اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

اتحاد وجودی امام علی و حضرت زهرا (س) در نهج‌البلاغه تجلی یافته است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و کارشناس نهج‌البلاغه گفت: اتحاد وجودی حضرت علی (ع) و زهرا (س) در کلام گهربار نهج‌البلاغه جلوه‌ای باشکوه و تثبیت شده یافته است.

اتحاد وجودی امام علی و حضرت زهرا (س) در نهج‌البلاغه تجلی یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدرضا انوری صبح امروز در همایش "زهرا گنجینه اسرار الهی" در سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: آنچه که از کلام امام بزرگوار شیعیان حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه بر می‌آید تبیین شخصیت آسمانی حضرت زهرا (س) با خصایل و سیرت‌های نیکوست که در همسویی با ولایت تجلی و فروع جاودانه یافته و حظ هر خواننده را سبب می‌شود.

وی از حضرت زهرا (س)به عنوان همسر ولایت و حریم‌دار واقعی این جایگاه والا و برجسته توصیف کرد و افزود: در احقاق حق حضرت علی (ع) از جاهلان روزگار حضرت زهرا (س) متوسل به نفرین می‌شود اما همسر او با توجه به تاثیر نفس آن حضرت از بزرگان می‌خواهد از نفرین کردن بانوی بزرگ اسلام ممانعت کنند وگرنه عالم هستی به هم می‌خورد.

انوری ادامه داد: فداکاری و شجاعت آن حضرت را می‌توان در جریان فدک نیز مشاهده کرد که به رغم توطئه دشمنان، با خطبه‌ای غرا و فصاحت و بلاغت کلام خود بی‌دینان روزگار خود را به تسلیم وادار می‌کند.

این استاد دانشگاه خلق و خوی حضرت زهرا را شبیه پدرش توصیف کرد و افزود: آن حضرت در کنار عفاف حجاب و دین‌مداری در برابر ظالمان و مبارزه‌کنندگان با عدالت، سعی می‌کند روشنگری و آگاه‌سازی انجام داده و مدافع حریم ولایت و آموزه‌های اسلام باشد.

وی گفت: هرچند امروز انتظار نمی‌رود جنبه آسمانی شخصیت بزرگ بانوی اسلام مورد الگو و تقلید قرار گیرد اما بهتر است جنبه بشری و اجتماعی زندگی آن حضرت به نسل امروز روشنگری شود تا مورد پذیرش و توجه زنان و مردان با غیرت قرار گیرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: علت غایی آفرینش به دلیل انسان کامل است و اگر سخن از فلسفه آفرینش به خاطر ائمه اطهار، نبی مکرم اسلام و حضرت زهرا (س) سخن به میان می‌آید به دلیل برجستگی‌های اخلاقی و رفتاری است که از یک انسان کامل انتظار آن می رود.

انوری در مورد اختلاف نظر یوم شهادت حضرت زهرا (س)  نیز اظهار داشت:  تفاوت تاریخ شهادت آن حضرت نه از روی اختلاف نظرهای تاریخی بلکه اختلاف نظر در نقطه‌گذاری سبعین و تسعین بوده است که برخی‌ها سبعین را مد نظر قرار داده‌اند و عده‌ای دیگر تسعین را مبنای شهادت حضرت زهرا قرار دادند.

وی اختلاف نظر به وجود آمده را در فاصله 20 روز اعلام کرد و از این ایام به عنوان فاطمیه اول و دوم یاد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شهادت حضرت زهرا (س) بعد از 75 یا به روایتی 95 روز بعد از رحلت نبی مکرم اسلام رخ داد که این اختلاف نظرها هیچ مشکلی را در ایام شهادت این بانوی بزرگوار به وجود نمی‌آورد.

انوری ادامه داد: حضرت زهرا (س) که با القابی چون صدیقه، طاهره و راضیه شناخته می‌شود دارای ابعاد شخصیتی قابل تامل و توصیفی است که بسیاری از بزرگان حتی از بیان مقدار کم آن به عجز و ناتوانی افتاده‌اند.

وی سعادت واقعی زنان امروز ایران را در تبعیت بی چون و چرا از این بانوی بزرگوار یاد کرد و اظهار داشت: آن حضرت بعد از ازدواج با حضرت علی (ع) خط زندگی خود را بر اساس ساده‌زیستی، معنویت و دوری از تجملات قرار داد که این خود بهترین معیار در الگوبرداری زنان ماست.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول