اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

قرائت قرآن از آلزایمر جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین قرائت قرآن را در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی مؤثر دانست.

قرائت قرآن از آلزایمر جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز مجید رجبی امروز در همایش پیاده‌روی سالمندان شهرستان البرز اظهار کرد: یکی از اساس اصلی عمر با عزت، سلامتی است، چراکه انسان ناسالم نمی‌تواند به جامعه و خانواده خود خدمت کند، لذا باید در این راستا چهار اصل مهم را رعایت کرد.

وی افزود: نخستین اصل، داشتن تحرک بدنی است و این تحرک باید باعث تند زدن قلب، تعدد تنفس و زیاد شدن آن به صورتی که حداقل این تند بودن نفس 10 دقیقه به طول بیانجامد و آنقدر به خودمان فشار نیاوریم که حتی حرف زدن برایمان مشکل شود.

رجبی ادامه داد: دومین فاکتور مهم در سلامتی، عدم مصرف دخانیات است که عامل اصلی بسیاری از سرطان ها شناخته شده است.

وی اضافه کرد: قلیان از جمله عوامل سرطان‌زا است، چراکه خطر قلیان به سبب رطوبت حاصل از مکیدن بسیار خطرناک‌تر از سیگار است به طوری که کشیدن یک قلیان به اندازه کشیدن 100 نخ سیگار ضرر دارد ولی متأسفانه توسط برخی خانواده‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

رجبی سومین عامل را تغذیه سالم برشمرده و تأکید کرد: تغذیه سالم به این معنی است که سالمندان از میوه و سبزیجات استفاده کنند زیرا سازمان بهداشت جهانی مصرف حداقل 400 گرم سبزیجات در روز را در چند نوبت توصیه می‌کند.

وی ادامه داد: باید مصرف چربی‌های جامدزا توسط سالمندان کاسته شود و بهترین راه این است که روغن‌های جامد اصلا استفاده نشود و به جای آن از روغن‌های مایع همانند کنجد و زیتون آن هم در مقدار خیلی کم مصرف شود.

رجبی کنترل استرس را از دیگر عوامل تأثیرگذار در سلامت برشمرد و افزود: مهم‌ترین و مؤثرترین راه برای کاهش استرس، یک صفحه قرآن خواندن در روز است زیرا خواندن یک صفحه قرآن در روز می‌تواند جلوی فراموشی، آلزایمر و استرس را بگیرد.

در ابتدای این مراسم، رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان البرز عنوان کرد: نخستین همایش سالمندان شهرستان البرز که با همت دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برگزاری شد، نشان می‌دهد مسئولان به فکر سالمندان بوده و هستند و در سالهای آینده نیز در هفته سلامت این همایش‌های پیاده‌روی برگزار می شود.

در ادامه مراسم دکتر سعید جعفری مدیر شبکه بهداشت شهرستان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان البرز، بیان کرد: باید با استفاده از شیوه‌های درست تغذیه، سالمندی را به تأخیر انداخته و از مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار و دخانیات به شدت پرهیز کرد.

وی افزود: باید با تحرک بدنی و استفاده از تغذیه سالم همانند ماهی، میوه و سبزیجات، سالمندی را کند کرده و سلامت خود را تضمین کنیم.

جعفری برگزاری چنین همایش‌هایی را در راستای ارتقای سلامت سالمندان مفید دانست و افزود: انجام ورزش‌های هوازی همانند پیاده‌روی در سلامت افراد مسن بسیار مؤثر است و امیدواریم این حرکت‌های زیبا باز هم ادامه داشته باشد و به یک هفته و یک روز ختم نشود.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول