اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور ثبت در فهرست جهانی یونسکو

روستای کندوان جدید در حال ساخت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساخت روستای کندوان جدید در یک کیلومتری منطقه کندوان خبرداد.

روستای کندوان جدید در حال ساخت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی  اظهار کرد: به منظور برطرف کردن موانع ثبت روستای کندوان در فهرست جهانی یونسکو، یک روستا در فاصله یک کیلومتری این منطقه ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: روستای کندوان به دلیل ساخت خانه‌های جدید از لحاظ منظر دچار لطمه شده است که برای ثبت جهانی، تمام این خانه‌ها باید تخریب شوند و در عین‌ حال محوطه‌سازی صورت گیرد.

محمدی ادامه داد: روستای جدید کندوان با ظرفیت 300 خانه در مساحتی بیش از 10 هکتار با همکاری بنیاد مسکن و شهرسازی ساخته می‌شود و هم‌اکنون مراحل زیربنایی آن نظیر ایجاد فاضلاب، و تاسیسات برق، گاز و تلفن در حال انجام است.

محمدی افزود: پس از تکمیل روستای جدید، خانه‌های نوساز روستای تاریخی کندوان تخریب خواهد شد و ساکنان این خانه‌ها به منطقه جدید نقل مکان خواهند کرد.

روستای تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب‌غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی‌شکل صخره‌ای است، روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال‌غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند، در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول