اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی در مشهد خبر داد

اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار به مرمت بناهای مذهبی خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مشهد گفت: در سفر استانی رئیس‌ جمهور، 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در حوزه بناهای مذهبی و مقاوم‌سازی در اختیار استان قرار گرفت.

اختصاص 3 میلیارد تومان اعتبار به مرمت بناهای مذهبی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسعود علویان‌صدر ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: موزه‌ها بهترین فرصت در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی مردم یک جامعه هستند.

وی افزود: در هفته میراث فرهنگی به دلیل آشنایی بیش‌تر مردم با ارزش‌های غنی به جا مانده از گذشتگان امسال یک روز به نام موزه نام‌گذاری شده و در 27 و 28 اردیبهشت‌ماه بازدید آن برای تمام عموم رایگان است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی را در یک نگاه می‌توان مهم‌ترین ظرفیت برای ‌اتحاد و هماهنگی با سایر اقوام و ملل عنوان کرد.

علویان‌صدر افزود: زبان گفت‌وگو با یک ملت به وسیله هم‌افزایی در تعاملات فرهنگی آن قوم و شناخت گذشتگان آن ملت بدون نگاه به فاصله فرامرزی جغرافیایی به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: خوش‌بختانه چند سالی است که در خارج از ایران آیین باستانی نوروز با شوق مردم سایر کشورها مانند تاجیکستان که بعد از 70 سال امسال جشن نوروز را با گستردگی تمام برگزار کرد، مشاهده می‌کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به پیوند گستره میان ایران و سایر کشورها از لحاظ ثبت آثار ملی و جهانی اشاره کرد و افزود: خوش‌بختانه 9 اثر در حوزه میراث معنوی به ثبت جهانی رسیده است که این نشان دهنده ذوق سایر کشورهای جهانی به مهارت هنرمندان فرش کاشان، نقالی و نظامی‌خوانی دارد.

علویان‌صدر گفت: زیباترین و زیبنده‌ترین هنر اصیل ایرانی در قالب هنر اجرایی با اشکال مختلف در حوزه نظامی و منقبت‌خوانی ائمه اطهار را دارد.

وی افزود: اصیل‌ترین نقالان ایرانی پدر و مادربزرگ‌های هر خانواده بوده که با جان و دل عشق و تعهد یک ایرانی را به فرزندان خود آموزش می‌دهند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: خوش‌بختانه در سال گذشته این هنر اصیل ایرانی در اجلاسی در کشور اندونزی به ثبت جهانی رسید.

علویان‌صدر به تعداد آثاری که به ثبت ملی رسیده است، اشاره کرد و افزود: تا سال 1384 بیش از 15 هزار اثر به ثبت ملی رسیده بود، که خوشبختانه در این سال‌ها توانسته بیش از 30 هزار اثر در حوزه تاریخی و معنوی به ثبت جهانی برساند.

وی هم‌چنین به 23 اثر در قالب 3 پرورنده آثار به ثبت رسیده یونسکو اشاره کرد و افزود: در اواخر خرداد و اوایل تیرماه سال جاری مسجد جامع اصفهان و گنبد قاووس قرار است که به ثبت جهانی یونسکو برسد و تاکنون نیز مراحل کارشناسی آن به اتمام رسیده است.

علویان‌صدر گفت: در سفر استانی رئیس‌ جمهور ایران این برکت شامل خراسانی‌ها شد که هزینه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در حوزه بناهای مذهبی و مقاوم‌سازی استان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین طی این سفر یک میلیارد و 800 میلیون تومان نیز برای مقاوم‌سازی و مرمت‌سازی آثار باستانی از امروز در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بحث هفت‌خوان نیز یکی دیگر از موضوعات پیشنهاد شده در بزرگداشت فردوسی بود که قرار است از هارونیه تا خود بقعه فردوسی راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: 50 میلیارد تومان نیز در سطح کشور برای مرمت‌سازی مساجد و بقاع متبرکه نیز توزیع شد.

علویان صدر افزود: در دولت نهم و دهم نیز توانسته بیش از 8 هزار مرمت آثار باستانی را در کشور انجام دهیم که این آمار تا سال 1384 این تعداد 5 هزار و 691 مرمت بود.

وی به بحث حوزه مدیریت بحران نیاز مرمت‌های اضطراری اشاره کرد و افزود: هزینه 20 میلیارد تومان در قالب 41 پروژه مانند بازار تهران انجام گرفت.

علویان‌صدر هم‌چنین به داشتن عزم ملی به ساخت و مرمت آرامگاه توس اشاره کرد و گفت: با توجه به فرمایشات رهبری سامان‌دهی این بقعه انجام شد و مراحل ساخت کف‌سازی و استحکام‌سازی آن نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول