اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته

6 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی در سبزوار معدوم شد

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: سال گذشته بیش از 6 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی شامل انواع گوشت، طیور و ماهی به دلیل انقضای تاریخ، ضبط و معدوم شد.

6 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی در سبزوار معدوم شد

ولی‌الله جغتایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار، اظهار کرد: اهمیت و نقش غذاها با منشأ دامی در سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست و  امروزه سلامت غذا تأثیر فراوانی بر سلامت افراد جامعه داشته و این امر در پویایی، شادابی و بهره‌وری جامعه اثرگذار است.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: بخش اعظم خوراک انسان از مواد غذایی دامی تشکیل شده است که غذای سالم، سلامت انسان و حتی طول عمر او را تضمین می‌کند که در این راستا کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جغتایی تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در تهیه، فرآوری، نگه‌داری و عرضه فرآورده‌های دامی بستری برای انتقال این بیماری‌ها فراهم می‌شود، بنابراین باید هنگام خرید انواع گوشت تازه و منجمد به تاریخ تولید، انقضاء و مهر بهداشتی آن دقت فراوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار اظهار داشت: فرآورده‌‌های منجمد نیز باید در فریزر با دمای 18- درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شوند و پس از خروج از انجماد مصرف شوند.

جغتایی تأکید کرد: با توجه به این که شیر به عنوان یک فرآورده در سلامت و امنیت غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ترجیحاً از شیر، کره، پنیر، خامه پاستوریزه استفاده و از خوردن شیر خام خودداری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: سال 1390 در بازرسی‌های انجام شده از  10 هزار و 402 واحد تولید، ‌نگه‌داری و عرضه فرآورده‌های خام دامی هم‌چون کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها، مرغ و ماهی‌فروشی‌ها و رستوران‌ها بیش از 6 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی شامل گوشت و طیور و ماهی به دلیل انقضاء تاریخ ضبط و معدوم شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ادامه داد: در این رابطه 107 پرونده از متخلفان به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد 3 هزار قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری و تعداد 62 هزار و 150 رأس دام سبک و 6 هزار و 350 رأس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری بروسلوز (تب‌مالت) واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: با انجام عملیات شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تعداد 8 هزار و 520 رأس گاو تحت آزمایش سل و بروسلوز قرار گرفتند که از این میان تعداد 4 رأس دام آلوده شناسایی و روانه کشتارگاه شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از هزار و 652 لیتر سم رایگان و مایع ضدعفونی‌ کننده برای سم‌پاشی تعداد 8 هزار و 652 رأس دام سنگین، 146 هزارو 870 رأس دام سبک و سم‌پاشی 439 هزار و 500 مترمربع اماکن نگه‌داری دام صورت گرفت.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول