اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت:

مخزن اصلی بیماری سالک روستایی جوندگان هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: مخزن اصلی بیماری سالک روستایی جوندگان از جمله موش‌های صحرایی ذکر کرد و مخزن بیماری سالک در نوع شهری انسان است.

مخزن اصلی بیماری سالک روستایی جوندگان هستند

ابراهیم محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت در زمینه شیوع بیماری سالک در بخش جبالبارز اظهار داشت: سالک، لیشمانیاز پوستی، سال‌دانه یا دانه سال یک بیماری پوستی است که عامل ایجاد آن یک نوع پشه به نام پشه خاکی است.

وی افزود: این بیماری پوستی به صورت طولانی‌مدت و بدون درد و تب است که به دو شکل نوع شهری یا سالک خشک و روستایی یا سالک مرطوب وجود دارد.

محمدی تصریح کرد: حدود دو تا هشت ماه پس از گزش به ویژه در ناحیه بینی، گوش و گونه، ورم سرخ رنگ و بدون درد در محل گزش پیدا شده و کم کم بزرگ و زخمی می‌شود.

وی ابراز داشت: اندازه زخم چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر است که معمولاً در مناطق باز بدن مانند صورت، دست و پا دیده می‌شود.

محمدی عنوان کرد: این ضایعه به آهستگی و طی مدت شش ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و در صورت عدم درمان مناسب، در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته و دائمی باقی می‌ماند که به زیبایی لطمه می‌زند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت مخزن اصلی بیماری سالک روستایی را جوندگان از جمله موش‌های صحرایی ذکر کرد و گفت: مخزن بیماری سالک در نوع شهری انسان است و سگ نیز به طور اتفاقی مبتلا و می‌تواند به عنوان مخزن عمل کند.

محمدی بیان داشت: چند هفته پس از گزش پشه «بسته به تعداد محل گزش» زخم‌های متعددی در نقاط باز بدن که مورد گزش قرار گرفته‌اند، پیدا می‌شود.

وی اذعان داشت: ضایعات معمولاً ترشح‌دار و مرطوب هستند و معمولاً پس از چهار تا شش ماه بهبود می‌یابند و از خود جوشگاه آثار پوستی پایدار و نامناسبی به جا می‌گذارند.

محمدی با اشاره به روش‌های پیشگیری بیماری سالک خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود، هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه‌بند آغشته به سم به ویژه در زمان غروب و طلوع خورشید استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه روی درها و پنجره‌های ورودی تورهای بسیار ریز نصب شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌های منطقه جبالبارز سنگی است، باید بهسازی محیط و ترمیم محل استراحت و رشد و تکثیر پشه در شکاف دیوارها به طور دقیق و صحیح صورت پذیرد.

محمدی تصریح کرد: همچنین باید از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری کرده و از انباشتن و ریختن خاکروبه و نخالهٔ ساختمانی زباله و کودهای حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه باید از رها شدن فاضلاب‌ها در معابر خودداری شود، ابراز داشت: معدوم کردن سگ‌های ولگرد و مبارزه با جوندگان به روش صحیح  صورت گیرد.

محمدی با اشاره به روش درمانی بیماری سالک بیان داشت: درمان منظم با استفاده از تزریق عضلانی و پمادهای موضعی به مدت لازم موجب از بین رفتن انگل در زخم و بهبودی و مانع از انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: با توجه به اینکه این بیماری در چند سال گذشته سیر صعودی نزولی داشته است، انتظار می‌رود با انجام اقدامات اساسی از روند صعودی آن جلوگیری شود.

وی آمار کل بیماران سالک را در دنیا سالانه 2 میلیون نفر و در کشور 20 هزار نفر عنوان کرد و اذعان داشت: طبق آمارهای موجود هر یک ثانیه یک نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شود.

محمدی خاطر نشان کرد: برای درمان هر فرد که به صورت رایگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌گیرد، 90 دلار برای این وزارتخانه هزینه در بردارد.

وی اظهار داشت: با اختصاص دستگاه کرایوتراپی به مرکز بهداشت منطقه جبالبارز امکان سرما درمانی برای بیماران فراهم شده است و می‌تواند در انتشار این بیماری بسیار مؤثر باشد.

محمدی تصریح کرد: با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی منطقه و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه به مردم می‌توان از افزایش افراد مبتلا به بیماری سالک جلوگیری کرد.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول