اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط یکی از کارشناسان شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی تهیه شد

طراحی نرم افزار راهنمای کیفیت آب برای نخستین بار در تبریز

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: کارشناس آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، برای نخستین بار موفق به تهیه نرم افزار راهنمای کیفیت آب در کشور شد.

طراحی نرم افزار راهنمای کیفیت آب برای نخستین بار در تبریز

ارسلان هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز از اهمیت کیفیت آب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائلی که به دغدغه کارشناسان و مدیران صنعت آب و صنایع وابسته تبدیل شده است یاد کرد و اظهار کرد: در این نرم افزار به همه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت آب که می‌تواند مورد استفاده مدیران و کارشناسان بخش آب، پزشکان، مهندسان شیمی و خوردگی، مهندسان محیط‌ زیست،امور آب و دریانوردی قرار گیرد، پرداخت شده است.

وی سایر استفاده‌کنندگان از این نرم‌افزار را، مشاوران حقوقی و قضایی آب، بهداشت محیط و کشاورزی، مدیران صنایع آب و فاضلاب و کشاورزان نام برد و در مورد زبان این نرم‌افزار گفت: این نرم‌افزار به زبان فارسی است و تا قبل از این در ایران و جهان وجود نداشته و کاملا جدید و منحصربه‌فرد است.

هاشمی اظهار کرد: کشور ما از لحاظ طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی با پایه بومی در رده‌های پایین بوده و در قدم‌های ابتدایی است و نکته قابل توجه نوپا بودن نرم افزارهای مرتبط با آب در سطح جهانی و رقابت با یکدیگر است.

علیرضا حق‌ره طراح و تهیه کننده این نرم افزار هم گفت: با توجه به عدم تخصص کیفی، لازم در مدیران و کارشناسان، تصمیم‌گیری در خصوص کاربرد آب، مشکلات ایجاد شده، رفع مشکلات کیفی، مقایسه با استانداردها سخت و غیرممکن شده که با تهیه این نرم‌افزار این مشکلات کاهش یافته است.

وی، سابقه ساخت نرم‌افزارهای کیفی آب را مختص برخی شرکت‌های بزرگ همچون DHI دانست و تصریح کرد: نرم‌افزارهای یاد شده حتی مورد تایید مراجع مهم دنیا نیست و تهیه نرم‌افزار راهنمای کیفیت آب در محیط و یژوال بیسیک به دلیل قابلیت‌های ویژه و کاربر پسندی آن مدنظر است.

این پژوهشگر، نرم افزار راهنمای کیفیت آب را در 16 بخش تهیه کرده و به مسائل کیفیت آب پرداخته است.

حق‌ره، از کارکردهای مهم این نرم‌افزار بررسی وجود آلاینده‌های آب، منشا و حدود استاندارد شرب ایران و اروپا، عوامل ارگانیک بیماری‌زای آب، عوامل ایجاد بو در آب و انواع چشمه‌های آب معدنی و مقایسه نمونه‌ها با استاندارد آب شرب ایران را نام برد.

وی همچنین اضافه کرد: راهنمای آزمایشات آب بر اساس توصیه‌های استانداردهای بین‌المللی، تعیین شاخص‌های خوردگی و رسوب‌گذاری آب با وارد کردن پنج پارامتر اصلی شیمیایی آب، توجه به اهمیت مهندسی بتن، مقایسه نمونه با استاندارد مهندسی بتن با توجه به کیفیت آب مصرفی در استحکام و مقاومت بتن و امکان آنالیز نتایج در خصوص استاندارد و سازگاری آب از سایر امکانات این نرم افزار است.

کارشناس آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی یادآور شد: محاسبه حدود مجاز تخلیه فاضلاب به منابع آبی و تعیین جرائم ریالی با اعلام نتایج میزان آلودگی مطابق قانون که می‌تواند برای صاحبان صنایع و کارشناسان حقوقی و محیط زیست مفید واقع شود از مواردی است که بسیار مورد توجه سازمان محیط زیست واقع خواهد شد.

حق‌ره، تعیین شاخص کیفیت آب، با توجه به حفظ سلامت آب برای تمام موارد مصرفی را از اولویت‌های مهم این نرم افزار دانست و گفت: تعیین مقدار باقی مانده مواد آلاینده در منابع آب و خاک قوانین مرتبط با کیفیت آبی و منابع آبی و شناخت ابر و برف نیز از دیگر کارآیی‌های این نرم افزار است.

این پژوهشگر  گفت: راهنمای سریع و ساده نوع کشت، کلاس کشاورزی آب، رده‌بندی حساسیت گیاهان  و محصولات زراعی به کیفیت آب، از مزیت‌های این راهنمای کیفیت آب است که توسط وی تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران با وجود هزینه‌های گزاف برای انجام پایش کیفی دچار مشکلات بسیار هستیم و تا به حال حلقه مفقوده این امر یافت نشده است از این رو با تهیه این نرم افزار مشکلات بسیاری مرتفع شده و اگر امکان استفاده از این نرم افزار برای متخصصان فراهم شود، تمام اشخاصی که در این حوزه مشغول به کار و خدمت هستند با  زمان کمتر و سهولت بیشتر به ادامه  فعالیت خود خواهند پرداخت. 

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول