اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابرکوه:

کاپیتولاسیون در افغانستان در حال شکل‌گیری است

خبرگزاری فارس: امام جمعه ابرکوه با اشاره به لغو قانون کاپیتولاسیون در ایران نسبت به شکل‌گیری کاپیتولاسیون در کشورهای منطقه و به ویژه افغانستان هشدار داد.

کاپیتولاسیون در افغانستان در حال شکل‌گیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی ظهر امروز در جمع نمازگزاران در مسجد مصلی با اشاره به قانون ننگین کاپیتولاسیون که قانونی یک‌جانبه و استعماری است و امتیازاتی از جمله مصونیت قضایی در کشورهای جهان سوم را نصیب بیگانگان می‌کند، اظهار داشت: این قانون خفت‌بار موجب می‌شود علاوه بر تحقیر ملت، رجال مملکت نیز به سمت پذیرش اقتدار بیگانگان سوق داده شوند.

وی افزود: حق کاپیتولاسیون در ایران برای نخستین بار در معاهده ترکمن‌چای در سال 1203 هجری شمسی و در زمان فتحعلی شاه به روسیه داده شد که در طول یک قرن ضایعات فراوانی دربر داشت و پس از این، حق از انحصار دولت روسیه خارج شد و دولت‌های اسپانیا، فرانسه، آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا حق استفاده از کاپیتولاسیون و تحمیل قضاوت کنسولی بر کشورمان داشتند.

* لغو کاپیتولاسیون در ایران

حسینی خاطرنشان کرد: سرانجام در سال 1306 به خاطر اعتراض پیاپی علما و مردم این قانون توسط مجلس شورای ملی برای کلیه کشورها ملغی اعلام شد اما از ناحیه کشورهای غربی اجرایی نشد و سرانجام در سال 43 لایحه مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران به تصویب مجلس سنا و شورا رسید که با اعتراض امام راحل مواجه و به دستگیری و تبعید امام انجامید و بالاخره با پیروزی انقلاب این قانون خفت بار توسط مجلس شورای اسلامی لغو شد.

* رشد کاپیتولاسیون در افغانستان

امام جمعه ابرکوه اظهار داشت: متاسفانه این قانون ننگین در کشورهای منطقه که تحت‌الحکومه سر سپردگان آمریکا هستند ادامه دارد و در هفته گذشته در افغانستان با ورود اوباما به کابل، سند خفت‌باری مشابه کاپیتولاسیون تحت عنوان همکاری‌های استراتژیک کابل ـ واشنگتن به امضا کرزای و اوباما رسید و اگر مجلس افغانستان آن را امضا کند و جنبه قانونی به آن ببخشد حرکتی به معنای تثبیت سلطه بلندمدت آمریکا و حضور طولانی مدت نظامی آنان در این کشور صورت گرفته است.

وی افزود: حامد کرزای به رغم توصیه‌ها و هشدارهای مقام معظم رهبری خیانتی بزرگ در حق مردم افغانستان و منطقه کرد و پیمان خفت‌باری را به امضا رساند که اگر مجلس افغانستان آن را رد نکند، عملاً افغانستان به مستعمره جدید آمریکا مبدل خواهد شد و افغانی‌ها باید به این خیانت اعتراض کنند.

* رسانه‌ها هشدار دهند

حسینی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در این زمینه خاطرنشان کرد: در ایران گویندگان و نویسندگان باید بیداری بخش افکار عمومی باشند چون این اقدام آتشی است که دودش به چشم همه خواهد رفت زیرا با این قرارداد تعداد پایگاه‌های آمریکا در افغانستان افزایش می‌یابد و زمینه ماندگاری همیشگی آنان فراهم می‌شود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول