اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها بازبینی شود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها میراث گذشته است که باید بازبینی شود.

کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها بازبینی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک سال نو اظهار داشت: امید است سالی خوش و مملو از پیروزی در پیش داشته باشید.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مجموعه شورای گسترش آموزش عالی در نظام آموزش عالی کشور گفت: گزارش ارائه شده در مورد پیشرفت علمی کشور بسیار دلگرم‌کننده است.

این مرجع تقلید عدم اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت فعالیت‌های صورت گرفته در کشور را یکی از مشکلات پیش رو دانست و افزود: باید برنامه‌ها به صورت‌های مختلف از طریق صدا و سیما و... تبلیغ شود.

وی ادامه داد: تبلیغات دو فایده مهم دارد که یکی امید را در همه زنده نگاه می‌دارد و دیگری اینکه تبلیغات مسموم ضد دینی مادی‌گرایان و ماتریالیست‌ها و کمونیسم‌ها را خنثی می‌کند.

مکارم‌شیرازی با بیان اینکه این مکاتب دین را عامل عقب‌ماندگی و افیون ملت‌ها می‌دانند ابراز کرد: این جهش‌های علمی که در سایه انقلاب اسلامی در کشور صورت می‌گیرد، مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهد بود.

وی جهش علمی را تبلیغی برای اسلام دانست و گفت: ماتریالیست‌ها و پیروان مکاتب مادی با دیدن این پیشرفت‌ها خواهند گفت که باید در اعتقادات سابقمان نسبت به اسلام تجدید نظر کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اسلام برخلاف آنچه بداندیشان می‌گویند سبب پیشرفت و حرکت علمی کشور است.

وی با مقایسه ایران و دیگر کشورهای جهان از نظر علمی ابراز داشت: با وجود هزینه‌های گزافی که کشورهای دیگر می‌کنند باز هم ما جلوتر هستیم و این شبیه معجزه است بنابراین شما با این کار خود هم خدمت به پیشرفت کشور و هم خدمت به اسلام می‌کنید.

مکارم شیرازی تاکید کرد: هر وقت یک ایده، فکر و اکتشاف تازه‌ای از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها به اطلاع ما می‌رسد به عنوان متولیان حوزه علمیه بسیار خوشحال می‌شویم چون آن را نتیجه عظمت کار حوزه می‌دانند و این سبب خوش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با این وجود انقلاب در بعد فرهنگی نتوانسته است حق خود را ادا کند و بعد فرهنگی انقلاب مشکل دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برای حل این مشکل باید دست به دامان حوزه و دانشگاه شد ادامه داد: در دانشگاه برنامه‌ها، کتاب‌ها و اساتید باید مورد توجه قرار گیرند پس سزاوار است که گروهی برای مطالعه در مورد آسیب‌های احتمالی در این زمینه‌ها تشکیل شود.

مکارم‌شیرازی با اشاره به حضور پرشور دانشجویان و اساتید در مساجد و برنامه‌های مذهبی در ایام اعتکاف و ماه مبارک رمضان گفت: دشمن که حمله از راه نظامی را با توجه به شرایط فعلی خود در ضعف است به صلاح نمی‌بیند سعی می‌کند از این راه و حمله فرهنگی بین جوانان نفوذ کرده و اخلاق و عقاید جوانان را تخریب کند.

وی بر بازبینی کتب درسی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کتب درسی امروز دانشگاه‌ها میراث گذشته است که باید بازبینی شده و هم مقداری روی اساتید کار کرد و ارزش‌های اسلام را به آنها فهماند و گفت که همه علوم را می‌توان با عینک توحیدی مشاهده کرد.

استاد درس خارج فقه حوزه با بیان اینکه همه علوم توحیدی هستند افزود: قرآن بر روی همه علوم از جنین‌شناسی تا طبیعیات و اجتماعی تکیه کرده است.

وی با بیان اینکه گسترش حرف اول را در فعالیت‌ها باید بزند گفت: اگر انسان بایستد این به معنای عقب‌گرد است در حالی که اسلام طرفدار پیشرفت لحظه به لحظه است و اگر حوزه و دانشگاه این رسالت را انجام دهند این بهترین راه برای صدور انقلاب است.

مکارم‌شیرازی با اشاره به موج بیداری در منطقه آن را متأثر از پیشرفت‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: در هر حال از شما که این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اید بسیار انتظار می‌رود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول