اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» نقد شد‌

خبرگزاری فارس: کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه نقد شد.

کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» نقد شد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جلسه نقد کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» ظهر امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری مولف این کتاب با اشاره به اهداف تالیف این اثر، واکاوی در سیره ائمه(ع) را یکی از نیازهای روز جامعه ما ذکر کرد.

وی ادامه داد: اگر زوایای مختلف زندگی ائمه معصومین(ع) را به طور کامل برای جامعه شرح دهیم می‌توانیم سیره ائمه(ع) را به گونه‌ای واقع‌بینانه و قابل فهم برای جامعه روشن کنیم.

در ادامه این جلسه ‌حجت‌الاسلام علی نصیری مدیر گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی که ناقد این کتاب بود، پرداختن به مسائل بنیادی در سیره اهل بیت(ع) و شیوا و رسا صحبت کردن را از نقاط قوت و مسائلی مانند استفاده از منابع ضعیف، عدم چینش صحیح مطالب و عدم توجه به استنادات کافی برای استنباط مطالب را از موارد ضعف این کتاب برشمرد.

در ادامه این جلسه که با حضور جمعی از صاحب‌نظران در عرصه علوم دینی برگزار شده بود، مولف و ناقد این کتاب به سئوالات حضار در زمینه مباحث مطرح شده در این کتاب و اشکالات وارد به آن پاسخ دادند.

کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» به همت گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در موضوع زوایای پرداختن به سیره اهل بیت(ع) تدوین شده که در چهار فصل به بررسی این موضوع می‌پردازد.

در فصل نخست این کتاب کلیات موضوع استنباط حکم اخلاقی از سیره اهل بیت(ع) در بخش‌هایی مانند ضرورت، ماهیت بحث و مفاهیم آن مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل دوم با عنوان «تاسی به رفتار معصوم(ع)»، لزوم پیروی مطلق از رفتار معصوم(ع) در زوایای مختلف آن تبیین شده است.

در این بخش همچنین مواردی مانند احتمال اختصاص رفتار معصوم(ع) به شرایط فردی، اجتماعی و فرهنگی زمان خاص و تفکیک میان رفتارهای لازم الاتباع و رفتارهای عرفی و عادی مورد بررسی قرار گرفته است.

در زمینه ادله لزوم تاسی مواردی مانند عصمت، نقل اخلاق انبیا در قرآن و تاسی اهل بیت(ع) به شیوه پیامبر(ص) و دیگر انبیا در این کتاب ذکر شده است.

همچنین در زمینه چالش‌های تاسی به شیوه اهل بیت(ع) مواردی مانند اختلافات شرایط زمانی و مکانی میان زمان حال و زمان اهل بیت(ع) اختصاصات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم این کتاب به چالش‌های استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصومین(ع) پرداخته است که احتمال مخالفت رفتار معصوم(ع) با توصیه‌های قرآن کریم، سخن معصومین(ع) دیگر، عمل دیگر از خود آن معصوم(ع)، دانش تجربی روز، شرایط اجتماعی زمان ما و عرف از جمله این چالش‌ها ذکر شده است.

فصل چهارم این کتاب با عنوان «قواعد فهم عمل به معصومین(ع) و حل چالش‌ها» تألیف شده که در این فصل نیز مطالبی در تبیین قواعد استخراج احکام اخلاقی از سیره معصومین ذکر شده است.

کتاب «استنباط حکم اخلاقی از رفتار معصوم» تألیف حجت‌الاسلام محمد عالم زاده نوری، مدیر گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول