اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت:

پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در اولویت است

خبرگزاری فارس: قائم مقام اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان را از اولویت‌های این اداره اعلام کرد.

پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حمید صمدزاده بعد از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز داندانپزشک در سالن اجتماعات محمد قریب دانشکده پزشکی EFC دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: برنامه‌های اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت بیشتر به سمت و سوی پیشگیری است.

این مسئول افزود: فعالیت‌های آموزشی ویژه گروه‌های هدف موجب شده تا امروز ما کمترین مشکل را در این بخش داشته باشیم.

قائم مقام اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت یادآور شد: امروز سطح بهداشت در جامعه به درجه‌ای از ارتقا رسیده که حساسیت جامعه نسبت به رشد شاخص‌های سلامت دهان و دندان نیز به خوبی مشهود است.

صمدزاده خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته برنامه بهداشت دهان و دندان در نظام شبکه ادغام شده و جهت‌گیری برنامه به سمت پیشگیری است.

وی افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی و تقویت نیروی دندانپزشکی در کشور را حائز اهمیت خواند و یادآور شد: جامعه امروز به جای افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی و تربیت نیروی متخصص، باید در جهت تقویت آموزش و پیشگیری فعالیت کرده و برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت آموزش گروه‌های هدف و در معرض خطر باشد.

این مسئول بیان داشت: سیاست ما تقویت نیروهای دندانپزشکی است به طوری که توانمندی آنان فقط برای کشیدن و پرکردن دندان در مراکز صرف نشود و بتوانند در بخش‌های مختلف بهداشت و پیشگیری نیز فعال و توانمند باشند.

قائم مقام اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به شاخص‌های پوسیدگی دندان در منطقه بیان داشت: انتظار می‌رود با برنامه‌های آموزش و پیشگیری در دست اجرا به ویژه در زمینه استفاده از ترکیبات فلوراید، دهان‌شویه و سایر راهکارها بتوانیم شاهد کاهش این شاخص طی سال‌های آینده باشیم.

صمدزاده خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها، در جهت استفاده از ترکیبات فلوراید در سطح کشور در حال اجرا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه برای اخذ مجوز تأسیس دانشگاه دندانپزشکی ابراز داشت: انتظار می‌رود مجوز تأسیس دانشکده دندانپزشکی با حمایت مسئولان هر چه زودتر به نتیجه برسد.

محمدحسین اعرابی هدف از تأسیس دانشکده دندانپزشکی، ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان دانست و گفت: همه باید با نگرش جامعه سلامت محور و ارتقای سلامت اجتماعی فعالیت کرده تا نیاز به درمان نباشد و یا حداقل نیاز به درمان کم باشد.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای تأسیس دانشکده دندان پزشکی، مراقبت‌ها و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان آمادگی خود را اعلام کرده و برای تأسیس این دانشکده نیازمند پیگیری و عنایت بیشتر مسئولان است.

وی اجرای یونیت سیار دندانپزشکی برای اولین بار توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان و مجموعه زیر پوشش را تجریه موفقی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان قلمداد کرد و گفت: این اقدام در سایر دانشگاه‌ها و شهرها نیز آغاز شده است.

اعرابی یونیت سیار و فلورایدتراپی ویژه دانش‌آموزان به عنوان جامعه هدف برای نگهداری و مراقبت از دندان‌های آینده‌سازان کشور را طرحی موفق خواند و یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی کاشان در زمینه فلواریدتراپی توانسته است رتبه چهارم کشور را کسب کند.

کارشناس مسئول سلامت دهان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه 25 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت دارند افزود: بیش از 80 درصد این دندانپزشکان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد این عرصه شده‌اند.

فرجی ادامه داد: با وجود آنکه 25 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت دارند، اما هنوز در زمینه «dmft» نتوانسته‌ایم به شاخص‌های مورد نظر و قابل قبول نزدیک شویم.

وی آموزش و خدمات پیشگیری فلورایدتراپی و فیستور سیلانت را دو مؤلفه مهم در پیشگیری از پوسیدگی دندان دانست و بیان داشت: در سال 1390 فعالیت‌های واحد بهداشت دهان و دندان را به طرف مدارس  برای فلورایدتراپی و پیشگیری سوق دادیم.

به گفته وی، روزانه در هر یونیت سیار دندان پزشکی 3 میلیون ریال خدمات دندانپزشکی رایگان به دانش‌آموزان شهرستان کاشان ارائه می‌شود.

کارشناس مسئول سلامت دهان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: امید است این هزینه در جهت ارتقای شاخص‌های dmft شهرستان کاشان طی سال‌های آینده مفید باشد.

فرجی از فعالیت 17 مرکز دندانپزشکی فعال و 16 مرکز دندانپزشکی نیمه فعال در شهرستان کاشان خبر داد و تصریح کرد: مراکزی که در هفته بیش از سه روز دندانپزشک داشته باشند فعال و مراکزی که کمتر از دو روز در هفته دندانپزشک داشته باشند نیمه فعال محسوب می‌شوند.

وی، سلامت بهداشت دهان و دندان کودکان زیر 12 سال، برنامه بهداشت دهان و دندان کودکان مهد کودک، برنامه بهداشت دهان و دندان سالمندان، پروانه سلامت دهان و دندان زنان باردار و شیرده و سایرین را از جمله برنامه‌های واحد سلامت دهان و دندان در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برشمرد و متذکر شد: بخش خدمات به سایرین بیشتر وقت و انرژی را از واحد سلامت دهان و دندان گرفته و به عنوان معضل بزرگی در این بخش است.

این مسئول اذعان داشت: اگر بخش سایرین حذف شود طی مدت چند سال می‌توانیم شاخص «dmft» را در شهرستان کاشان ارتقاء دهیم.

در پایان این مراسم از دندانپزشکان فعال و نمونه در سال گذشته با اهدای لوح و هدایایی تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول