اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وعده‌هایی که هیچ وقت رنگ حقیقت به خود نگرفت

پروژه پیر مسکن خبرنگاران هرمزگان بی‌رمق‌تر از همیشه

خبرگزاری فارس: پروژه مسکن خبرنگاران هرمزگان از آن دسته پروژه‌های تاریخی است که با گذشت حدود یک دهه از آغاز عملیات ساخت آن و در حالیکه تنها یک سال دیگر به گفته وزیر مسکن، پرونده مسکن مهر در کشور بسته می‌شود، کماکان اعضاء‌ را با وجود تأمین میانگین آورده‌ای معادل 9 میلیون تومان با فرو رفتن در رکود، ناامیدتر از همیشه کرده است.

پروژه پیر مسکن خبرنگاران هرمزگان بی‌رمق‌تر از همیشه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در حالی دور چهارم سفر هیئت دولت به هرمزگان در این هفته آغاز شده که یکی از برنامه‌های مهم و قابل اعتناء در این استان، بهره‌برداری از 10 هزار واحد مسکن مهر در اقصی نقاط شهرستان‌های این استان است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته یکی از پروژه‌هایی که همانند زخمی کهنه در حوزه مسکن هرمزگان خودنمایی می‌کند، علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و همه‌جانبه اعضا به دلایلی که در زیر از نظر می‌گذرد به وضعیتی ساکن و رکود رسیده است.

کمتر کسی است که در حوزه مسکن هرمزگان از مدیرکل تا حتی رئیس شورای مسکن این استان از وضعیت پروژه مسکن خبرنگاران هرمزگان آگاهی نداشته باشد و یا در جریان ریز امور این پروژه قرار نداشته باشد.

پروژه‌ای که هر چند بیش از هفت سال از به زمین خوردن کلنگ احداث آن می‌گذرد و در مسیر تاریخی خود فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده، حتی با وجود اینکه طی سال گذشته و علی‌رغم وعده‌های استاندار سابق، کنونی و مدیر مسکن و شهرسازی هرمزگان و حتی وزیر این وزارتخانه، ‌کماکان در خشت و گام نخست مانده است.

مدیرکل مسکن و شهرسازی هرمزگان طی سال گذشته در مصاحبه‌ای با خبرنگاران وعده داد که این پروژه در پایان سال 90 به بهره‌برداری می‌رسد و خبرنگاران می‌توانند در واحدهای خود مستقر شوند.

فرشید دستوان طی ماه‌های بعد نیز با وجود عدم پیشرفت قابل ملاحظه این پروژه بارها و بارها بر سر تکرار وعده خود ثابت‌قدم ماند، تا اینکه با گذشت چندین ماه و با متوقف شدن پروژه، مجدداً وعده بهره‌برداری از پروژه با سه ماه تأخیر یعنی خردادماه سال 91 را داد.

وی هم‌چنین در نشست کارگروه مسکن هرمزگان نیز در پاسخ به استاندار هرمزگان گفت: مشکلات بانکی و تسهیلاتی این پروژه رفع و پروژه در شرایط معمول قرار داشته و کار در سطح مناسبی در حال انجام و پیشروی است.

این در حالی است که بارها و بارها، هم مسئولان تعاونی مسکن خبرنگاران هرمزگان و هم اعضاء به ناتوانی مالی پیمانکار این پروژه انتقاد کرده‌اند و با وجود درخواست‌های مجدد، از مسکن و شهرسازی خواستار تغییر پیمانکار پروژه شده‌اند.

بد نیست بدانیم این پروژه در حالی پس از این همه مدت به پیشرفت فیزیکی برابر با 23 درصد رسیده که میانگین آورده اعضاء برابر با رقمی معادل 9 میلیون تومان است.

علاوه بر مبلغ فوق از محل یارانه‌ها نیز وزیر مسکن و شهرسازی طی سفر گذشته خود مبلغی برابر با 250 میلیون تومان به پروژه کمک کرد که برابر با گفته‌های پیمانکار و مدیرعامل تعاونی این اعتبار نیز وصول شده است.

هم‌چنین ناگفته نماند که تاکنون چندین قسط از وام مربوطه نیز به پیمانکار و تعاونی تحویل داده شده است.

در چنین شرایطی که بارها و بارها اعضاء و بازرسان تعاونی از مسکن و شهرسازی خواستار تعویض پیمانکار شده‌اند و هستند، مشخص نیست که چرا مسئولان این اداره در برابر این خواسته مقاومت کرده و اعضاء را که از اقشار کم‌درآمد محسوب شده و اغلب اجاره‌نشین هستند بیش از پیش ناامید گذاشته‌اند.

استاندار هرمزگان نیز پس از در جریان امور قرار گرفتن وضعیت این پروژه در پی بازدید مشاور وی از پروژه نسبت به تعیین نماینده ویژه برای این پروژه اقدام و از مسئولان بانک‌های مسکن و ملت خواست که نسبت به تسهیل در پرداخت تسهیلات مورد نیاز تعامل لازم را به عمل آوردند.

علی‌رغم دستور مؤکد ابراهیم عزیزی مبنی بر رفع مشکلات یاد شده و موافقت ضمنی مدیران بانک‌های یاد شده،‌ اما آن‌گونه که از اوضاع برمی‌آید، به دلیل عدم توانایی پیمانکار در تودیع وثیقه و حتی سفته‌های قابل قبول برای بانک‌ مسکن تاکنون موفق به آزادسازی تسهیلات پیش‌پرداخت نشده و به نوعی از وصول این تسهیلات نیز علی‌رغم صرف انرژی توسط اعضاء و مسئولان رده بالای استانی صرف نظر کرده است.

یکی از بازرسان تعاونی مسکن خبرنگاران هرمزگان خاطرنشان کرد: بارها و بارها، مبحث عدم توانمندی مالی پیمانکار را به مسئولان مربوطه گوشزد کرده‌ایم.

هومن محمدکرمی در همین راستا بیان داشت: پیشرفت 23 درصدی پروژه و تنها ساخت یک تا دو طبقه با توجه به حجم آورده اعضاء و صرف انرژی زیاد در این راه، به نوعی ناامید کننده و دلسرد کننده است.

وی به بازدید چندین باره مسئولان مسکن و شهرسازی با حضور پیمانکار و اعضاء از پروژه اشاره و اضافه کرد: رفتار پیمانکار به گونه‌ای است که باید گفت پروژه‌ به طور کامل طی این روزها راکد مانده است.

محمدکرمی افزود: پروژه‌ای که مثلاً طبق وعده‌های مسئولان مسکن هرمزگان مقرر شده بود که به عنوان عیدی در پایان سال 90 به اعضاء تحویل داده شود، نه تنها با گذشت این همه زمان حتی سقف طبقات دوم و سوم خود را هم ندیده است بلکه این روزها حتی یک کارگر نیز در محوطه این پروژه دیده نمی‌شود.

وی گفت: علی‌رغم ورود مناسب و تأثیرگذار استاندار هرمزگان به این پروژه و مصوبات وی در این راستا اما کماکان مسئولان مربوطه و پیمانکار، پروژه را به شکل راکد درآورده‌اند.

این بازرس تعاونی مسکن خبرنگاران اظهار امیدواری کرد طی سفر وزیر مسکن به هرمزگان در دور چهارم سفر این وزیر همانند همیشه توجهات ویژه خود به قشر خبرنگار را با شفاف‌سازی وضعیت این پروژه به خبرنگاران صبور هرمزگانی یک بار دیگر نشان دهد.

هم‌چنین محمد حاجی‌‌زاده مدیرعامل تعاونی مسکن خبرنگاران هرمزگان نیز در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه پیمانکار پروژه در مجموع در مبحث مالی دارای ضعف است، یادآور شد: از طرف هیئت مشاوران وزیر مسکن و شهرسازی مشکلات پروژه در دست پیگیری و رفع است.

تمام این مباحث در حالی مطرح می‌شود و یا شده است که فرشید دستوان رئیس سازمان مسکن و شهرسازی هرمزگان کماکان در مصاحبه‌های اخیر و حتی در گفت‌وگویی با استاندار هرمزگان بر عدم مشکل‌دار بودن پروژه‌ای که شخص وی وعده بهره‌برداری از آن در پایان سال 90 را داده بود، تأکید کرده است.

اما موضوعی که بسیار مهم و جای بسی تعجب دارد این است که وزیر مسکن و شهرسازی طی مصاحبه‌های اخیر خود خبر از "بسته‌ شدن پرونده پروژه مسکن مهر" در سراسر کشور طی سال جاری داده که باید گفت چطور ممکن است پروژه مسکن خبرنگاران هرمزگان در 11 ماه باقی مانده از سال با توجه به افزایش روزافزون قیمت مصالح و گره‌های کور و صفر بودن حساب تعاونی می‌تواند تا پایان سال 91 به بهره‌برداری برسد تا صحه‌ای باشد به سخنان وزیر.

اگر فرض بر این گرفته شود که حتی تمام مشکلات مالی نیز رفع شود باید یادآور شد که به دلیل محدودیت‌های فنی و فیزیکی و بنابر گفته پیمانکار این پروژه، هر 45 روز عملیات بتون‌ریزی هر طبقه امکان‌پذیر است که با توجه به نیاز به ساخت 13 طبقه در این پروژه باز هم از نظر زمانی نمی‌توان خوش‌بین بود که پروژه در زمان مدنظر وزیر یعنی پایان سال 91 به بهره‌برداری برسد.

حال که مقرر شده در سفر جاری رئیس جمهور به هرمزگان بیش از 10 هزار واحد مسکن به بهره‌برداری برسد باید پرسید: زمانی که مسکن و شهرسازی در استان به این حد از توانایی رسیده است، آیا توان اتمام پروژه‌ای 80 واحدی را ندارد؟!

امید است گره کور این پروژه با تدبر همیشگی مسئولان و به ویژه وزیر مسکن و شهرسازی باز و امور ساخت این پروژه که به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر به یکی از پروژه‌های مسکن قدیمی و خبرساز هرمزگان تبدیل شده، باز شده و به روند مناسبی منجر شود.

=======

امیر توانگر

=====

انتهای پیام/ن10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول