اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به یک سئوال:

سنگر نماز جماعت به امامت روحانیون برقرار شود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم درباره تشکیل نماز جماعت به امامت افراد غیرروحانی گفت: باید همان سیره سلف را که سنگر نماز جماعت همیشه با امامت علماء و روحانیون برقرار بود حفظ شود. مبادا کج‌اندیشان در این سنت‌ها رخنه ایجاد کنند.

سنگر نماز جماعت به امامت روحانیون برقرار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت تشکیل نماز جماعت در برخی مساجد به امامت افراد غیر روحانی از نظر شرعی اظهار داشت: حکم اصل مسئله، جواز است؛ حتی اقتدای روحانی و مجتهد به غیرمجتهد و روحانی؛ و شرط امام جماعت، ایمان و عدالت و اگر مأمومین مرد یا مختلط از مرد و زن باشند ذکورت است.

این مرجع تقلید افزود: اما در جماعت مساجد، با توجه به اینکه نماز، خلف عالم، ثوابش به اضعاف مضاعف بیشتر است و سیره بر این مستقر شده که ائمه جماعات در این سنگر مقدس، تبلیغ دین و احکام، بیان حلال و حرام و ارشاد عوام، امر به معروف و نهی از منکر و دفع شبهات می‌کنند، عنوان بزرگی شده است که در اصلاح جامعه و پیشبرد سیاست‌های اسلامی و دعوت به خیر نقش حیاتی دارد و در زمان ما بعضی روشنفکرنماها، علما را مانع از نیل به مقاصد سوء خود می‌دانند و جماعت با غیرروحانی و غیر ملبّس را ترویج می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید همان سیره سلف را که سنگر نماز جماعت همیشه با امامت علماء و روحانیون برقرار بود حفظ شود. مبادا کج‌اندیشان در این سنت‌ها رخنه ایجاد کنند. البته به طور اتفاق، اگر امام روحانی راتب، معذور از حضور شد، اقتداء به غیر روحانی، با شرایط بی‌اشکال و صحیح است.

انتهای پیام/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول