اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

کاوش‌های جدید باستان‌شناسی در محوطه نخستین دانشگاه جهان آغاز شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از آغاز دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ربع رشیدی، نخستین دانشگاه جهان در تبریز خبر داد.

کاوش‌های جدید باستان‌شناسی در محوطه نخستین دانشگاه جهان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از محوطه دانشگاه ربع رشیدی اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته و با توجه به وسعت محوطه، حداقل 10 فصل کاوش باید در این منطقه انجام شود تا اطلاعات و نشانه‌های بیشتری از آن به دست آید.

وی تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی این مجموعه تاریخی و باشکوه از سال 87 آغاز شده و کارهای مربوط به حفاظت آثار تاریخی حاصل از حفاری‌های ربع رشیدی در این مجموعه هم‌اکنون در حال انجام است.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های بی‌نظیر این اثر برای ثبت در فهرست آثار جهانی گفت: در بازدیدی که مدیران و متخصصان  معاونت میراث فرهنگی کشور از روند مرمت و کاوش‌های صورت گرفته در ربع رشیدی داشتند، این اثر را دارای موقعیت ممتازی برای ثبت جهانی عنوان کردند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: پیش از این نیز در سال 86، وقفنامه ربع رشیدی به‌عنوان نخستین میراث معنوی در فهرست آثار جهانی ثبت شده بود که از اهمیت ویژه‌ای در امر گردشگری برخوردار است.

محمدی با اشاره به اقدامات مرمتی در حال اجرا در این اثر باشکوه گفت: با توجه به اینکه بخش‌های مختلف این مجموعه عظیم در طول دوره‌های مختلف تاریخی ساخته و احیا شده در حال حاضر خواناسازی لایه‌های تاریخی در محوطه این مجموعه در حال انجام است.

محمدی خاطرنشان کرد: استحکام‌بخشی به برج‌های حفاظتی و درب اصلی ربع رشیدی آغاز شده و کارشناسان در تلاش هستند تا سایر اجزا و بخش‌های مجموعه را نیز از طریق کاوش‌های مختلف از زیر خاک بیرون بیاورند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: انتظام‌بخشی، خواناسازی، مرمت و انجام عملیات باستان‌شناسی از اقدامات آماده‌سازی برای ثبت جهانی این محوطه است که حداقل 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محمدی یادآور شد: ربع رشیدی در واقع شهر بزرگی متشکل از 30 هزار خانه، 24 کاروانسرا و چندین حمام و باغ بوده که از محل درآمد وقف آنها برای خدمات آموزشی و علمی استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول