اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌آیت‌الله جوادی آملی:

اختلاس و زیرمیزی حکایت از ناپاک بودن جامعه دارد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم ‌با اشاره به اختلاس و دریافت رومیزی و زیرمیزی در جامعه گفت: این حکایت از آن دارد که این همه خون‌ها نتوانست جامعه را تطهیر کند.

اختلاس و زیرمیزی حکایت از ناپاک بودن جامعه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و برگزارکنندگان جشنواره نوآوری‌های تبلیغی دینی با تقدیر از فعالیت‌های این دفتر تصریح کرد: تبلیغ دین به عناصر سه‌گانه محوری‌اش وابسته است زیرا دین یک اعتقاد قلبی، یک اقرار لسانی و عمل به ارکان است و هرگز تبلیغ به تنهایی نمی‌تواند در هسته مرکز اعتقاد راه پیدا کند.

وی افزود: تبلیغ باید دارای پشتوانه تعلیم و تعلیم نیز باید دارای پشتوانه تحقیق باشد تا از تحقیق به تعلیم و از تعلیم به تبلیغ آمده و بتواند در عقیده و عمل مردم اثر بگذارد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بسیاری از مردم و به خصوص جوانان با قضیه زندگی می‌کنند یعنی موضوع و محمول کافی است تا به اینها حرکت دهد، اما آن پشتوانه قرآن که تصدیق است را ندارند.

وی اضافه کرد: در قیاسات شعری و حوزه خیالات نیز همین‌طور است و همین که بگویند این ماده است می‌پذیرند و به عنوان مثال وقتی می‌گویند موی سر اینچنین مُد است این قضیه است و تصدیق نیست، زیرا پشتوانه علمی ندارد و مشخص نیست که این مدل در کجا ضرورت و در کجا منفعت دارد و انجام دادن و یا ندادن آن چه فرقی دارد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: بهترین غذا را که برای انسان گرسنه بیاورند و اگر کسی شعری بخواند که تشبیه به لجن کند، آن فرد منزجر می‌شود.

وی گفت: ما یک تبلیغ قضیه‌ای داریم که در خصوص جوانان است و باید کاری کنیم که جلوی تبلیغ قضیه‌ای را گرفته و تبلیغ تصدیقی را به جای تبلیغ قضیه‌ای به انجام رسانده و قرآن را به جای قیاسات شعری نشر دهیم.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: تبلیغ وقتی در جامعه اثر می‌کند که با پشتوانه تعلیم باشد یعنی اول علم باشد و حرف خوب داشته باشیم و بعد خوب حرف بزنیم.

وی افزود: حرف خوب درست است با تعلیم پدید می‌آید اما پشتوانه آن تحقیق است و یک محقق سالیان متمادی پژوهش و عصاره افکار بسیاری از صاحب‌نظران را جمع‌بندی می‌کند و وقتی به پایان رسید عصاره آن را به معلمان ارائه می‌کند و معلمان تدریس می‌کنند و مبلغان مقصود این را با بیان یا با قلم به جامعه منتقل می‌کنند و این تبلیغ دینی است، زیرا پشتوانه علمی دارد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مردم با استدلال و برهان بیدار می‌شوند و تنها با عصا و ید بیضا نمی‌توان مردم را بیدار کرد، ادامه داد: برای بیدار کردن باید خوب استدلال و برهان کرده و هم دارای قدرت خوب حرف زدن و هم حرف خوب زدن باشیم.

وی با بیان اینکه خوب انباری حرف زدن و انباری نوشتن مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، اظهار داشت: هیچکس نباید دست به قلم ببرد مگر اینکه از قبل در کارگاه خیال خود بسازد که می‌خواهد مقدمه ذکر کند و بعد تعداد فصل‌ها را ذکر کرده و سپس خروجی آن هم باید مشخص باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مقاله یا مقالی شفاف نباشد خروجی آن هم فهم ناصحیح است، اینکه قصه را با برهان و برهان را با قصه درهم آمیزد و چیزی از آن در نیاید، فایده‌ای ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغی وقتی دینی خواهد بود که بتواند عقیده را سامان داده، زبان را گویا کرده و عمل را راه اندازد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به وجود عالمان بی عمل گفت: طرح این سئوال که چرا عالم بی عمل داریم و اینکه اعتراض می‌کنیم تو که می‌دانستی چرا خلاف کرده‌ای؟ اشکال به خود ما وارد است و ما اصلاً نمی‌دانیم چگونه اشکال کنیم.

وی اضافه کرد: کسی که چشم و گوش دارد و همه دستگاه‌های او شفاف است، اما دست و پای او فلج است وقتی مار و عقربی را دید فرار نمی‌کند و مسموم می‌شود، زیرا دیدن فرار نمی‌آورد و فرار کردن دست و پا می‌خواهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش انگیزه و فعال بودن نیروی انسان در فرد برای پذیرش تبلیغ گفت: وقتی فرد ببیند مبلغ یک جور حرف می‌زند و یک جور عمل می‌کند و حرف‌هایش عالمانه است و خود به حرف‌هایش عمل می‌کند به طور قطع حرف او را خواهد پذیرفت و بسیاری از افراد آیت‌الله بهجت را می‌دیدند و اصلاح می‌شدند در حالی که ایشان سخنرانی نمی‌کرد.

وی با اشاره به ضرورت داشتن بیان فصیح توسط مبلغ گفت: فصاحت بیان در دو عنصر اساسی خوب حرف زدن و حرف خوب زدن است و این به طهارت روح وابسته است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اختلاس و دریافت رومیزی و زیرمیزی در جامعه گفت: این حکایت از آن دارد که این همه خون‌ها نتوانست جامعه را تطهیر کند.

وی افزود: کم خون نرفته و شهدا و جانبازان بسیاری داده‌ایم و اینکه چگونه شد که جامعه پاک نشده خیلی حرف است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چشم تمام جامعه به حوزه، روحانیت، مساجد و حسینه‌ها است، تصریح کرد: از حوزه باید انسان طیب و طاهر بیرون رود و اگر اینگونه شد جامعه را هم طیب و طاهر می‌کند و اساس تبلیغ نیز این است.

وی افزود: خون شهید زمین را پاک می‌کند و همان دینی که می‌گوید خون شهید زمین را پاک می‌کند می‌گوید مرکب عالم اثرش از خون شهید نیز بیشتر است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه رسوبات و املاح چندین ساله تبدیل به سنگ می‌شود خاطرنشان کرد: گناه و شرک 50 ساله نیز همینطور است و اینکه گناه و شرک 50 ساله چه چیز می‌خواهی پاک کنی مهم است.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول