اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس فرهنگی تاجیکستان در موسسه اکو:

شاهنامه فردوسی در قلب مردم تاجیکستان جای دارد

خبرگزاری فارس: کارشناس فرهنگی تاجیکستان در موسسه اکو گفت: شاهنامه در میان فارسی زبانان جایگاه رفیعی دارد و بر این اساس جای شاهنامه در قلب مردم تاجیکستان است.

شاهنامه فردوسی در قلب مردم تاجیکستان جای دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد شاه منصور خواجه‌اف ظهر امروز در هفتمین کنگره بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در تاجیکستان هنرمندترین و باهوش‌ترین شخص، کسی است که شاهنامه را بیش‌تر می‌فهمد و حافظ شاهنامه است.

وی افزود: در گذشته برای انتخاب نام فرزندانمان شخصی که اهل شاهنامه‌خوانی بود برایمان شاهنامه را باز می‌کرد و از میان نام‌های داخل شاهنامه نامی زیبنده برای فرزند تازه به دنیا آمده انتخاب می‌کرد، جالب‌تر اینکه از بین آن اسامی، اسم‌هایی انتخاب می‌شد که فردوسی آنها را به عنوان افراد خوب و قهرمان توصیف کرده بود.

خواجه‌اف در ادامه به جایگاه شاهنامه در فرهنگ تاجیکستان و نقش الغ‌زاده پژوهشگر تاجیکی در معرفی فردوسی اشاره کرد و گفت: استاد الغ‌زاده شاهنامه 9 جلدی فردوسی را با ادبیاتی زیبا، ساده و دلنشین به نثر تبدیل کرد و با تیراژ 50 هزار جلد در تاجیکستان منتشر کرد.

وی بخشی از شاهنامه منثور الغ‌زاده را خواند و ادامه داد: الغ‌زاده بعد از تالیف شاهنامه منثور به تالیف رمان بلندی با عنوان "فردوسی" پرداخت و در آن زندگینامه حکیم فرزانه ابوالقاسم فردوسی را با زبانی فصیح و زیبا شرح داد که این کتاب انقلابی در ادبیات تاجیکستان به وجود آورد.

کارشناس فرهنگی تاجیکستان در موسسه اکو افزود : تالیفات "الغ‌زاده" درباره فردوسی سبب شد که زمینه مساعدی برای نوشتن رمان‌های بلند تاریخی و ادبی به‌ وجود آید، هم‌چنین آشنایی مردم تاجیکستان درباره فردوسی بزرگ، بیش‌تر شده و مردم تاجیکستان به سوی فرهنگ کهن پارسی دری روی آورند.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول