اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی شهر آلاشت:

رصدخانه آلاشت مازندران مرتفع‌ترین رصدخانه کشور است

خبرگزاری فارس: مسئول رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی شهر آلاشت با اشاره به ویژگی‌های منحصر رصدخانه آلاشت مازندران، گفت: رصدخانه آلاشت مازندران، مرتفع‌ترین رصدخانه کشور است.

رصدخانه آلاشت مازندران مرتفع‌ترین رصدخانه کشور است

موسی فرهادی به مناسبت هفته نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به این مطلب که بشر از زمانی که خود را شناخت، زیبایی‌های آسمان برایش مهم بود، گفت: بشر اولیه با تصور و خیالاتشان با آسمان ارتباط برقرار می‌کرد.

مسئول رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی آلاشت به ساخت ابزار اولیه رصد ستارگان در روم و یونان باستان اشاره کرد و افزود: نامگذاری مجموعه‌ای از ستارگان که در کنار یکدیگر بودند را با نام خدایان و موجودات اساطیری و نامگذاری 88 صور فلکی از اقدامات این دوره بوده است.

وی به تداوم و گسترش علم نجوم در تمدن ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود: ایجاد مرزهای جدید علمی و ساخت زیج و اسطرلاب در این دوره رخ داده بود که خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث‌الدین کاشانی، رازی و بیرونی از بزرگان نجوم در این دوران بوده‌اند.

فرهادی به بسط و گسترش علم نجوم بعد از رخوت سرزمین‌های اسلامی در غرب اشاره کرد و گفت: در سال 609 میلادی گالیله برای درمان مشکل بینایی خود با "هانس لیبرشی" پزشک هلندی و با عینک اولیه او که دو عدسی محدب در فاصله معین بودند، دیدار کرد که این دیدار مقدمه ساخت عدسی با قطر 10 سانتی‌متری برای دیدن بود.

این مسئول تصریح کرد: گالیله با ساخت تلسکوپ و مشاهده اجرام ماه، مشتری و چهار قمر آن، مرکزیت بودن زمین را زیر سئوال برد که با واکنش کلیسا تا حد حکم مرگ این دانشمند نیز پیش رفت.

مسئول مرتفع‌ترین رصدخانه ایران ادامه داد: سرانجام کلیسای کاتولیک در سال 1992 در طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که زمین مرکز کائنات نیست.

وی به ساخت تلسکوپ‌ها برای مشاهده اجسام آسمانی اشاره کرد و یادآور شد: بعد از چند قرن که تلسکوپ‌ها با عدسی محدب ساخته می‌شد، اسحق نیوتن ساختار جدید تلسکوپ‌ها را به صورت بازتابی از آینه مقعر ساخت که امروزه نیز به همین شیوه ساخته می‌شود.

مسئول رصدخانه آلاشت با اشاره به این که رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی شهرداری آلاشت در سال 1386 به عنوان نخستین رصدخانه مازندران راه‌اندازی شد، ابراز داشت: این رصدخانه در ارتفاع یک‌ هزار و 8181 متری از سطح دریا قرار دارد که به عنوان مرتفع‌ترین رصد خانه کشور مطرح است.

فرهادی به امکانات این مرکز علمی اشاره و خاطرنشان کرد: امکانات این رصدخانه شامل دستگاه ترازوی نجومی، اطاق آسمان‌نما، بانک نرم‌افزاری و کتابخانه تخصصی نجوم، سالن کنفرانس و نمایش فیلم، تلسکوپ شش اینچ بازتابی، تلسکوپ 14 اینچ بازتابی مجهز به سیستم رهیاب کامپیوتری و موتوریزه است و تلسکوپ 14 اینچی این مرکز نیز جزء تلسکوپ‌های بزرگ و کارآمد کشور است.

مسئول رصدخانه آلاشت در شهرستان سوادکوه به شرایط ویژه شهر آلاشت برای رصد اجرام آسمانی اشاره کرد و افزود: آسمان صاف و عدم وجود غبار و آلودگی نوری و شفافیت آسمان از ویژگی‌های این شهر است.

وی به تلاش این مرکز برای گسترش و عمومی کردن مفاهیم نجوم اشاره کرد و متذکر شد: در هفته نجوم نزدیک به 100 نفر از رصدخانه آلاشت، آسمان را رصد کردند.

فرهادی به حضور دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم علاقمندان در این رصدخانه اشاره کرد و اذعان داشت: در طول سال شاهد حضور علاقمندان قابل توجهی در این مرکز هستیم.

انتهای پیام/ن20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول