اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پایان فصل چهارم کاوش‌ها

موزه باستان‌شناسی خداآفرین افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از افتتاح موزه باستان‌شناسی منطقه خداآفرین همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد.

موزه باستان‌شناسی خداآفرین افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، تراب محمدی ظهر امروز در بازدید از منطقه خداآفرین اظهار کرد: با پایان فصل چهارم کاوش‌ها در این منطقه، آثار یافت شده و به دست آمده از این کاوش‌ها به موزه باستان‌شناسی شهرستان خداآفرین منتقل می‌شوند.

وی آثار به دست آمده از این منطقه را اشیایی منحصربه‌فرد و ویژه عنوان کرد و افزود: اشیای پیدا شده در این منطقه نشان‌دهنده تاریخ حدود 6 هزار ساله منطقه بوده و با نمایش در موزه‌ای تخصصی می‌تواند علاقه‌مندان آثار تاریخی بسیاری را به خداآفرین جذب کند.

محمدی تصریح کرد: منطقه تاریخی خداآفرین به دلیل موقعیت ممتازی که داشته از هزاران سال قبل مسکن و مامن مردمان دنیای کهن بوده و کاوش‌های باستان‌شناسان نشان‌دهنده این است که از 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح، اقوامی در این منطقه سکونت داشتند که به فنون و هنرهای مختلف نیز آراسته بودند.

وی با تاکید بر اینکه یافته‌های به دست آمده در حفاری‌ها اطلاعات خوبی در راستای شناخت تاریخ منطقه در برداشته است، گفت: طی چهار مرحله کاوش صورت گرفته در این منطقه، هیئت‌های مجرب باستان‌شناسی متعددی از اساتید دانشگاه‌های کشور در این منطقه به فعالیت پرداخته‌اند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: بررسی‌های لازم برای ادامه کاوش‌ها و حفاری‌ها در منطقه خداآفرین در حال انجام است و به زودی فصل پنجم کاوش‌ها آغاز خواهد شد.

محمدی اظهار امیدواری کرد، با استمرار این کاوش‌ها، بتوانیم به اطلاعات کامل و دقیق‌تری در خصوص زندگی پیشینیان این منطقه دست یافته و با هنر و فرهنگ آنها آشنا شویم.

وی یادآور شد: با جانمایی اشیای به دست آمده از حفاری‌های منطقه خداآفرین، روز سوم خرداد همزمان با روز ملی مقاومت و سالروز آزادسازی خرمشهر موزه باستان‌شناسی این منطقه افتتاح شده و در معرض دید عموم مردم و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

طی چهار فصل کاوش انجام گرفته در منطقه خداآفرین، آثار بی‌نظیری همچون سفال‌های خاکستری مختص عصر آهن، کشف چندین گور با اجساد دفن شده به شکل جنینی، انواع زیورآلات فلزی، مفرغی و صدفی و سنگ‌های عقیق مختلف، همچنین گیره و قلاب با شکل‌های تزییناتی، نوعی آلت موسیقی ساخته شده از لاک پشت و نمونه‌هایی از قلاب ماهی‌گیری از این منطقه به دست آمده است.

بخشی از اهمیت اشیای یافت شده در خداآفرین به این دلیل است که نشان می‌دهد علاوه بر زندگی کوچ‌نشینی، نوعی از زندگی ثابت و استقرار در شهرها نیز در این منطقه در 4 هزار سال قبل از میلاد مسیح در جریان بوده است.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول