اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی استان کردستان:

شوراهای اسلامی همچنان با موانع قانونی مواجه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی استان کردستان گفت: شوراهای اسلامی همچنان با موانع قانونی، اجرایی و مقاومت از سوی برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مواجه هستند.

شوراهای اسلامی همچنان با موانع قانونی مواجه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج صباح محمدی بعد از ظهر امروز در دومین جلسه رسمی شورای اسلامی کردستان در سنندج با اشاره به گذشت بیش از یک دهه از فعالیت شوراها، اظهار کرد: متاسفانه با گذشت این زمان هنوز گامی جدی و موثر برای تحقق مدیریت واحد شهری به عنوان پیش‌نیاز مدیریت شورایی در کشور برداشته نشده است.

وی تصریح کرد: بررسی سه دوره فعالیت شوراها نشان می‌دهد این نهاد مردمی هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده و از حمایت‌های دیگر نهادهای تصمیم گیرنده و اجرایی در امور شهرها و روستاها بی‌بهره است.

وی به نگرانی‌ و دغدغه‌های اعضای شوراها در سطوح مختلف اشاره کرد و افزود: وضعیت فعلی شوراها با آنچه در قانون اساسی آمده فاصله معناداری دارد.

رئیس شورای اسلامی استان کردستان ادامه داد: در قانون اساسی به طور مستقیم مشارکت مردم و شوراهای محلی و به طور غیرمستقیم نظام شورایی مورد تاکید قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به اینکه با تشکیل شوراها یکی از مهم‌ترین اصول قانون اساسی تحقق یافت، اظهار کرد: با شکل گیری شوراها زمینه ورود برگزیدگان مردم به عرصه‌های مدیریتی شهرها و روستاها فراهم شد.

وی به بیان  مشکلات  و چالش‌های عمده موجود در شوراها پرداخت و گفت: کم‌تجربگی این نهاد به دلیل نوپا بودن، سیاسی کاری و سیاست زدگی بعضی از اعضای شوراهای اسلامی و دودستگی در شوراها و عدم وجود فرهنگی شورایی از جمله مشکلات پیش‌روی شوراهای اسلامی است.

وی شوراها را نهادهای برخاسته از رأی ملت و پارلمان‌های محلی دانست و عنوان کرد: استفاده از توانمندی شوراها به عنوان طیف گسترده از جامعه در راستای خدمت رسانی به مردم امری ضروری است.

رئیس شورای اسلامی استان کردستان بهبود و ساماندهی مدیریت در شهرها، روستاها و ارتقا شاخص‌های عمرانی در حوزه عمران شهری و انتقال مدیریت از دولت به مردم  از مهم‌ترین کارکرد شوراها از زمان تاسیس تاکنون ذکر کرد.

محمدی بیان داشت: اجرای سیاست عدم تمرکز، سرعت بخشیدن به جریان کارها و امور مردم، رفع تبعیض، هدایت، رهبری و نظارت امور محلی و منطقه‌ای، نیرو سازی و رشد استعدادهای مردمی از دیگر کارکردهای مهم شوراهای اسلامی است.

وی با بیان اینکه در 10 شهرستان استان کردستان 56 نفر عضو شورای اسلامی هستند، اظهارداشت: در تعداد یک هزار و 400 روستای استان حدود 4 هزار و 200 نفر شورا وجود دارد.

گفتنی است، 2 الی 9 اسفند ماه به عنوان هفته شوراها نامگذاری شده است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول