اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند تأکید کرد

تدوین نقشه جامع ترانزیت و حمل و نقل کشور

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بر تدوین نقشه جامع ترانزیت کشور تأکید کرد.

تدوین نقشه جامع ترانزیت و حمل و نقل کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، هادی پورشافعی عصر امروز در نشست تخصصی همایش بین‌المللی خراسان جنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق در بیرجند اظهار داشت: ترانزیت به عنوان دروازه تجارت کشور اعم از داخلی و خارجی در اجرای سیاست‌های تجاری و اقتصادی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و عملکرد مناسب آن در این زمینه تأثیرگذار در کل فعالیت‌های اقتصادی منطقه و کشور است.

وی تصریح کرد: تجارت بین‌المللی و حمل و نقل دو پدیده ناگسستنی است که شرط لازم موفقیت در عرصه تجارت ملی و جهانی است که گذشته از منافع اقتصادی  و فرهنگی، منافع سیاسی نیز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه توسعه حمل و نقل اگر چه رویکردی اقتصادی دارد، گفت: اما از وجوه دیگر توسعه اعم از اجتماعی، سیاسی، فرهنگی قابل تعمق و توجه است. 

پورشافعی ادامه داد: تحولات شگرف دنیای امروز با استفاده از دانش فنی، تکنولوژی و فناوری‌های جدید و پیشرفته برای توسعه پایدار در تمام ابعاد و زمینه‌های زندگی بشری از جمله صنعت حمل و نقل حرکت‌های تازه‌ای را به ارمغان آورده و در این راستا اقدامات نوینی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت حمل و نقل افزود: اهمیت این صنعت بواسطه وجود پتانسیل عظیم حجم تجارت کالا در جهان به میزان 9 هزار میلیارد دلار است که از این میزان سهم تجارت آسیا و اروپا به بیش از 3 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه رشد شبکه حمل و نقل متناسب با شرایط تجارت جهانی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: رشد این بخش با توجه به اینکه نظام اقتصادی از آن بهره می‌گیرد به‌عنوان زیربنای توسعه نام برده می‌شود و از همه مهم‌تر با توجه به احساس نیاز کشور، از اهداف کلان نظام نیز محسوب می‌شود.

پورشافعی با بیان اینکه صنعت و حمل و نقل، بیش از هر چیز مستلزم مدیریت در عرصه رقابت‌های جهانی  است، گفت: کارآمدی، اثربخشی، برابری و توجه به بالاترین استانداردها در توسعه امور حمل و نقل مربوط به مدیریت است.

وی منابع عظیم طبیعی و وجود نیروهای انسانی کارآمد و متخصص را به عنوان سرمایه‌های پایه‌ای و اصلی هر کشوری عنوان کرد و افزود: باید از این دو سرمایه که می‌تواند نقش مؤثر در توسعه پایدار کشور داشته باشد، با انجام برنامه‌ریزی مناسب در بخش حمل و نقل بکار گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند کاهش سلسله مراتب سازمانی و روابط بورکراتیک و تقویت مدیریت تیمی در پیشبرد امور حمل و نقل و مشارکت‌های تخصصی افراد خبره را در بخش حمل و نقل مؤثر دانست و گفت: انتخاب  مدیران متخصص و متعهد در راستای اجرایی کردن اهداف و برنامه‌ها، توجه به شرایط زیست‌محیطی مناطق مختلف کشور در توسعه حمل و نقل با توجه خاص به معیارهای توسعه  پایدار، توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مناطق، نیاز ویژه در توسعه حمل و نقل  کشور را می‌طلبد.

وی یادآور شد: توجه به تجارب سایر کشورهای در عرصه حمل و نقل اعم از دریایی، هوایی و ریلی و استفاده بهینه از آن در راستای ارتقای کیفی حمل و نقل  کشور در قالب شبکه کیفیت توسعه ترانزیت مهم و تأثیرگذار است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول