اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی هرمزگان:

کنترل خسارت آفت مینوز نیاز به مشارکت بهره‌برداران دارد

خبرگزاری فارس: معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: ‌کنترل و مدیریت خسارت آفت مینوز نیاز به مشارکت بهره‌برداران و رعایت دقیق دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان حفظ نباتات است.

کنترل خسارت آفت مینوز نیاز به مشارکت بهره‌برداران دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، طهماسب غلامپور بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروانه مینوز در سال‌های اخیر از مناطق بومی خود یعنی آمریکا از طریق نقل و انتقال اندام‌های گیاهی میزبان به ویژه گوجه‌فرنگی، به کشورهای حوزه اروپا، آفریقا، آسیا و به ویژه کشورهای همسایه ایران منتقل شده و گوجه‌فرنگی از مهم‌ترین میزبان‌های این آفت محسوب می‌شود.

وی افزود: برنامه ردیابی این آفت از سال 88 با فرمون‌های تهیه شده مورد توجه سازمان حفظ نباتات قرار گرفت و در نتیجه با توجه به ردیابی‌های انجام شده در مهرماه سال 89 از استان‌های کردستان و ایلام، در اردیبهشت امسال از استان‌های کرمانشاه و خوزستان، در تیرماه از استان‌های لرستان، آذربایجان‌شرقی و اصفهان و در شهریورماه نیز از تهران، قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: در مهرماه سال گذشته نخستین گزارش وجود آفت از منطقه حاجی‌آباد ثبت و پس از آن در سایر مناطق استان نیز این آفت گزارش شد که با توجه به افزایش دما و عدم توجه به توصیه‌ها و هشدارهای کارشناسان از اواخر بهمن‌ماه با بالا رفتن درجه حرارت هوا، میزان خسارت نیز بالا رفت.

غلام‌پور بیان داشت:‌ از آنجا که استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است و همه ساله درصدی از این محصول به خارج استان حمل می‌شود و سال زراعی امسال با توجه به سطح زیر کشت 13 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت گوجه‌فرنگی و پیش‌بینی برداشت 450 هزار تنی محصول، اقداماتی از جمله توصیه‌های کارشناسان و تامین تجهیزات شکار انبوه اعم از تله و فرمون برای جلوگیری از خسارت و انتشار بیش‌تر صورت گرفته است.

وی متذکر شد: با توجه به سطح بالای کشت گوجه‌فرنگی در استان، کنترل و مدیریت خسارت این آفت نیاز به مشارکت بهره‌برداران و رعایت دقیق دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان حفظ نباتات دارد که علی‌رغم فعالیت 200 ناظر و توزیع پوستر و سی‌دی‌های آموزشی به کشاورزان، شاهد خسارت برخی از مزارع گوجه‌فرنگی تا صد درصد هم بوده‌ایم.

یادآور می‌شود حشرات کامل این آفت حدود 10 میلی‌متر طول دارند و دارای بدنی خاکستری تا روشن با لکه‌های نقره‌ای رنگ تا خاکستری، شاخک‌های نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن دیده می‌شوند که حشرات ماده بین 260 تا 300 عدد تخم روی برگ‌های گیاه میزبان می‌گذارند و بیش‌ترین تخم‌گذاری آفت در دو روز اول خروج حشرات کامل انجام می‌شود.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول