اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی:

مردم بهتر از ما شاهنامه را می‌شناسند

خبرگزاری فارس: مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مردم بهتر از ما شاهنامه را می‌شناسند اما بیشتر متوجه بخش اساطیری آن هستند.

مردم بهتر از ما شاهنامه را می‌شناسند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد جعفر یاحقی امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل فرهنگسرای فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: همایش فردوسی شناسی در سال جاری با عنوان شاهنامه و مردم در مشهد مقدس و با حضور اساتید کشوری و در رشته‌های ادبیات و مردم شناسی برگزار می‌شود.

مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش در درجه اول نام بلند آوازه حکیم ابوالقاسم فردوسی است، گفت: در سال جاری این همایش را با عنوان "شاهنامه و مردم" انتخاب کردیم زیرا تاکنون مردم پاسدار این نام بوده‌اند.

وی با بیان اینکه حکومت‌ها در دوره‌های مختلف نگاه و برخوردهای متفاوتی نسبت به شاهنامه داشتند، ادامه داد: این در حالی است که مردم ما در همه ادوار تاریخی دوستدار فردوسی بوده و با حفظ اشعار و داستان‌های این منظومه آن را از نسلی به نسلی دیگر منتقل کرده‌اند.

محمدرضا راشد محصل، استاد دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: این‌گونه بزرگداشت‌ها چیزی به اهمیت شاهنامه اضافه نمی‌کند اما آن چیزی که می‌توان از برگزاری این همایش‌ها بدست آورد این است که فراموش نکنیم در طول تاریخ چه افتخاراتی را به نام خود ثبت کرده‌ایم.

عضو هیئت علمی فرهنگسرای فردوسی تاکید کرد: شاهنامه مجموعه جلوه‌های ملی است و کارکرد آن زمانی به پایان می‌رسد که به جامعه آرمانی رسیده باشیم.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که جامعه آرمانی مد نظر ما باشد و ما به آن دست پیدا نکرده باشیم شاهنامه جلوه‌ای از ارزشهای ملی است و در قلب و روح مردم دنیا جای خواهد داشت.

این استاد دانشگاه فردوسی ادامه داد: امیدواریم این بزرگداشت‌ها در جلب و جذب هنرمندان برای استفاده از شاهنامه نیز موثر واقع شود و در این راستا شاهد برگزاری نمایش‌ها و نمایشگاه‌هایی مبتنی بر اشعار و مسائلی که در شاهنامه به آن پرداخته شده است، باشیم.

وی با بیان اینکه مهجور ماندن کتاب فردوسی به دلیل آن است که  امکانات لازم در دسترس هنرمندان برای استفاده از این ثروت فرهنگی فراهم نشده است، تصریح کرد: در این همایش نمایشگاهی را با نام "خرد" نیز خواهیم داشت که شامل ارائه آثار خوشنویسان خراسانی است.

مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این همایش 2 روزه در روزهای 24 و 25 اردیبهشت‌ماه سال جاری با محوریت بهره‌مندی عموم مردم و آشنایی آنها با اثر بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی در تالار ساختمان ساپکو مشهد برگزار می شود.

انتهای پیام/ع10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول