان‌ها زمانی می‌توانند زندگی مردم را به خوبی اداره کنند و تاثیر مثبتی در زندگی انسان بگذارند که از مدیریتی توانمند برخوردار باشند.

مدیریت مهمترین عامل تدوام حیات و استمرار موفقیت سازمان‌هاست و نقش بسیار مهمی در رشد، بالندگی و پیشرفت آنها دارد. 

برای مدیریت تعاریف بسیاری از سوی صاحب‌نظران مطرح شده است که می‌توان گفت چکیده آنان دانش و هنر به کارگیری منابع انسانی است.

در منابع دینی نیز به اهمیت مدیریت و شایستگی مدیران توجه فراوان شده که در این گزاره‌ها مسائلی مانند ضرورت وجود مدیر در مجموعه‌ها و ویژگی‌های یک مدیر شایسته از جمله مطالبی است که در متون دینی در این زمینه ذکر شده است.

اساسا یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و پیشرفت کشورها، وجود مدیران توانمند است که با استفاده مناسب و بهینه از امکانات، مسیر پیشرفت و تعالی را هموار می‌کنند و در زمانی کوتاه دستاوردهای حیرت‌انگیزی به دنبال خواهند داشت.

مدیریت در میان علوم انسانی رابطه نزدیکی با فرهنگ دارد، به گونه‌ای که با اندکی تامل می‌توان نقش فرهنگ را در جای جای آن به وضوح مشاهده کرد.

کتاب «مدیریت در اسلام» که حاصل تلاش محققان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است، تلاش می‌کند موضوع مدیریت را از دیدگاه اسلام مورد تحلیل قرار دهد.

در قسمتی از مقدمه این کتاب آمده است: اسلام دیدگاه محدود مادی حاکم بر تئوری‌ها در اصول مدیریت و رفتار سازمانی را رد می‌کند و با طرح موضوع دو ساحتی بودن انسان، بر دیدگاه الهی و نقش عوامل تربیتی تاکید دارد.

در قسمت دیگری از مقدمه این کتاب آمده است: برخی مباحثی که در زمینه مدیریت اسلامی مطرح می‌شود، تنها برداشت مدیریتی از متون دینی است و در دانش مدیریت این موضوعات به طور خاص کمتر مورد تحلیل واقع شده است.

به اعتقاد مؤلفین این کتاب، مدیریت اسلامی هنوز در نخستین گام‌های تحقیق قرار دارد و دیدگاه‌‌های عرضه شده در این کتاب آخرین سخن در این باب نیست بلکه آغازی برای توجه بیشتر و بهتر به موضوع مدیریت از دیدگاه اسلام است.

کتاب «مدیریت در اسلام» در هشت بخش مختلف به تبیین اصول دانش مدیریت از منظر اسلام پرداخته که در نخستین فصل آن اهمیت، تعریف و فواید برنامه‌ریزی در مقوله مدیریت اسلامی مورد بحث قرار گرفته است.

تصمیم‌گیری، سازماندهی، انگیزش، ارتباطات، رهبری، کنترل و نظارت و خود کنترلی از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب «مدیریت در اسلام» به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به قلم علی آقاپیروز، ابوطالب خدمتی، سید محمود بهشتی‌نژاد و زیر نظر سید مهدی الوانی به رشته تحریر درآمده و در 350 صفحه با قیمت 4 هزار تومان وارد بازار شده است.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول