اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در آستانه نشست شورای همکاری برای "بلعیدن بحرین"

استقبال ویژه شاه سعودی از شاه بحرین در فرودگاه ریاض+ فیلم

خبرگزاری فارس: همزمان با ورود پادشاه بحرین به فرودگاه ریاض، پادشاه عربستان و دیگر مقامات سعودی از وی استقبال کرد.

استقبال ویژه شاه سعودی از شاه بحرین در فرودگاه ریاض+ فیلم

به گزارش مانیتورینگ فارس، همزمان با ورود پادشاه آل خلیفه به فرودگاه شهر ریاض، شبکه تلویزیونی العربیه با قطع برنامه‌های خود به پوشش مستقیم این مراسم پرداخت.

پادشاه بحرین قرار است در نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس در ریاض تصمیم الحاق این کشور به عربستان را رسماً اعلام کند.

 

"عبدالله بن عبدالعزیز" شاه سعودی در نشست اخیر اعضای شورای همکاری خلیج فارس در شهر ریاض در 19 دسامبر گذشته خواهان عبور از مرحله همکاری بین کشورهای منطقه به مرحله اتحاد در قالب یک ساختار واحد شد.

 

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان نیز دو هفته پیش گفته بود که هماهنگی و همکاری بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چه بسا کافی است. وی خواستار دستیابی به یک راهکار اتحاد مورد قبول شده بود.

 

 

برخی کشورهای عضو شورای همکاری فارس از طرح ایده اتحاد بین آنها به خاطر گسترش نفوذ و سلطه عربستان هراس دارند این درحالیست که از دیرباز درگیری ها و اختلافات گسترده‌ای میان کشورهای کشور عضو این شورا وجود داشته است.

 

کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس بیم آن دارند که نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را در برابر عربستان که جمعیت آن پنج برابر جمعیت عمان ( دومین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر جمعیت) است، از دست بدهند و همچنین از آن هراس دارند که عربستان سعودی بخواهد بر بخش نفت و گاز که در منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است ، سلطه پیدا کند.

 

استقبال ویژه شاه عربستان از همتای بحرینی

عربستان سعودی در سال گذشته نیروهای خود را برای اشغال بحرین و سرکوب قیام مردم این کشور به آن جا فرستاد و این کشور از مدت ها پیش با ارسال اسلحه برای بحرین از کشور همسایه خود حمایت می کند.

 

گرو‌ه‌ها و جناح‌های مخالف در بحرین به رژیم آل خلیفه درباره هرگونه تشدید اقداماتش علیه جنبش مردمی مسالمت آمیز این کشور هشدار دادند.

آنها همچنین بر خطرناک بودن هرگونه ادغام شدن بحرین با عربستان تحت هر عنوانی تاکید کردند و ضرورت برآورده شدن خواسته های مردم و اهداف انقلاب را خواستار شدند.

رژیم های آل سعود و آل خلیفه در توطئه جدیدی از اتحاد بین بحرین و عربستان سخن گفته اند که اقدامی برای بردن بحرین زیر قیمومیت کامل سعودی‌ها به منظور مقابله با انقلاب مردم این کشور است.

 

این نشست درحالی برگزار خواهد شد که عربستان و قطر به طور گسترده برای دخالت در مسائل منطقه ای مانند سوریه تلاش می کنند.

 

این دو کشور تلاش های گسترده ای را برای سرنگونی نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به کارگرفتند ؛ این درحالیست که دربرابر اقدامات سرکوبگرانه علیه مردم بحرین ، یمن و شکنجه آنان سکوت کردند و به علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن برای کناره گیری از قدرت کمک کردند تا وی با سرنوشت معمر قذافی در لیبی ، حسنی مبارک در مصر و زین العابدین بن علی در تونس روبرو نشود.

 

عربستان در گذشته با قطر به علت حمایت این کشور از شبکه ماهواره ای تلویزیونی الجزیره که از خاندان حاکم در ریاض انتقاد کرده بود ، درگیر شده بود و میان عربستان و امارات نیز تنش هایی در زمینه تحکیم وحدت اقتصادی و درگیری مرزی وجود داشت.

 

این درحالیست که امارات و همسایه خود عمان با یکدیگر تنش دارند و عمان امارات را به مدیریت شبکه جاسوسی در مسقط متهم کرده که البته امارات این اتهام را رد کرده است.

 

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول