اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرمت‌گران میراث فرهنگی فارس

خانه تاریخی برکت جانی دوباره گرفت

خبرگزاری فارس: مرمت‌گران میراث فرهنگی فارس این روزها در حال مرمت خانه تاریخی برکت در شیراز هستند تا این خانه جانی دوباره گیرد.

خانه تاریخی برکت جانی دوباره گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مدیرکل این اداره اظهار داشت: عملیات مرمت این بنای ارزشمند تاریخی از اوائل فروردین ماه امسال آغاز شده و در این پروژه در نظر است مرمت و بازپیرایی سقف شیروانی بام شرقی، سبک‌سازی بام و احیای پوشش سقف بام جنوبی، تعمیرات بدنه و سقف اتاق‌های ضلع جنوب شرق، اجرای کف‌سازی، کف‌فرش و تعمیرات سنگ ازاره صورت گیرد.

فریدون فعالی افزود: همچنین آجرکاری زیرزمین شرقی، مرمت سطوح دیوارهای حیاط در ضلع شمال و غرب، تعمیرات کف‌فرش و سنگ ازاره‌های حیاط برای ساماندهی این بنای تاریخی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرمت خانه برکت از محل اعتبارات استانی صورت می‌پذیرد، گفت: اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 350 میلیون ریال برای مرمت این خانه اختصاص یافته است.

به گزارش فارس، خانه علی‌اکبر برکت در شمال مجموعه زندیه در خیابان ناصر خسرو شیراز واقع شده است.

این خانه قسمتی از مجموعه تاریخی دربند بهاءالسلطنه واقع در بخش تابستانه این مجموعه بوده است که دارای 580 متر مساحت و شامل ساختمان شاه‌نشین و اتاق‌های مجاور در ضلع شرقی حیاط و آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی در ضلع جنوبی است.

ورودی بنا از ضلع شرقی است که پس از عبور از کنار حوض چند ضلعی وسط حیاط از طریق سه پلکان سنگی به راهرو و فضاهای داخلی ساختمان راه می‌یابیم.

در طرفین پلکان ستون و سرستون‌های گچبری شده زیبایی به چشم می‌خورد و در سمت چپ ساختمان ضلع شرقی و تالار بزرگ شاه‌نشین با ارتفاعی بلند خودنمایی می‌کند و زیرزمین مهم‌ترین بخش در همین ضلع قرار دارد.

زیبایی خیره کننده اتاق شاه‌نشین بیشتر مربوط به دیوارهای گچ‌بری شده و سقف نقاشی سالن است که زیبایی آن‌ را دو چندان کرده و سقف شاه‌نشین با تیرهای چوبی و تخته‌های منظم پوشیده شده دارای نقاشی‌های زیبا و نفیسی است.

در این نقاشی‌ها گل و بوته، طرح‌های اسلیمی و تابلوهای متعدد و تصاویر قصرهایی به سبک اروپایی است.

این نقاشی‌ها شباهت بسیاری به سقف ایوان و اتاق‌های عمارت دیوان‌خانه قوام‌الملکی شیراز که اثر لطفعلی صورتگر است، دارد.

هنر نقاشی روی سقف که اهل فن آن را مرجوک می‌نامند در دوره قاجاریه به طور کامل رواج داشته است.

نمای بیرونی بنا آجری و تزئینات آن شامل آجر و تزئینات آجر و کاشی است که به صورت ستاره‌های پنج‌پر، بین درک‌های چوبی و ستون‌ها و سرستون‌های گچ‌بری شده طرفین ایوان ورودی بنا است.

انتهای پیام/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول